Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Frankolijn kwartel kweek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

harlekijnkwartels heb ik nog niet gekweekt.

Opmerking

Ik heb zelf enkel harlekijn- en Californische kuifkwartels gehad, maar ik moet zeggen dat ik echt een liefhebber ben van de harlekijnen. Ze zijn echt mooi, vertonen leuk natuurlijk gedrag en zijn relatief tam en gemakkelijk in de omgang met zowat eender welke soort. Helaas heb ik er nog geen nestje van gehad maar wellicht komt dat vanzelf wel.

Ik kan ze iedereen aanraden eigenlijk.

Opmerking

Moet je bij Harlekijn kwartels ze aanhouden met 1 man en 1 pop of met 1 man en 2 poppen? Of 3 poppen?
        Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
        Vergeet niet te kijken op mijn site!
        http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

ik heb ze zitte 1op 1 en dat gaat super ..... man laat de hen rustig broeden en met de jongen is hij ook goed. zit nu al paar dage te broeden op nest van 9 eieren . hopen op iets meer jongen dan 1ste ronde . toen 2 groot gekrege ..... zeer rustig mooie vogeltjes. en vliegen zo goed als nooit op en slape op de grond .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
            Moet je bij Harlekijn kwartels ze aanhouden met 1 man en 1 pop of met 1 man en 2 poppen? Of 3 poppen?
            bij deze soort kan het meestal wel met 1 hen, maar meerdere kan ook geen kwaad.
            groeten gijs

Opmerking

Vandaag ontdek ik een nestkuil en op zo een 20 centimeter daar vandaan 1 ei. Ik denk dat de Frankolijn kwartels me nog wat jongen gaan geven. Al vanaf het uitkomen ergens in Juni zitten de 4 jongen gewoon bij de ouders en vormen ze met zijn zessen een groep. Als er 1 gaat lopen gaat de rest er achter aan. Aanvankelijk waren de Frankolijn kwartels zeer schuw maar na een paar maanden worden ze wat tammer. Het is nu zelfs zo dat als ik de grond aan het aanharken ben dan komen ze kijken wat ik aan het doen ben, erg grappig.

Opmerking

bij jou in je hok, met je gemetselde muren, kan je inderdaad goed kwartels houden, zonder dat de muizen er op af komen.

dat houd mij tegen om kwartels te houden, ik wil geen voer op de grond.

ik vind de jongen van de kwartels, zo leuk, die kleintjes.

ben benieuwd of er jongen komen........
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

Opmerking

leuk die jongen, ga je ook foto`s maken ?
                      groeten Ton

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder Bekijk Bericht
                        ik heb zeg maar drie soorten gehad in het voorjaar in de vallen, die normale muizen, de spitsmuizen en ook nog is een hele kleine, hele grote ogen,
                        die 'normale' muizen zullen wel veld/aardmuizen of (rosse) woelmuizen zijn. Spitsmuizen zijn eigenlijk geen muizen maar is familie van de mol. ze hebben ook snijtanden ipv knaagtanden en eten daarom geen zaad. ze kunnen nog steeds wel je vogelzaad onder pissen maar ze zullen niet worden aangetrokken door het zaad. die met die grote ogen zijn bosmuizen, die komen juist wel op het zaad af. ik heb ooit 1 keer een bosmuis gezien in mijn voliere. een dag later dreef hij in de emmer die ik als val had geplaatst. wij voeren wel op de grond (diamantduiven) dus ongetwijfeld dat muizen onze voliere bezoeken al heb ik er niet veel bewijs voor.

Opmerking

Ok, bij deze dan wat nieuwe foto's van de Frankolijn kwartels
                          Click image for larger version

Name:	Frankolijn_kwartel_met_jong_2.jpg
Views:	1
Size:	103,6 KB
ID:	434429
                          Hier zie je een aantal volwassenen met de 6 nieuwe jongen (de meeste jongen zitten onder de andere grote kwartels).
                          Click image for larger version

Name:	Frankolijn_kwartel_met_jong.jpg
Views:	1
Size:	94,4 KB
ID:	434430
                          En hier een close-up.

Het leuke van deze soort vind ik dat ze helemaal niet agressief zijn tegenover elkaar zoals dat wel het geval is bij Chinese dwergkwartels. Waar die agressiviteit bij de Chinese dwergkwartel vandaan komt is weer een discussie op zich en mijns inziens kan het verkeerd fokken van de frankolijn kwartel het zelfde effect krijgen maar zolang we gewoon de natuur zijn gang laten gaan is er weinig aan de hand.

De frankolijn kwartel is dus een kwartel die in groepsverband de jongen groot brengt en in dit geval brengen ook de jongen van dit voorjaar de jongen van dit najaar groot. Deze kwartels hebben dus een zeer natuurlijke imprint gekregen en zijn derhalve uitstekende broedvogels geworden.

Ik heb dit jaar uit 1 ouder paar 10 jongen gekweekt. De 6 jongen van het voorjaar ga ik te koop zetten op 1 hen na, die houd ik zelf voor een onverwant 2e koppel te maken. De andere 4 jongen mogen ook weg als ze volwassen zijn. Voorlopig mogen ze nog lekker door de kas stappen met zijn alle.

Opmerking

leuke foto`s, die kleintjes onder de grote......
                            groeten Ton

Opmerking

Gaaf! hoe die kleintjes eruit zien.

Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                              Het leuke van deze soort vind ik dat ze helemaal niet agressief zijn tegenover elkaar zoals dat wel het geval is bij Chinese dwergkwartels. Waar die agressiviteit bij de Chinese dwergkwartel vandaan komt is weer een discussie op zich en mijns inziens kan het verkeerd fokken van de frankolijn kwartel het zelfde effect krijgen maar zolang we gewoon de natuur zijn gang laten gaan is er weinig aan de hand.
                              Bij ons was het zo dat broers van de CDK die van kleins af aan met elkaar optrokken best een jaar bij elkaar konden zitten. Maar hoe zit het met twee vreemde hanen bij elkaar? want dit is voor mij het grootste struikelbrok wat betreft kwartels. het feit dat de hanen elkaar tot de dood aanvliegen. zou je vreemde hanen bij elkaar kunnen doen denk je?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl Bekijk Bericht
                                ...zou je vreemde hanen bij elkaar kunnen doen denk je?
                                Ik vermoed van wel bij deze soort maar weet dat niet zeker.

Bij de CDK welke ik zelf ook jaren lang gekweekt heb merkte ik wel dat de jonge broers elkaar op een gegeven moment te lijf gingen. Om vers bloed te verkrijgen kocht ik dan wel eens een andere hen of haan maar merkte dan toch op een gegeven moment dat het weer mis ging, haantjes die de jongen dood pikte direct na het uitkomen, enz. enz. Vroeger, toen ik net begon met het kweken van de CDK had ik daar helemaal geen last van. Ik kweekte natuurbroed en verkocht wat ik overhield en selecteerde eigenlijk nooit op karakter o.i.d. Wel maakte ik later mee dat ik dan na aanschaf van een andere hen of haan wel jongen kreeg die dan wit, grijs, lichtbruin, enz. waren en dat wilde ik niet dus die gingen weer weg. Ook heb ik wel eens CDK's gekocht die, zo later bleek, uit een broed machine kwamen. Op het eerste gezicht was hier niets mis mee alleen merkte ik al snel dat ze wat sociale karakter eigenschappen miste welke dan natuurlijk ook overgebracht werden op de jongen.

Wat je niet hebt kan je ook niet overbrengen en daar zit hem volgens mij het probleem. Natuurlijk heeft een dier een bepaalde vorm van "instinkt" maar imprint is eigenlijk nog veel belangrijker en is mijns inziens niet alleen bepalend voor het verdere leven van het dier zelf maar is ook voor de nakomelingen zeer belangrijk. Halen we dus de jongen te vroeg weg bij de ouders of erger nog, leggen we de eieren in een broedmachine dan is dat een scenario voor een "gehandicapt dier". Het dier lijkt dan wel geschikt voor het zorgen van nageslacht maar is het in wezen niet. Sterker nog, deze dieren zorgen voor het uitsterven van de diersoort zoals hij in de natuur te vinden is en lijkt daardoor in de verste verte niet meer op zijn voorouders. Soms gaat gaat echter zover mis dat de soort an sich helemaal verdwijnt omdat hij beroofd is van al zijn karakter eigenschappen en zich derhalve niet meer weet voort te planten.

Opmerking

Working...
                                X