Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kwartelhen legnood

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kwartelhen legnood

Hey mensen,

Ik merkte gisterochtend dat mijn vrouwtje boomkwartel wat bol zat en het staartje ging op en neer alsof ze moest poepen en ze waggelde meer met lopen. Ik heb dit even aangekeken en in de gaten gehouden tot tegen de avond en mezelf verdiept in legnood d.m.v het kijken van filmpjes met verschillende technieken. Ik kon duidelijk een ei voelen maar het zat nog meer bij haar buikje dan haar achterste. Als eerste heb ik geprobeerd haar een wisselend bad van warm en koud water te geven en daarna wat zonnebloemolie op haar cloaca te gesmeerd en vervolgens in huis op een donkere plaats gezet met een warme kruik in het hokje.
    Vanmorgen helaas geen ei en de hen leek wat meer pijn te hebben. In de badkamer de gootsteen vol laten lopen met warm water en haar vervolgens 15-20 min in bad gezet. Ik heb haar voorzichtig opgepakt en op haar rugje in mijn hand gelegd en ben gaan voelen waar het ei zat en daar heel zacht drukkende/masserende bewegingen gaan geven . Omdat ze nu best ontspannen was zag je de cloaca goed meebewegen en door heel langzaam het masseren op te houden zag ik steeds iets meer wit tevoorschijn komen maar ik heb mijn tijd genomen en het is goed gegaan. Ook geen verwondingen of uitstulpingen.... ze zit nu weet apart en zal haar morgen terug plaatsen.
    In eerste instantie klonk het ei wat glazig maar dat ging na een minuutje weg. Ei gewogen en was 11gr (vrij normaal) . Kan het ook met gewone eieren gebeuren dat kwartels legnood krijgen?
    Zou het kunnen komen dat het haantje op het nest ligt en niet wil dat ze er eieren bij legt en ze nu niet weet wat ze ermee te doen en het te lang ophoud?

GrClick image for larger version

Name:	kwart.jpg
Views:	1
Size:	64,3 KB
ID:	439800,

Michiel
    Last edited by Oehoe1981; 21-06-2015, 10:47.

dat denk ik niet, maar meer dat het nu vrij koud is voor de tijd van het jaar.

wel goed wat je gedaan hebt, om het ei er uit te krijgen.

dat moet wel met de meest voorzichtigheid gebeuren, als het ei breekt in de hen, is het foute boel.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
      dat denk ik niet, maar meer dat het nu vrij koud is voor de tijd van het jaar.

wel goed wat je gedaan hebt, om het ei er uit te krijgen.

dat moet wel met de meest voorzichtigheid gebeuren, als het ei breekt in de hen, is het foute boel.
      Ja, dan zal dat het wel zijn. Ze hebben genoeg ruimte, mineralen, grit en calcium. Gallus II korrel gemengd met duivenvoer en ze heeft al de nodige 80 eieren gelegd.
      Ik heb inderdaad heel langzaam het eitje eruit gemasseerd door goed de cloaca in de gaten te houden en niet door te duwen zodra ik wat wits zag maar steeds even rust en verder. Natuurlijk ook mazzel dat het een hard ei was en geen zacht ei

Opmerking

goed dat het gelukt is. een kwartel kan ook legnood krijgen ook al is het een gewoon ei.
        groeten gijs

Opmerking

Ik zag net het hennetje weer bol zitten en persbewegingen maken.... Het zal toch niet dat ze weer legnood heeft?
          Zal ik haar deze keer wat langer geven voordat ik haar help? Ze eet en drink wel en ziet er fit uit en het ei zag er ook normaal uit de vorige keer.

Opmerking

Altijd moeilijk om wat over te zeggen, jij ziet de vogel. Stel dat iemand zegt 'wacht maar wat langer' en je vogel gaat dood...
            Je moet het doen hoe voor jou goed voelt!!! Beter te vroeg helpen dan te laat.
            Je kan haar altijd nu al wat warmer zetten om te zien of ze het zelf gaat redden en dan event. weer helpen. Maar de keuze is aan jou..
            Sterkte, hopelijk gaat het weer goedkomen.

Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
              Altijd moeilijk om wat over te zeggen, jij ziet de vogel. Stel dat iemand zegt 'wacht maar wat langer' en je vogel gaat dood...
              Je moet het doen hoe voor jou goed voelt!!! Beter te vroeg helpen dan te laat.
              Je kan haar altijd nu al wat warmer zetten om te zien of ze het zelf gaat redden en dan event. weer helpen. Maar de keuze is aan jou..
              Sterkte, hopelijk gaat het weer goedkomen.

Groetjes, Chantal
              Ik denk dat ik het nog even aankijk vanwege de eerdere constatering dat het vorige ei gewoon goed was qua gewicht/hardheid en geen afwijkingen. Ze kon nog poepen en wilde ook nog eten en drinken.
              Ik zou haar eventueel morgen apart kunnen zetten en wat druivensuiker geven maar ik denk dat al het gesleep heen en weer ook niet goed is voor de vogel.

Opmerking

Nou mensen. Het is wederom gelukt! 2x legnood achter elkaar.... ik hoop echt dat ze nu stopt met eieren leggen dit jaar.....
                Deze keer was het was moeilijker.... even in bad en daarna wilde ik kijken of ik het ei er weer uit kon masseren maar na een minuut of 2 opgegeven omdat het ei zacht aanvoelde en het me beter leek het niet te pushen en hopen dat het warme bad voldoende was zodat ze het zelf kon doen.
                Nou, ze zat nog geen minuut in haar tijdelijke hokje of het ei lag er al! Dit keer een vaag ei met een gele waas en je kunt er zo deukjes indrukken....

Ik hoop dat andere mensen hier ook wat aan hebben. maar ga dit zeker niet doen als je je niet goed hebt ingelezen of onzeker bent.
                Click image for larger version

Name:	IMG_1664.JPG
Size:	77,3 KB
ID:	433164Click image for larger version

Name:	IMG_1665.jpg
Size:	36,5 KB
ID:	433165Click image for larger version

Name:	IMG_1670.JPG
Size:	62,9 KB
ID:	433166Click image for larger version

Name:	IMG_1671.JPG
Size:	70,2 KB
ID:	433167

Opmerking

een luchtei, ik denk dat de vogels te weinig grit krijgen kan dit?
                  groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                    Zijn voorzien van alles en zat gewoon een dooier in :-)

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                      Oorspronkelijk geplaatst door Oehoe1981 Bekijk Bericht
                      Zijn voorzien van alles en zat gewoon een dooier in :-)
                      Je bedoelt windei.

In een windei zit ook gewoon alles maar de kalklaag om het ei is er niet of veel minder.
                      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

volgens mij kan het beide, luchtei en windei heb het beide vaker gehoord.
                        groeten gijs

Opmerking

N... Dit keer een vaag ei met een gele waas en je kunt er zo deukjes indrukken....
                          Dat zie je wel meer bij jonge kwartels. Eenmaal een eitje of 3 a 4 gelegd en het probleem verdwijnt meestal. Ik heb zo eens een zelfde geval gehad en die kwartel heeft later nog een hele batterij jongen voortgebracht.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                            Dat zie je wel meer bij jonge kwartels. Eenmaal een eitje of 3 a 4 gelegd en het probleem verdwijnt meestal. Ik heb zo eens een zelfde geval gehad en die kwartel heeft later nog een hele batterij jongen voortgebracht.
                            Alleen die van mij heeft er al 80+ gelegd voordat het begon ;-)

Opmerking

Alleen die van mij heeft er al 80+ gelegd voordat het begon ;-)
                              Ok, Geef je je kwartels ook gebroken eierschillen? Ze hebben echt veel kalk nodig voor het produceren van een stevig ei.

Opmerking

Working...
                              X