Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oranjekaakjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• oranjekaakjes

ik heb 2 koppels oranjekaakjes in een grote kooi zitten en ze vermaken zich prima volgens mijn.
    ze hebben nu twee nestjes gebouwd in het ene nestje gebeurd verder nog niets maar het eerste nestje liggen geregeld eitjes maar deze worden gelegt aan de lopende band waardoor er geregeld op de grond liggen.
    de eitjes zijn tot nu toe allen onbevrucht.
    iemand een idee wat het probleem is.

Eerst zeker weten dat je koppels hebt, is dat zeker?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

De afmetingen van de huisvesting kunnen hier een rol spelen.

verder geldt in het algemeen dat 2 paar vogels van dezelfde soort doorgaans niet optimaal gedijen.

Daarom wordt meestal uitgegaan van 1 of 3 paar of (afhankelijk van soort en beschikbare ruimte) meerdere paartjes.
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Oranjekaakjes zijn tot in tegenstelling b.v. St, Helenafazantjes geen koloniebroeders.

Misschien zitten ze elkaar wel in de weg, en kan je de koppels beter apart huisvesten zodat er rust ontstaat.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

het zijn zeker koppels van i koppel is dna getest en van het andere koppel heeft ton een jong zitten dus dat moet goed zijn.
          er is een koppel overleden helaas eerst de man 2 dagen later de pop dus eerst zaten ze met 3 koppels.
          dus ik weet het niet.
          ze krijgen eivoer-buffalo wormen en afrikaanse tropenzaad van van himbergen.

Opmerking

Oranjekaakjes zijn tot in tegenstelling b.v. St, Helenafazantjes geen koloniebroeders.
            vandaar het belang van de afmetingen van huisvesting.

een 'grote kooi' is een nogal breed begrip.

Onder verwijzing naar een ander topic over deze soort ( http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=10221
            Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

de kooi is 1m bij 1m bij 70cm diep.
              6 nestgelegenheden en verschillende kunstplanten rondom de nestgelegenheden.

Opmerking

Hm... tja, dan weet ik geen reden helaas.
                Ik weet wel dat het bij mij 2 of 3 jaar duurde voor ik voor het eerst jongen had.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Nestgelegenheden

Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                  de kooi is 1m bij 1m bij 70cm diep.
                  6 nestgelegenheden en verschillende kunstplanten rondom de nestgelegenheden.
                  Tja wat is een nestgelegenheid, ik kan alleen een ervaring hier neerpennen.

Vroeger had ik ook een koppel van die leuke kleine oranjekaakjes. Ik had ze in een gezelschapsvlucht. Buiten dus met nachthok. Samen met roodkop aurora ,diamantvinken, goulds, spitstaarten, binzen, etc (overal wel nestgelegenheden opgehangen, zoals halfopen en gesloten kastjes.) De oranjekaakjes keken hier niet naar om. Op een gegeven moment gingen ze grote hoeveelheden cocosvezel naar een hoekje op de grond in de vlucht brengen, daar maakten ze een prachtig natuurlijk nest met sluipingang. Een behoorlijke koker. Bovenop het nest een slaapnestje. Ik heb jongen gehad destijds, heb er ook nog wel ergens een plaatje van maar weet zo ff niet waar ik die zoeken moet. (dia denk ik). Doordat ik niet wist wat voor voer er beschikbaar moest zijn destijds heb ik er geen jongen van groot gekregen. Denk tenminste dat het daar aan lag want in de vlucht konden ze ook wel wat pakken maar niet voldoende denk ik.

Misschien dat iemand hier iets mee kan.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

o nee ik heb er geen haast mee hoor al doen ze er 2 of 3 jaar over dat is geen probleem maar de pop blijft maar eitjes leggen gaat dit niet ten koste van haar ik wil het beste voor de vogels.
                    qua nestgelegenheden heb ik in de kooi/vlucht(weet niet hoe je het wil noemen)2 half open nestkastjes-1 kuipje-1 traliekastjes-1 korfje van bamboe en een 1 korfje van bamboe en 1 gesloten kastje met een kleine vliegopening.
                    de korfjes zijn beide op dit moment volgepropt met nestmateriaal met het welbefaamde slurfje eraan.

Opmerking

Hangen alle nestkastjes/korfjes boven in de kooi?

Probeer er eens 1 a 2 nestjes vlak bij de bodem te hangen.

Oranjekaakjes nestelen ook graag laag tegen de grond aan.
                      Groeten Michael

Opmerking

Tja

Oorspronkelijk geplaatst door populier
                        Hangen alle nestkastjes/korfjes boven in de kooi?

Probeer er eens 1 a 2 nestjes vlak bij de bodem te hangen.

Oranjekaakjes nestelen ook graag laag tegen de grond aan.
                        Lees anders bericht 9 nog eens een keer.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Sorry, Henk niet gelezen, ben nog niet echt wakker

Foto van Alex de natuurbroeder.
                          Bijgevoegde Bestanden
                          Groeten Michael

Opmerking

Hallo Henkieeeeeeee. Heb dat bericht 9 nog eens goed gelezen. Kon niks vinden over nestjes vlak bij de bodem gehangen. Wel zelfgemaakte nestjes
                            Groet, Kees Nieuw Zeeland. (nog steeds zo scherp als een mes)

Opmerking

nee geen zelf gemaakte nestjes door mijn maar door de oranjekaakjes.
                              de kooitjes en korfjes hangen zowel hoog als laag en sommige wel en sommige niet omringt door kunstplanten.
                              trouwens leuke foto populier.

Opmerking

Working...
                              X