Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestelen tijgervinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

bij mij gaan ze altijd in zoeen korfje tussen de coniveren ,ze gebruiken cocos vezels en katoen om nestje te maken deze zijn van verleden jaar maar nu zitten ze weer op 5 eitjes verleden jaar 5 jongen groot gebracht hoop dit jaar weer groetjes hack[IMG][/IMG]

Opmerking

foto

leuke foto hack.

Ik geef ze hetzelfde nestmateriaal. Vorig jaar twee jongen gehad maar die waren na 20 dagen overleden. Hoop dit jaar op meer succes.

Opmerking

foto

Mooie foto, fijn dat het bij jouw is gelukt.
        Mijn tijgervinkjes zijn nu 3 jaar oud en ik ben bang dat het niet meer gaat lukken om daar nog een eerste nestje mee te kweken.
        Misschien ga ik over tot een ander koppel, ze zijn op dit moment helemaal niet meer zo duur. Die van mij heb ik nog heel veel geld voor betaald. Nu worden ze aangeboden voor een schijntje. Import??, of zouden er veel gekweekt zijn dit jaar?

groetjes
        Loodje
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

wat ik ook doet is in de buurt van het nest zet ik een schaaltje met verschillende soorten fruit erin met netje erover waar fruit vliegjes op af komen en die worden gretig genuttigd is wel een must in de eerste paar daagjes na het uitkomen van de jongen

Opmerking

leuke foto van Hack, altijd aardig om dergelijke soortjes zo op het nest te kunnen waarnemen.

Fruitvliegjes zijn een fantastische voedingsbron voor prachtvinken.
            Het lokken van wilde (verwilderde) fruitvliegjes met een schaaltje fruit werkt prima, maar er kleeft wel een aanzienlijk risico aan deze werkwijze!
            "wilde' fruitvliegjes zitten namelijk ook op talloze schimmelbronnen en dat kan zowel jonge als ook volwassen prachtvinken al gauw de kop kosten!
            Het is daarom veiliger om fruitvliegjes eenvoudig op een voedingsbodem in potten (= gecontroleerde omgeving) te kweken en ze dan aan de vogels te voeren.
            Ze zijn nogal vruchtbaar en onder de juiste omstandigheden (o.a. kamer temperatuur) zijn ze op die manier het gehele jaar bruikbaar als voedingsbron.

Voor wat betreft het gebruik van watten als nestmateriaal zou ik zeer terughoudend zijn!
            De structuur van watten is dusdang dat een vogel er gemakkelijk met een klauw of een heel pootje in kan blijven hangen.
            Zeker bij rietvogels, zoals b.v. de tijgervink, waar de nagelgroei doorgaans trekt is ontwikkeld, levert dit een verhoogd risico.
            Bovendien zijn er mijns inziens meer dan voldoende (ook hier genoemde genoemde) alternatieven.

Voor de volledigheid nog een kleine opmerking:
            Tijgervinken zijn van origine Aziaten, geen Afrikaantjes!

Allen succes met deze alleraardigste soort!
            Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

verrassing

Nadat mijn tijgervinken het 4de eigengemaakte nestje in de steek hebben gelaten en ik dacht "nu is het gedaan" hebben ze in een traliekastje wat in de nok van mijn voliere hangt, 3 eitjes gelegd. Dit was een oud kastje waar mijn loodbekjes in geboren zijn, en ik wilde het weghalen om zuiver te maken. Omdat ik het niet in de gaten had, heb ik wel per ongeluk de man eraf gejaagd. Ik schrok er van. Maar ja toch gekeken en ze zijn alledrie bevrucht. Nu maar hopen dat ik ze niet heb verjaagd.
              Ik was trouwens in de veronderstelling dat tijgervinkjes hun nestjes laag bij de grond bouwen. Dit hadden ze bij mij ook gedaan. De 4 eigengebouwde nestjes zaten tussen en gras en het riet. Nu hebben ze een oud nestje gebruikt en liggen de eitjes bovenop het vuil van de loodbekjes.
              Ik hoop wel dat het gaat lukken.

groetjes
              Loodje
              groetjes
              Heidi

Opmerking

Het "vuil" kan ook prima als droge, bacteriewerende laag werken.Vogels doen niets voor niets.
                Succes.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Bedankt Ton, ik ben benieuwd of het gaat lukken.

groetjes
                  Loodje
                  groetjes
                  Heidi

Opmerking

Bij mij hebben ze, zag ik vorige week, een tweetal nesten buiten in een spar gemaakt. Daarnaast hebben ze binnen nog een aantal nesten gemaakt. Maar tot nu toe nog geen eieren.

Ik wacht nog even af.

Opmerking

Ben benieuwd Tommie, dan horen we elkaar wel op dit forum of het is gelukt.
                      Succes in ieder geval.

groetjes
                      Loodje
                      groetjes
                      Heidi

Opmerking

heb de eerste jonge tijgervinken al op stok [IMG][/IMG]

Opmerking

Prachtig resultaat en erg leuke foto.
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

Opmerking

Erg mooie foto.
                            Gefeliciteerd met dit mooie resultaat.

Dit hoop ik ook eens in het echt mee te maken

Opmerking

GEWELDIG,
                              Bij mij zitten ze nog steeds te broeden, ik hoop over enkele weken hetzelfde te kunnen laten zien als jij.
                              Geniet er maar van.

groetjes
                              Loodje
                              groetjes
                              Heidi

Opmerking

Mooie foto idd.

Bij mij zitten ze nu vast te broeden. Als het goed is moeten over een paar dagen de eieren uitkomen. Ik weet niet hoeveel er liggen en of ze bevrucht zijn. Ze bleven op het nest als ik ging voeren, dus ik heb ze niet gestoord.

Opmerking

Working...
                                X