Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eitjes verdwijnen!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Eitjes verdwijnen!

Hallo Allemaal!

Mijn Spitsstaartamadine's zijn helemaal gelukkig en verlieft op elkaar.
    Ze paren veel en troetelen de hele dag door!
    Eergisteren merkte mijn vriend hun 1e eitje op! Opzich zijn wij niet van plan er enorm mee te kweken maar het was een leuke verassing.
    Toen hij even later keek was het eitje weg! Nergens een schaal nergens eigeel niks!

Gelukkig had mn vriend een foto gemaakt van het eitje om aan mij te bewijzen dat er echt een eitje was haha

Vanmorgen zag ik dat er een eitje in het nestje lag! Nog geen uur later keek ik weer en WEG
    Ik zag dat de bodem van het nestje beetje donker gekleurd was, misschien eiwit geweest.
    Maar wederom geen schaal meer te bekennen!

Eten mijn amadine's hun eigen eitje op???

Ik hoor het graag!

Liefs, Laura

Normaal gesproken eten spitsstaartamadines hun eigen eieren niet op.
    De kans is erg groot dat het in dit geval de schuld van het mannetje is.

Dat kan komen omdat het mannetje zo driftig/broedrijp is dat hij deze streken uithaald. Grote kans dat dit komt door de voeding.
    Wat voer je ze?

Opmerking

Ze krijgen een tropische vogel zaad mix welke ik iedere dag ontdoe van lege zaden en er een nieuw schepje bij doe.
      2x in de week mik ik gewoon het hele bakje leeg (ivm hygiene).

Daardoorheen meng ik 1 theelepel vol kracht voeding (fruitti patee).

Over deze mix spray ik 2x met een multi vitamine.

Op de bodem ligt een grit met allerlei extra's erdoorheen maar zorg zelf voor grit speciaal voor de maag.

Er hangt ook een streng zaad in de kooi waaraan ze lekker kunnen pikken, en uiteraard een sepia schelp.

Is dit allemaal goed?

Aan alles is dus gedacht en het mannetje is eigenlijk echt wel een schat ook rond het eitje, helaas heb ik ze er nog niet op betrapt wat er nou eigenlijk gebeurd met dat eitje.

Ik hoor het graag!

Opmerking

aanvulling

Vanmorgen weer!!!
        Mijn vriend heeft moeder vogel betrapt op het opeten van dr eigen ei!!!
        Kan iemand dit verklaren?
        Zie mijn voorgaande bericht betreffende de voeding die ik ze geef, missen ze misschien nog iets of vind deze mama vogel eitjes gewoon lekker??

Opmerking

Ik heb geen ervaring met exoten.
          Wel kan ik je vertellen dat dit gedrag wel eens bij de kromsnavels durft voorkomen en dat men hier de oorzaak zoekt in een tekort aan kalk. De pop eet dan het ei op om weer kalk te hebben om een volgende te leggen. Oplossing kalk bijgeven (vermeng de kalk met het water in het drinkflesje).
          Dit geldt alvast voor kromsnavels.

Opmerking

Hallo Jotto!

Dankjewel voor je antwoord.
            Mijn vogels zijn een vinksoort afkomstig uit Australie.
            Ik heb extra kalk en speciaal maaggrit voor de vogels staan, ze zitten daar vaak in te pikken.
            Daarbovenop komt dat wij bij ons in de buurt erg hard water hebben en ik de vogel kraan water geef dus daar zit dan ook weer kalk in.

Hoe en waar kom ik dan aan extra kalk?

Ik hoor het graag!

Opmerking

Ik denk dat ze dan wel genoeg kalk krijgen zoals je schrijft.

Hoe oud is de vogel?

Opmerking

Ik heb de vogels sinds vorige maand. Het is een koppel van nog geen jaar oud..
                Mn vriend vertelde dat het vrouwtje vooral voor het eigeel ging..???

Opmerking

Wat je ook kunt doen is voor jezelf een eitje koken deze opeten en de schaal aan de vogels geven, zijn ze gek op en geeft extra kalk.

Maar waarom doe je fruitti patee door de zaadmengeling?!
                  Geef ze gewoon een bakje prachtvinken zaad en een apart bakje met eivoer, even rul maken met iets water, maar geen patee.
                  Gaf ik ook altijd en had soms nesten van 8 jongen.
                  Zo nu en dan wat trosgierst, in eerste dagen dat de jongen uitvliegen of zelfstandig beginnen eten.
                  Ook moet je elke dag het bakje leeggooien en nieuw zaad aan de vogels geven niet 2x in de week.
                  Het grit en kalk moet je ook aanbieden in een apart bakje en niet op de bodem strooien, zo wordt het vervuilt door uitwerpselen e.d.
                  Met grit voor de maag bedoel je waarschijnlijk maagkiezel.

Een vogel moet minstens een jaar zijn alvorens je ermee broed wil je goede resultaten behalen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurbroed

Een vogel moet minstens een jaar zijn alvorens je ermee broed wil je goede resultaten behalen.
                    Dat is al een eerste goede basis.
                    Ten tweede weet ik niet of je een vogel die zomaar zijn eitjes opeet dit makkelijk afleert. Ik zou persoonlijk zo snel mogelijk de eitjes rapen. Je vervangt ze door plastic eitjes (in de handel te verkrijgen) en ofwel plaats je deze terug nadat ze allen gelegd zijn, ofwel laat je ze uitbroeden door bvb japanse meeuwtjes.

Opmerking

Heel erg bedank voor alle adviezen!
                      Ik meng op advies van de verkoper van mijn vogels het eivoer door het zaadmengsel...slecht advies dus?
                      Ik zal de maagkiezelmix apart in een bakje doen en zal de eerst volgende keer dat ik een eitje kook de schalen klein maken en erbij doen!
                      Ben benieuwd

Opzich wil ik niet echt gaan kweken met mijn vogelkoppel maar vond het bizar dat ze hun eigen eitjes op eten!
                      Ik laat ze het maar zelf ontdekken, wellicht doen ze het niet meer na mijn aanpassingen van het voer.

Gelukkig zijn ze nog steeds erg blij met elkaar en kunnen ze niet van elkaar afblijven dus ben blij dat ze gewoon gelukkig zijn met elkaar

Opmerking

eivreter

het beste kan je de pop weg doen en een nieuwe pop kopen, of je moet al proberen het eitje uit te blazen en te vullen met azijn en gaatje dichtmaken met nagellak maar veel hoop geef ik je niet ermee

Opmerking

Hallo!

Ik heb gelezen dat je een verliefd stel niet kan creeren dus je kan niet zomaar 1 vrouwtje vervangen met de ander.
                          Mijn koppeltje is erg gelukkig samen dus laat ik ze gewoon samen.

Ga ook niet rommellen met hun eitjes, zal ze wel zo snel mogelijk weghalen iedere keer want ik ga er vanuit dat een ei per dag eten niet echt goed is voor zn vogel..of wel?

Zoals ik al zei ga ik niet voor het kweken dus vind het absoluut niet noodzakelijk om mn pop weg te doen.

Ik heb vanmorgen het maaggrit apart in een bakje gedaan en zal zodra ik een eitje voor mezelf kook de schaal ook aanbieden.
                          Hopelijk gaat het zo beter met ze.

Groetjes!

Opmerking

Hallo,

Als jouw koppel zo gek met elkaar is, dan zullen de eitjes blijven komen.
                            Dit wordt dan een terukerend probleem. Telkens leggen is niet goed voor het popje en dat gaat ze doen, dat is zeker. Ik zou het advies van Lambert niet helemaal in de wind slaan, of er tenminste over nadenken. Of ze tijdelijk uit elkaar halen, kijken wat er dan gebeurd.
                            Succes

groetjes
                            Loodje
                            groetjes
                            Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Dus ze blijft inprincipe leggen tot dat ze eitjes houd??
                              Dan ga ik wel in de winkel van die nepeitjes halen, is dat een idee?

Vind het zo sneu om ze uit elkaar te halen!

Opmerking

Working...
                              X