Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eitjes uit nest bij oranjekaakjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Eitjes uit nest bij oranjekaakjes

Hallo,

Ik heb een koppel oranjekaakjes in een kooi van 80 cm zitten. Ze krijgen tropenzaad, trosgierst, sepia en fijn grit. Ook staan er vaak buffolowwormpjes in de kooi. Er zijn twee nestkastjes en een korfje. Ik laat de vogels veel met rust en zag dat ze een nestje hadden gemaakt, het nestmateriaal verdween. Ook zag ik het mannetje baltsen. Vanavond vond ik een eitje op de grond. Het leek een vers eitje. Zouden ze het uit het nest gegooid hebben? Wat kan hier de reden voor zijn? Het lag aan de andere kant van de kooi waarvan in het midden een verhoging zit voor het tussenschot. Ze moeten dus of het ei daar leggen of echt verplaatsen. Wat kan ik het beste doen om ze in broedstemming te krijgen?

Groeten.

Hoi,

Misshien een ongelukje, ik had een kanarie die een ei op de voedertafel had gelegd, nadat ik de dader had opgespoord heb ik het in haar nest gelegd en het is goed uitgebroed, ik zou dat ei dus gewoon in het nest doen.
    Niets is zo broedstemming-vehogend als een paar eieren in je nest

Dree

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Dank voor de tips. Het eitje was kapot dus ik kon het niet meer terugleggen. Kan het iets te maken hebben met teveel eiwitten? Dat de man dan actief wordt?
        Ze zitten op een zolder met daglicht. Ik kom daar een keer per dag dus het is erg rustig. Alleen de andere vogels maken geluid. Ik zal er de komende tijd weinig komen, misschien helpt het.

Opmerking

Je moet al geen eivoer/ buffaloos meer geven tijdens het leggen, als de jongen er zijn is het weer vroeg genoeg vanaf de 2de dag dit weer te verstrekken.

Heb je de fruitvliegenkweek al klaar? dit soortje geeft veel fruitvliegen aan hun jongen ook vaak muggelarven.

Ook een korfje/buideltje laag bij de grond hangen, vaak nestelen ze tegen de grond aan.

Maar zoals mij voorganger al zei, dit soortje doet het alleen goed in een volledig beplante buitenvoliere, waar ze volop insecten kunnen vangen en weg schuilen in de planten.

Ik geef je weinig hoop in een kooi van 80 cm, maar wie niet waagt....
          Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Ik heb inmiddels het eivoer en de buffolowormen weg gehaald. Maar ik heb geen idee of en hoelang ze aan het broeden zijn, kom er zo weinig mogelijk. Probeer ook geen nestcontrole uit te voeren i.v.m. de rust. Is er een manier hoe ik kan zien dat ik met levendvoer moet beginnen? Als er bijv. eischalen op de grond liggen?

Opmerking

Dat wordt moeilijk bepalen als je niet weet wanneer er gelegd is,

Kan je ook de dagen niet aftellen, ze hebben een broedtijd van 12 dagen.

Misschien heb je hier wat aan:http://www.scapnl.com/index.php?opti...&id=34&Itemid=
              Groeten Michael

Opmerking

Nogmaals dank voor de tips! Ik kwam gisteren boven en toen verliet de pop (opgezet) het nestje. Ik denk dat ze aan het leggen was. Ik neem de gok en ga vanaf vandaag aftellen.
                Ik heb nog geen fruitvliegjes, ik denk dat ik die in de dierenwinkel haal. De muggenlarven zal ik ook daar halen. Ik met verse hebben neem ik aan? En dan geven in een bakje met een dun laagje water?
                Dank voor de link naar de scap. Ik kende het al wel, ben een tijdje geleden lid geworden.

Opmerking

Kan beide gebruiken diepvries in een laagje water idd. en vers in een bakjes zo geven.
                  Groeten Michael

Opmerking

Dank voor het antwoord. Dus de diepvries in water laten weken en geven en de verse in een bakje? Ook met een beetje water? Of blijven ze een tijdje in leven zonder water?

Opmerking

Nee kan zonder water.

Levende blijven juist goed zonder water, dan ontpoppen ze langzamer tot mug.

Wel de rest tussen natte kranten bewaren in de koelkast.
                      Groeten Michael

Opmerking

Dat wist ik helemaal niet! Dan is/lijkt het een heel makkelijk voedseldier.
                        Dank voor de tip.

Opmerking

Working...
                        X