Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kwartels toch maar naar binnen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Even een updateje,

Vessel zit weer op een nestje van maarliefst 10! eitjes.
    Ik wacht maar gewoon weer af of ze er op blijft zitten.
    Grappig om te zien hoe breed ze zichzelf kan maken om alle eitjes te bedekken.

Skipper is de laatste week best wel irritant.. hij begint 's ochtends vroeg rond een uur of 5 al met kraaien en dat kan soms wel 5 minuten lang doorgaan..
    Denk dat het met de vogels buiten te maken heeft, maar eerder kraaide hij nooit zo lang door, en zo vaak. Overdag doet hij het ook regelmatig zo lang.
    Maargoed zodra de temperaturen het buiten weer enigzins toelaten, gaan ze weer naar buiten, nouja als vessel dan niet meer op een nestje zit natuurlijk.

Opmerking

Kale kont

Ontdek nu net dat mijn haantje een kale kont heeft. Ben gisteren overdag niet thuis geweest, maar heb 's gisterenavond en vanochtend niks opmerkelijks gezien. Zou mijn hennetje dit gedaan hebben? en zo ja waarom? of kan dit ook andere redenen hebben?
      Ze zitten nog steeds binnen en momenteel liggen er geen eitjes. Heb ze allemaal weggehaald, omdat ze er alweer een tijdje niet op had gezeten.
      Help?

Opmerking

Opmerking

Wat jammer van je haantje

Wij hebben ook een triootje (1 haan met 2 hennetjes) en dat gaat prima. Goed idee om ze donderdag met zijn 3tjes tegelijk in de voliere te zetten, dan is het voor alle drie nieuw territorium en zullen ze elkaar sneller accepteren.

Opmerking

Dat is precies de reden dat ik heb gewacht met het naar buiten zetten van mijn hen
            Kan niet wachten tot de nieuwe kwarteltjes er zijn...

Opmerking

ht beste vind ik dat je toch gewoon beter 1 haantje bijkoopt en geen hennetjes meer. Chinese kwartels zijn van nature uit monogaam. Een koppel gaat sneller over tot broeden dan een trio en als de haan ambetant doet tijdens het broeden steek je hem dan best appart en
              de hen zal wel voortbroeden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kevin
                Een koppel gaat sneller over tot broeden dan een trio en als de haan ambetant doet tijdens het broeden steek je hem dan best appart en
                de hen zal wel voortbroeden.
                Of dat eerste waar is (dat een koppel sneller tot broeden over gaat dan een trio) weet ik niet, hier hebben we in ieder geval niks te klagen over ons hennetje (het andere hennetje is nieuw/jong, dus van haar weet ik het nog niet).
                Wat betreft het tweede: als de haan alleen zit, gaat hij veel en hard roepen naar zijn hennetje. Dit is minder als je ervoor zorgt dat de haan en hen elkaar wel kunnen zien, maar dan gaat de haan wel redelijk gestresst op en neer lopen langs het gaas en dat stoort het broedende hennetje dan toch.
                Als je een trio hebt, kan de haan zich bezig houden met het andere (niet-broedende) hennetje.

Ik weet dat veel mensen tegenwoordig voor het houden van koppels zijn ipv trio's, maar ik denk dat beide zijn voor- en nadelen hebben.

Opmerking

toch heeft in een trio een haantje toch zijn vaste partner
                  van de 2 hennetjes. Het andere hennetje zal mss wel
                  gespoord worden, maar de haan zal er verder niet veel naar kijken.

Opmerking

Dat is wel waar, het haantje heeft wel een "favoriet" hennetje, maar ik kan je vertellen dat ze hier 's nachts altijd lekker met zijn drietjes tegen elkaar aan liggen
                    En het haantje biedt aan beide hennetjes voedsel aan en paart ook met allebei. De hennetjes heb ik nog nooit agressief tegen elkaar zien doen.
                    Het niet-favoriete hennetje loopt wel vaker alleen, maar ik heb niet het idee dat ze verstoten wordt ofzo.

Opmerking

Als je een goed klikkend koppel hebt kan de haan er gewoon bij lopen en zal hij de hen helemaal niet storen. Ook zal hij goed met de kuikens omgaan en voeden ze ze samen op. Daarom moet je Chinese dwergkwartels dus in paren houden. Ik had vroeger altijd paren en elk jaar gewoon kuikens bij de ouders. Hanen scheiden van hennen hoeft dus niet als je een klikkend koppel hebt dat je goed huisvest.

Dus als je leuk wil kweken en alles natuurlijk wil laten lopen dan koop je een koppel, geeft dat de ruimte en dan krijg je leuke tafereeltjes met hen, haan en kuikens

Opmerking

het is idd zo dat een goede haan helpt de kuikens op te voeden
                        ipv van ze aan te vallen. Anders is het geen 'goede' haan.
                        Hier hebben we ook soms kuikens van koppels en de haan
                        helpt hier ook de hen en valt ze niet lastig tijdens het broeden.

Opmerking

Opmerking

Naar mijn weten en dat is me altijd verteld hoor je kwartels als koppels
                            te houden. Uiteraard zullen er weer uitzonderingen totdat het moment dat
                            het mis gaat zoals bij jou het geval was.

Wil je jongen kan je de haan niet wegdoen, weet niet wat de 2 hennen met
                            elkaar doen gaat dat wel goed.
                            Tja moeilijk als je eraan gehecht bent.
                            Of een nieuwe haan voor haar nemen in het aparte hok is dat geen optie?

succes met je keuze

Opmerking

Het "vastpikken in de nek" dat de haan doet, is normaal tijdens de paring. Maar het is niet normaal dat de hen er een bebloede nek aan overhoudt.

Vervelend zeg
                              Twee hennen samen zou op zich wel gaan (ze zullen niet agressief naar elkaar worden, denk ik) maar ik verwacht dat ze wel veel gaan roepen omdat ze hun haantje missen.

Opmerking

Working...
                              X