Mededeling

Collapse
No announcement yet.

weesjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• weesjes

zie topic JM als pleegouders. Daar had ik op gereageerd, maar heb toch even een apart topic gemaakt), heb ik ze in het nest gezet van mijn Japanse meeuwtjes, die aan het broeden waren.
    (omdat ze daar met zijn viertjes de hele tijd in zitten meende ik dat het hun slaapnestje was... weer gefopt, ik ben klaarblijkelijk nogal dom).

Nu had ik als reactie in de andere topic de volgende vragen gesteld:

1) Kunnen de broedende Japjes dan de jongen van dat andere koppel grootbrengen als je ze zo bij de eieren zet?

2) Of zitten de Japjes dan zo in de broed modus, dat ze alleen maar op de jongen gaan zitten en niet voeden?

3) Of knikkeren ze de jongen er meteen uit? (Daar heb ik inmiddels antwoord op gekregen door te observeren: Nee.)

4) Of hebben ze meteen moeder gevoel en stoppen ze voer in die bekkies zodra dat open gaat, maar stoppen ze dan met broeden?

5) of kan dit prima gaan?

6) en als het gaat om jongen van zebravinken ipv Japjes, kun je die ook op bovenstaande manier bij Japjes met eitjes zetten?

Vooralsnog hebben alle 4 de japanse meeuwtjes (2 pappa's, 2 mamma'svriendelijke antwoorden.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Of ze de jongen zullen voederen zul je moeten afwachten, hadden ze zelf al jongen gehad zou ik gezegd hebben hoogst waarschijnlijk wel, maar nu? Ik denk dat het er van afhangt hoe lang ze al aan het broeden waren. De eieren die ze hadden zullen dan waarschijnlijk wel verloren zijn, want zelfs als ze ze uitbroeden zullen de kuikens te veel verschillen in grootte en zullen de grootste al het eten opeisen. Waarschijnlijk zijn het japanse meeuwtjes want ik denk dat die "puntjes" bij zebravinken altijd wit zijn, al weet ik niet of daar kunnen verschillen in bestaan naargelang de kleurslag. Je kunt je dan natuurlijk wel afvragen of het zin had twee jongen te redden, en dan misschien veel meer eieren waarmee alles goed ging op te geven. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, maar als ze morgenochtend halen, is het in ieder geval zker dat ze gevoederd worden.
    grtjs

Opmerking

Met deze jongen is in principe niets mis, want die vriend had altijd sterke vogels en prachtige nesten. Of er met mijn eieren niets mis is weet ik niet, want de koppels zijn pas sinds een paar weekjes gevormd en hebben nog nooit nesten gehad dus.

Maar wat jij zegt heb ik ook overwogen hoor. Ik weet niet precies hoe lang ze broeden, maar eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling dat ze zouden broeden. Hoewel het nu warm is, wordt het zometeen toch te koud om nog jongen te kweken.

Ik weet het niet precies, maar volgens mij broedden ze nog niet zo heel erg lang. zaterdag de 18e lagen er nog geen eitjes, dus in de tijd daarna zijn er stiekem ineens 5 of 6 gelegd, toen ik net even een ontzettend drukke week had.

Als het eitjes van 1 popje zijn, dan broedt ze pas vanaf de 24e, zou je zeggen; elke dag 1 ei leggen en daarna pas echt broeden.
      Als het bv. van 2 popjes elk 3 zijn, dan zouden ze al vanaf de 21e aan het broeden kunnen zijn.... Maar erg ontwikkeld waren de jongen dan toch niet.

Ik heb 3 vinkenjongen, maar Zebravinken staan niet bekend als goede pleegouders, bovendien hebben die jongen de oogjes al open. Leek me niet best om ze daar bij te zetten.

Mijn (andere) vriendin heeft 2 nestjes Japanse meeuw jonkies, maar die zijn al een week oud. Ik denk niet dat die 2 daartussen nog aan bod zouden komen.

Tja... Ik heb gekozen liever deze al levende proberen te redden. Of het een gelukkige keuze is weet ik niet.
      Als ze morgen nog leven, dan lukt het, zo niet, haal ik ze meteen uit het nest.
      Beide koppels zitten overigens wel in dat nest nu, want ze slapen ook waar ze broeden.
      Heb ik morgen misschien platte jongen.
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ik heb vanochtend even gekeken toen alle 4 de japjes even van het nest waren en de 2 weesjes zaten parmantig naast elkaar, actief, met de bekkies open.

Dus het lijkt erop dat het gaat lukken nietwaar?

Nu vraag ik me af of het beter is de eieren weg te halen.... of zijn die al te ver ontwikkeld?

Is het 100% zeker dat het nu mis gaat met de nieuwe jongen als er 2 dikkerds bij zitten?
        Ze zorgen er wel met 4 ouders voor.

Wederom bedankt voor jullie antwoorden.
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

Opmerking

nestje

kan je er geen nestje vlak naast hangen, eventueel even een paar kunsteitjes er in? Dan even afwachten of er een paar in gaan zitten, vervolgens de echte eieren daar in leggen en afwachten. Ik denk dat het gaat lukken.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Dat... is een heel goed idee... ik moet alleen even kijken hoe ik dat ga doen; er zit geen gat vlak naast dit kastje aan de stenen muur en boren gaat stress geven... Maar ik heb nog oude eitjes bewaard van toen ik die geraapt heb.... dus die zou ik dan kunnen gebruiken (stip erop dat ik weet wat wat is natuurlijk).... en kastjes heb ik zat...... okee, we gaan daar even mee brainstormen hoe we dat gaan doen.

Bedankt voor de tip!

Toevoeging: Ik heb een kastje aan het kastje vastgemaakt waar ze nu inzitten, met de opening op gelijke hoogte...... maar nu hebben de zebravinken dat meteen ingenomen.
            Dat er 2 japanse eitjes in liggen schijnt ze niet te storen.... zucht, diepe zucht. Voor niets een spier verrekt bij het hurken om het kastje op te hangen.
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Staalspijker in een voeg slaan, duurt maar heel even.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Nou ja, ik heb het dus anders opgelost,maar we hadden in de beredenering 1 factor uit het oog verloren; de zebravinken. ik hoop dat die het nest snel zat zijn en de japjes erbij laten.... verzin je eens iets leuks....
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

Opmerking

((.... nu zie ik de japjes erin zitten en erop enzo... ik ben benieuwd welk koppeltje er echt in blijft zitten... zou stom zijn als ze nu weer alle 4 daar gaan zitten, want dan zit er weer niemand op de jongen..... wat een werk nog zo'n hobby ))
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ze kijken niet om naar het andere nestje, dus ik laat de eitjes maar liggen; ik zie wel wat ervan komt. ze voeden met 4 volwassenen, dus dat zou misschien toch lukken.
                    De weesjes leven nog steeds en krijssen!!!
                    net kraaien.

ff foto toevoegen:
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Upgrade!! Ze worden vetgemest en groeien als kool niet normaal!
                      Moet je de volgende foto's eens bekijken en dan die krop bekijken... kan zoiets ook knappen?

Dat zwarte vlekje van het rechtse weesje is geen open oogje. Volgens mij zat de kop aan de andere kant van de krop... maar wat groeien ze snel! En al helemaal veertjes!

...sjips... nu waren de pleegouders even weg had ik ze mooi kunnen ringen... Nou ja, komt wel als ze zijn uitgevlogen.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ze hebben vandaag de oogjes open... dan zijn ze vandaag een dag of 8/9?? we weten namelijk niet precies de geboortedatum
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Hoog tijd om ze te ringen dus.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

Mijn website:

Opmerking

had ik vandaag al gedaan. maar klopt het dat ze nu zo'n 8-9 dagen zijn dan?
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

Opmerking

op 29 september startte jij dit topic. In je eerste bericht schatte jij de jonkies een dag oud. Daarvan uitgaande zouden ze nu dus in iedergeval 10 dagen oud moeten zijn.
                              Vriendelijke groeten,
                              Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Working...
                              X