Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd of eigenlijk advies

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• hulp gevraagd of eigenlijk advies

ik zit met een groot probleem.
    heb nu voor de weet ik hoeveelste x op rij alweer onbevruchte eieren bij eignelijk al mijn vogels.
    zal je vertellen hoe het zit.
    vorig jaar had ik allemaal nog grote parkieten maar wegens verhuizen kon dat niet meer.
    dus over gegaan op tropische en wat kanaries in het achterste stuk van mijn garage.
    allemaal broedkooien laten maken 75x40x40

daar zitten in

blauwkoppapagaai amedines
    roodkop amedines
    blauwkop split lutino
    loodbekjes
    oranjekop binsen
    4 koppels kanaries
    koppel fischeris
    koppel forpus
    koppel groenlingen
    koppel sijzen
    koppel zebravinken
    koppel bichenows

maar heb nog maar 2 jonge kanaries op stok gekregen..en natuurlijk 9 jonge zebravinken.maar wel hou je vast ongeveer 50 eieren weggegooid wegens onbebroed

ze krijgen elke dag nieuw/schoon voer (gemengd voliere zaad - garvo)
    elke dag schoon drinkwater.

wie kan me over de vogels advies geven . want begin het niet echt leuk meer te vinden.

wie owh wie

vr gr germ de jong

Opmerking

Ik sluit niet uit dat de combinatie met de fischeries van invloed is;
      parkietachtigen houden in de buurt van andere soorten is eigenlijk nooit een succes.

Groet,
      Henk

Opmerking

Dat klopt aardig. Toen ik enige jaren geleden vele koppels zebravinken had en een enkele koppeltjes forpussen was er niets aan de hand. Van beide soorten genoeg jongen. Nu is de zaak omgedraaid: meerdere koppels forpussen en 2 koppels zebravinken. Aan jonge kromsnavels geen gebrek, prima. Van de zebravinken precies 2 jongen op stok! Ook de raza's doen het slecht.
        Echter, toen ik deze in de buitenvlucht kweekte was er niets aan de hand, hetzelfde geldt nu voor de zebravinken.
        Er schijnt wel een verklaring voor te zijn maar dat ben ik even kwijt.

Gr
        Hans
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

wie kan me dan vertellen wat ik precies bij elke vogel kan doen.
          ik ben wel anderen geweest die hadden kleinere broedkooien 40x40x40 ofzo en daar wil het wel. kan idd aan het eten liggen wie kan me daar bij helpen wat ik dan wel en niet moet doen.

de fischeries en de furpes zitten wat in het broedblok meer niet. ze zijn heel rustig .

dus kanaries echt kanariezaad
          en de tropen echt tropen zaad .

owhja nog wat info lichturen zijn 15 uur.
          elke dag versbadwater.

wie kan me meer info geven over voer e.d

owhja de maten van de kooien van de sijzen en groenlingen zijn iets groter namelijk 1x50x60 sorry was ik vergeten er bij te zetten . trouwens deze hebben helemaal nog niks gedaan. niet 1 ei

Opmerking

europese

zeker bij de europese, heb je een lange aanloop nodig om de vogels in een goede kweek conditie te krijgen. en dan denk ik aan zeker een half jaar. eerst waar heb je ze gekocht, hoe en wat voor voer kregen ze ? in wat voor ruimte zijn ze opgekweekt ? heb je ze tijdig aan hun nieuwe ruimte en voer en verzorger laten wennen ? er komt wel wat bij kijken voor dat je eieren hebt, overleg je wel eens met een ervaren iemand, hoe hij het doet, en vergelijk je daarmee eens hoe jij het doet. daarom is bijvoorbeeld lid zijn van een vereniging wel handig. daar is veel knowhow aanwezig. al met al een hele waslijst waaraan de kweker met zijn vogels moet voldoen.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

iedereen bedankt voor je reacties.

nu heb ik zitten nadenken, heb een ruimte tot mijn beschikking van ongeveer 5mx2x2 dat is op dit moment mijn vogelverblijf waar de broedkooien staan.
              nu zat ik na te denken om van die ruimte 1 grote voliere te maken in de garage.
              maar is dit verstandig want dan zit je ook met het voer.
              als ik kanaries bij tropen in doe.
              hoe lossen jullie dit op dan.
              kijk ik snap best dat de forpus en de fischerie en de sijzen en de groenlingen er niet bij in kunnen daarvoor zou ik een ruimte kunnen creeren op de garage zolder.
              waar het me nu om gaat is het volgende

1 koppel papagaaiamedines
              1 koppel binsen
              1 koppel bichenows
              paar kanaries
              1 koppel loodbekjes

hoe gaan jullie dan met het voer om .
              en kan deze verandering wel leiden tot wat nageslacht.

of moet ik gewoon andere aparte broedkooien gaan maken . en zoja welke maten dan .

iets in de trend van 1x0.4x0.6 ofzoiets.

want als ik op verschillende site kijk waaronder vogelproblemen.nl
              dan zouden mijn broedkooien wel degelijk groot genoeg moeten zijn . ze zeggen dat sommigen van mijn vogels wel in 0.4x0.4x0.4 willen kweken. maar dat vind ik persoonlijk te klein.

de sijzen gaan weg net als de groenlingen die gaan terug naar hun eigen kweker./vogelhouder.

Opmerking

Wat ik mis in het verhaal zijn dierlijke eiwitten, geef je wel eivoer?
                Voor veel soorrten is de beschikbaarheid van dierlijke eiwitten een trigger om tot broeden over te gaan.
                Met de kooien is niets mis, dat zijn prima ruimtes zo vind ik.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

hallo ton

jazeker ik haal kant en klaar eivoer bij een dierenzaak weg en daar geef ik elke dag een eetlepeltje van door het gewone voer.

dit eivoer is door de dierenzaak zelf gemaakt .

alhoewel een dierenzaak tis geen discus of wat dan ook hij heeft vogels en vogeleten ed te koop

Opmerking

Ik hou sinds kort kapoetsensijzen bij mijn tropen en deze moeten apart zaad hebben.
                    Ik geef gewoon een bakje met dit zaad naast de tropenmengeling voor mijn tropen.

Wat het eivoer betreft dat geef ik apart met buffalo's en wat pinkys erdoor. Ik denk dat als je levend voer geeft de vogels wel eens kunnen gaan broedden.
                    Daarnaast geef ik ze hier twee keer per week gekiemd zaad, twee keer per week groenvoer in de vorm van broccoli, andijvie, komkommer, vogelmuur, witlof, af en toe bossen gras die ik zelf pluk als de tijd van het jaar het toelaat, daarnaast universeel en orlux krachtvoer en wekelijks trosgierst.

Ik heb een gezelsschapsvoliere en en wat nageslacht etc betreft prima. Alleen ik heb er geen kanaries bij en ik weet dus niet wat die doen met en bij de andere vogels, als ze al wat doen.

Opmerking

Volgens mij zijn de kooi maten wel goed hoor, heb ze kleiner zien zitten.

Ieder soort heeft wel zijn eigen voer nodig zoals hierboven al beschreven.
                      Ik zou het eivoer niet door het zaad doen, maar apart zodat je ook kan zien
                      dat ze het opnemen. Misschien iets van buffelo's of pinky's er door.

Je zou kunnen proberen om de fischeries een ander plekkie te geven maar
                      je geeft zelf aan dat ze rustig zijn dus of dat het probleem is weet ik niet.

Zijn de vogels al wel oud genoeg om te broeden?

Opmerking

Ik weet het dan helaas ook niet.
                        Voor sommige soorten is het broedseizoen nog niet over, mijn Afrikaanse tropen broeden buiten altijd in augustus en september, misschien komt er nog wat.

Succes in elk geval enne... niet opgeven, volgens jaar kan net zo goed een superjaar worden.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

Hallo Germ. Zie dat de meningen over de maten van de kooien een beetje verdeeld zijn. Als je dan terug kijkt naar eerdere discussies over dit onderwerp zal je ontdekken dat de mening over het algemeen wel zo is dat 800 mm wel het minst vereiste is voor vele tropen soorten. Zelf kweek ik in 48broedkooien en vind dat 1200 toch wel het minste is voor mijn roodkop en driekleur amadines. Meeuwen, lood en zilver bekjes doen het al gauw in wat kleine kooien. Wat nog niet is vermeld is dat je mischien wat kunstgroen in de kooien kunt bevestigen zodat de vogels een beetje schuil kunnen vinden en bovendien staat het geheel aantrekkelijk. Mensen rassen hebben ook verschillende eet gewoonten en dat geld ook voor de vogels. Verdelf je eens wat dieper in de verschillende soorten die je hebt en je zal merken dat ze niet allemaal hetzelfde zaad prefereren. We eten zelf ook niet elke dag spruitjes dus variatie is goed. Je kunt natuurlijk ook zelf eivoer maken dan weet je tenminste wat er in zit. Drie beschuiten op een hardgekookt ei is niet moeilijk om zelf even te maken. Succes. En niet opgeven he! Net zoals ze vroeger op de kermis zeiden: De aanhouders zijn nog steeds de winnaars. Groet, Kees, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Woont er geen ervaren vogelliefhebber bij je in de buurt die eens bij je langs kan gaan? Even de zaak 'live' bekijken is toch even anders.

gr
                            Hans.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

beste vogelliefhebbers hier was ik weer even-

heb met een paar vogelliefhebbers uit de buurt gepraat , en die vonden de kooien groot genoeg.
                              maar het is hoogst waarschijnlijk het voer.

ben nu over gestapt op tropisch voer voor de tropen

en echt kanarievoer voor de kanaries.
                              en de rest krijgt parkietenzaad.

ook krijgen de tropen nu 1 x in de week 1 streng trostgier en hangt er een stukje sepia.

nu heb ik nog een vraagje over pinkys ze vroegen of ik die ook gaf . mijn antwoord was nee .

werd me ook aangeraden om dat te doen.
                              nu heb ik diepvries pinkys gehaald maar hoe ga ik daar mee om .

alvast bedankt voor iedere reactie

Opmerking

Working...
                              X