Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welk jaargetijde kun je kweken met de mexicaanse roodmus

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• welk jaargetijde kun je kweken met de mexicaanse roodmus

hallo
    ik wil roodmussen aanschaffen maar zoek eerst wat info heb al vrij veel gevonden maar wat is het jaargetijde waar in ze broeden of kan dit in principe het gehele jaar rond ???
    en wat is de juiste ringmaat ik lees nl van 2,9 en 3,2

ik heb heb verwarmd nachthok dus als s,winters kan is dit mogelijk bij mij

arjan

De kweek met de roodmus komt overeen met de kweek van de kanarie. Je kunt dus ook vroeger gaan kweken maar dit is niet echt aan te raden omdat de meeste vogels dan vaak ook nog te jong zijn. op zn vroegst zou ik in feb met 15 uur licht de bakjes er bij hangen. Als nestmateriaan gebruiken ze het zelfde als de kanarie's en wat dierlijkhaar voor de afwerking. Ik kweekte met de roodmus in 40x40x40 broedkooien en hing een half open nestkastje aan de voorkant van het frontje. Zo zag de pop me niet waardoor deze toch wat schuwere vogels best vast bleven zitten. De man zou ik er wel afhalen maar ik deed dan ook aan wisselbroed. De eitjes zou ik wel rapen want ze leggen meestal 3 tot 4 eieren per legsel. Als er jongen zijn gewoon een goed eivoer geven aangevuld met wat trosgierst. Na 4 tot 5 dagen ring je de jongen met een 2,9 mm ring ben je te laat kun je altijd nog 3,2 pakken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten Willem
    http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Opmerking

roodmus

ik kweek vanaf eind september met de goulds en de spitsstaarten en heb dan dus al 14+ uur licht per dag
      kan ik de roodmussen dan nu ook laten kweken daar ik ik tegen maart/april de uren voor de goulds e.d al terug breng naar ong 11 uur p/d

Opmerking

Je kan het proberen met overjarige vogels. De jongen van 2010 zijn zeker veelste jong en als ze al gaan nestelen heb je een erg grote kans dat ze dood gaan aan legnood.

groeten Willem
        http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Opmerking

Hoi Willem,

40 bij 40 vind ik persoonlijk wel een heel erg kleine kooi voor deze toch al zo bewegelijke vogels. Ikzelf kweek ze in een broedkooi van 100x40x40 met een traliekastje aan de buitenkant die ik bekleed met wat kunstgroen . Ikzelf kweek ze binnen in november tot feb meestal. Ligt eraan hoe de conditie dan nog is. Ringmaat 2.9 is voorgeschreven.

Opmerking

roodmussen

dank voor de antwoorden
            ik zal zeker een aantal overjarige koppels aanschaffen maar ook een paar jonge vogels bij een andere kwekere weg die ik volgend jaar kan gebruiken voor eventueel onverwant maken/te blijven de eerste jaren
            mijn broedkooien zijn 55x55x40 h/b/d zelf bouw deze maat dit paste beter in de ruimte om deze zoveel mogelijk benutten en de kooi toch niet te klein te houden.

arjan

Opmerking

Heb ze ook in een broedkooi van 100x40x50 gehouden. Gewoon traliekastje.

40x40x40 is wel klein ja ook alleen voor een pop.
              Goulds in de 55x55x40 komt daar een koppel of alleen een pop in?

Vind de roodmus al niet klein van zichzelf en zeer beweeglijk hier kregen ze meestal
              4 a 5 jongen en zit dat bij jullie dan allemaal in dat kleine kooitje

Opmerking

kooi

er komt gewoon een koppel in en ook met 5 jongen is dit gewoon te doen als de jongen nl uit het nest zijn haal ik het nest weg tot dat de jongen zelfstandig zijn en dan krijgen ze het nest pas terug

Opmerking

Working...
                X