Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Japanse kwartels ( kuikens)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Japanse kwartels ( kuikens)

hoi iedereen,
    Mijn opa broed al langere tijd Japanse kwartels uit , met een broedmachine enzo alleen heeft hij vanochtend een hersenbloeding gehad... Hij ligt nu in het ziekenhuis waar ze hem verzorgen want het gaat niet zo goed.... Nou heeft hij nog een stuk of 5 Japanse kwartel kuikens van nog 2,5 week oud in een aquarium zitten en die ga ik nu dus verzorgen. Maar ik zou dus echt niet weten hoe dat moet. Er ligt nu als bodembedekking wat keuken rol in en ze hebben een bakje water en vanmiddag heb ik het laatste beetje voer wat in de schuur stond in een kom gedaan en erbij gezet. Nu zijn mijn vragen: welk voer hebben de kwartels nodig en is het zo verder goed ??

Alvast bedankt,

Gr Rick

Je weet niet wat voor voer dat was?
    Dan kun je hetzelfde kopen.
    Ik voerde vroeger sivostart van bogena wat goed werd opgenomen met af en toe wat fijngesneden groen als sla of witlof maar met mate en fijngesneden en gewassen.
    Wat ook kan is tropenvoer,dit is ook fijn genoeg,verder zullen ze gek met buffalowormpjes zijn,zowel levend als uit de diepvries wat je even laat ontdooien.
    Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

Heb de zak per ongeluk weggegooid dus van daar de vraag. Maar dan ga ik morgen een zak tropenvoer halen. De wormpjes, zijn die echt nodig? Wat ons mam vind die dingen maar niks verder nog iets ?
      En kan ik de jonge ook van het aquarium overplaatsen naar een 2 delige broedkooi ? En kunnen ze ook andere bodembedekking krijgen ? Ik had van iemand gehoord van zilverzand

Opmerking

Ze kunnen zonder wormpjes,als je opa dit ook niet deed maakt niet uit.
        Zilverzand zou ik nog niet doen,nog even een weekje wachten ivm opeten,jong kwartels eten als wat ze zien en denken dat eetbaar is.
        Mvg,
        Kingfisher.

Opmerking

Ik gaf indertijd gewoon kuikenmeel aan mijn kwartelkuikens. eens wat groter kregen ze gebroken kippenvoer en tropenzaad.
          Wat betreft broedkooi of aquarium... aquarium blijft naar mijn oordeel te vochtig en de bodem te glad. Een broedkooi anderzijds moet dan over dicht geplaatste tralies (liefst gaas voordoen) beschikken want kuikens kunnen door piepkleine gaatjes ontsnappen. Een broedkooi is wel luchtiger, vastere ondergrond en makkelijk te onderhouden ook.

Ik leef mee met jullie en opa. Ik hoop van harte dat alles snel beter mag worden! Sterkte.
          parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

ik heb ook ooit jonge chinese dwergkwartels gehad uit de broedmachine. De kuikens had ik in een aquarium gezet, met onderin een stuk karton, hierdoor is de bodem niet te glad. Ook had in een warmtestraler lamp boven de kuikens hangen.
            Het voordeel van een aquarium is dat de warmte beter blijft hangen, en de kuikens zitten zo ook nooit in de toch. maar het is wel erg snel te vochtig. dit heb ik opgelost door aan 2 kanten karton te doen wat het vocht opnam.
            groeten gijs

Opmerking

Ik broed jaarlijks een 100-tal japanse kwartels.
              Als eten : kuikenmeel en dat kan je gewoon blijven geven de komende weken/maanden, een beetje zaad bijgeven kan, maar hoeft niet.
              Altijd water voorzien.
              Is het aquarium verwarmd ? Dan zou ik ze nog 1 weekje daar houden. Daarna kunnen ze zonder problemen in een broedkooi.

Opmerking

Bedankt voor alle reacties !
                Met opa gaat het weer helemaal goed. De kwarteltjes hebben het overleefd en staan ook weer bij hem
                Ik ben uiteindelijk naar de dierenwinkel geweest en heb het daar ook gevraagd. Ik zou graag wat foto's willen plaatsen maar dat helaas niet... Nogmaals bedankt voor alle reacties !

Groetjes

Opmerking

goed om te horen. succes er nog mee.
                  groeten gijs

Opmerking

Working...
                  X