Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestelen tijgervinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nestelen tijgervinken

Hallo,

Na twee jaar is mijn koppel tijgervinken eindelijk bezig met een nest te bouwen.
    Ze gebruiken geen tralie kastje of een ander door mij opgehangen kastje, maar bouwen zelf een nestje diep weggedoken in het gras.
    De pop zit in het nestje en de man geeft aan. Het is een mooi ovaal nestje met de ingang aan de onderkant voorzien van een slurfje. De man jaagt ieder ander vogeltje wat in de buurt komt weg.
    Ze hebben gepaard. De pop zat de dag daarna erg dik te kijken. Oei, oei, legnood!!
    Ik kon ze niet pakken, zo erg was ze er niet aan toe, heb dus niet verder geprobeerd.
    De dag daarna zat ze weer topfit op de voerbak.
    Toen heb ik voorzichtig gekeken of er een eitje in het nestje lag. Helaas geen eitje.
    Toch geen legnood? Of ergens anders laten vallen?
    Na enkele dagen hebben ze het nestje verlaten en begonnen ergens anders opnieuw. Het hele ritueel herhaalde zich weer. Om niet te storen heb ik niet gekeken.
    Na enige tijd verlieten ze ook dit nestje en nu zijn ze voor de derde keer bezig, weer hetzelfde ritueel.
    Weet iemand mij te vertellen wat hier gebeurd? Waarom zoveel nestje? Waar blijven de eitjes? Ze zijn erg fanatiek daar ligt het niet aan.
    Wat mij wel opvalt is dat dit hele gedrag hetzelfde is als bij mijn oranjekaakjes en teugelastrildes.

Groetjes
    Loodje
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

ritueel

ik vind dat wat jij beschrijft, dat ze dan nog niet 100 % in broed conditie zijn. het zit er wel aan te komen. bij mij gaat dat met de kleine cubavink ook zo. veel nesten bouwen, het mannetje treed het vrouwtje, maar nog niet doorzetten om eieren te leggen. maar dat kan snel omslaan, en dat ze eieren begint te leggen, en het daar op volgende broeden.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Bedankt Ton, dan wacht ik rustig af wat het gaat worden.
      Bij mijn ornajekaakjes en teugelastrildes was het niets geworden, beide hadden in 1 jaar 5 nestjes gebouwd.
      Nu hoop ik maar dat de tijgervinkjes er anders over denken.

groet
      Loodje
      groetjes
      Heidi

Opmerking

'Het is bij veel soorten prachtvinkjes' volkomen normaal dat zij diverse nesten maken.
        De meeste zijn slaapnesten en voor het broedproces wordt doorgaans een apart nest gebouwd.

Voor wat betreft eventuele problemen in verband met legnood is het wellicht goed om te weten dat een goede grit/kalk verstrekking van belang is.
        Het leggen van een ei kost moeite en het proces is behalve met een goede conditie van de pop zeker ook gebaat bij een goede 'conditie' van het ei.

ten slotte nog een klein weetje:

de tijgervink bekleed de binnenkant van het nest graag met (dons)veertjes van hoenders of watervogels, waarbij ze overigens een duidelijke voorkeur hebben voor witte veren.

In verband met eventuele overdracht van ziektes of parasieten is het niet handig om nu meteen bij de buurman in het kippenhok te duiken of naar de plaatselijke kinderboerderij te rennen.
        Iets veiliger is b.v. een oude met dons gevulde jas of dito kussen.

Zodra tijgervinken de beschikking over wat veertjes krijgen zullen ze daar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op reageren.

succes
        Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Dank je rupicola, een fijn weetje dat van die veertjes, ik ga daar mee aan de slag.
          Verder heeft de pop alles tot haar beschikking om een goed eitje te kunnen leggen. Wat ik raar vindt is, dat ik nergens (desnoods een kapot) eitje kan vinden terwijl het lijkt of het popje legnood heeft. Maar misschien is dat dan toch niet het geval.
          Ik houd ze goed in de gaten en hoop dat het dan toch een keertje lukt, daar zou ik dolblij mee zijn. Ik heb, buiten de loodbekjes, nog nooit een Afrikaantje gekweekt. Mijn Amerikaantjes, dat gaat uitstekend.

groetjes
          Loodje
          groetjes
          Heidi

Opmerking

aanvulling

als een pop legnood heeft, hoeft ze niet perse het ei, wat meestal een windei is dan, in het nestje te leggen. vaak word dat gelegd, op de plek waar ze zit bij te komen, van de toch wel zware bevalling.

legnood komt het meeste voor bij te jonge poppen, jonger dan 9 maanden.

ook oudere vogels echter kunnen hier last van hebben, bijvoorbeeld als ze te weinig grit of sepia opnemen.
            groeten Ton

Opmerking

bedankt voor de aanvulling Ton, hier ben ik van op de hoogte. De voeding ligt het niet aan. Ze heeft alles wat nodig is om een goed eitje voor de dag te toveren, en ze is 3 jaar. Het kan natuurlijk altijd zijn dat de aankoop niet goed is geweest. Dat ze van nature niet helemaal in orde is.
              Maar ik wacht nog rustig even af.

groetjes
              Loodje
              groetjes
              Heidi

Opmerking

mogelijk

dat is mogelijk, sommige popjes hebben meer last van legnood, terwijl de meeste er nooit last van hebben. misschien dat het een afwijking is,dat weet ik niet. wel iets om goede in de gaten te houden, het zou jammer zijn om je pop te verspelen.
                groeten Ton

Opmerking

Hallo Ton,

dat zou idd jammer zijn, ik zal laten weten hoe het allemaal af gaat lopen.
                  Bedankt voor het meedenken.

groet
                  Loodje
                  groetjes
                  Heidi

Opmerking

nestelen tijgervinken

In verband met eventuele overdracht van ziektes of parasieten is het niet handig om nu meteen bij de buurman in het kippenhok te duiken of naar de plaatselijke kinderboerderij te rennen.
                    Iets veiliger is b.v. een oude met dons gevulde jas of dito kussen.

Mischien een dom idee maar even een paar minuten in de magnetron ??

Opmerking

nestelen tijgervinken

bij mij krijgen de afrikaantjes watten om het nest af te werken en dat gaat prima

alle vogels zijn er gek op dus gewoon even naar de drogist

bootje

Opmerking

pop legnood

Hoi Loodje,

Mijn tijgervink pop heeft precies hetzelfde zoals jij beschrijft. Ze lijkt last te hebben van legnood en de volgende dag ziet ze er weer fit uit. Die pop heb ik al een paar jaar en heeft vorig jaar twee jongen grootgebracht. Bij mij krijgen ze ook voldoende grit/maagkiezel e.d.

Sinds kort geef ik trouwens eierschaal wat een paar minuten in de magnetron heeft gelegen. Wellicht dat dat iets helpt. By the way, de kweek wil nog niet echt lukken met deze vogeltjes.

Opmerking

Hallo Tommie,
                          Dat met die eierschalen doe ik ook, er is ook voldoende grit en kalk in de voliere. Ook heb ik witte veertjes in de voliere, zoals rupicola had geadviseerd en ik moet zeggen dat ze daar wel mee slepen.
                          Inmiddels zijn ze al met het 4de nestje bezig en de man is zijn broedkleedje aan het verliezen. Het zal nu wel gedaan zijn. Volgend seizoen zijn ze 4 jaar, ik denk dat ze dan te oud zullen zijn om alsnog aan een eerste broedsel te beginnen. Het koppel zal wel niet goed zijn.
                          Hier op het forum heeft op dit moment iemand tijgervinkjes aan het broeden in de buitenvoliere, hoop voor hem dat het lukt, maar dat gaan we nog wel horen, hoop ik.
                          Hoop overigens voor jou dat je meer succes gaat krijgen, laat het in ieder geval even weten als dat zo is.

groetjes
                          Loodje
                          groetjes
                          Heidi

Opmerking

Bij mijn tijgers is het nu ook ineens afgelopen.
                            Ik had in een ander topic vol vreugde gemeld dat ik een eitje in hun nestje had gevonden en dat ze begonnen te broedden.

Er zijn uiteindelijk geen eitjes meer bijgekomen en ze hebben het nest verlaten.
                            Dit was hun derde nest, de eerste met een eitje.
                            De man blijft wel met witte dons slepen, wie weet.

Gr Kornelis

Opmerking

Goh, heel spijtig Kornelis, het blijft toch moeilijk met deze kleintjes.

groetjes
                              Loodje
                              groetjes
                              Heidi

Opmerking

Working...
                              X