Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chinese dwergkwartel ineens aangepikt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• chinese dwergkwartel ineens aangepikt

Heb ruim een half jaar twee hennetjes en een haantje ze hebben twee nestjes gehad. Alles ging goed.. had wel de jongen op een gegevene moment weg moeten halen.. nu zijn ze met mijn kanaries naar binnen hok verhuisd.
    Na ruim een week lig mijn mannetje aangepikt dood.. wie heeft ook zoiets mee gemaakt? Dat een haantje ineens zo gedood is.
    Vind het erg vreemd.

Vermoedelijk (niet meer dan dat) hadden ze te weinig ruimte met 3. Kwarteltjes kun je beter per koppel houden, meerdere hennen per haan si al enige tijd geleden ontzenuwd.
    Het blijft sneu, dat wel.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

denk inderdaad dat het komt door een gebrek aan ruimte. normaal kunnen de vogels zich verstoppen en dat was denk ik nu niet mogelijk.
      groeten gijs

Opmerking

kan ook zijn, dat het haantje dood is gegaan, en daarna pas is aangepikt.

meestal zijn namelijk de haantjes het meest bazig.

en hebben de hennen wraak genomen, toen die al dood was.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

Opmerking

Zucht!

CDK's zijn van nature monogaam.
              Dit betekent dat ze per paar leven en zich als zodanig ook voortplanten.
              Beide vogels zorgen (in gelijke mate) goed voor de kuikens.
              MAAR
              Beide vogels kunnen zich ook zeker territoriaal gedragen naar soortgenoten.
              Dat betekent hennen onderling dus ook!

De betreffende hen gewoon bij een haan zetten en als koppel apart huisvesten in een ruimte met enige lage (onder)beplanting.
              Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Ik heb in mijn voliere van 450 lang en 2 diep 2 hoog 2haantjes zitten en 6 hennetjes
                alles natuurbroed de jonge van de moeder kwartel worden zelf ook warm gehouden door de andere kwartels ,
                zou het niet zo kunnen zijn dat als je al diverse generatie,s natuurbroed kwartels heb dat het gedrag verandett zo datze wel in een groep kunnen samen leven en broeden
                en mekaars jongen opvoeden zelf de haantjes neemen ze onder hun vleugels
                gevechten onder elkaar zie ik nooits
                ik hebwrl in mijn volieteeen speciaal kwartel hoek gemaakt daar doe ik danwat begroeiing
                Bv pol gras brandnetels kaarde distels zodat
                ze natuurlijke nestplekjes hebben
                Ieder jaar heb ik eenaantal nestjes natuurbroed
                Last edited by jfk1; 08-12-2014, 15:09.
                wat heb ik een leuke hobby .
                juist vogels houden :) :)

Opmerking

zou het niet zo kunnen zijn dat als je al diverse generatie,s natuurbroed kwartels heb dat het gedrag verandett zo datze wel in een groep kunnen samen leven en broeden
                  en mekaars jongen opvoeden
                  de wonderen zij de wereld nog niet uit, dus geen uitsluiting van dit scenario.

Gezien de beschikbare kennis en kunde van CDK's en vooral ook getuige de jaarlijkse 'tsunami' aan problematiek rond deze soort,
                  zou ik dergelijke manier van samen huisvesten echter willen beschouwen als 'grenzend aan onverantwoord'.

Voornoemde problematiek en jaarlijkse herhaling daarvan (de spreekwoordelijke ezel zou zich toch niet twee keer moeten stoten) draagt ook niet echt bij aan het imago van de hobbydierhouderij, dat toch al maatschappelijk onder druk staat.

verder blijft mij de zin van het houden van monogame soorten in groepsverband in hoge mate ontgaan, een en ander niet in de laatste plaats omdat er prima alternatieve soorten beschikbaar zijn.

#
                  Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Ik vind niet dat ik mijn cdk onveranteoord huisvest ,deze cdk natuurbroed zitten nu toch al zo3 jaartjes bij elkaar .soms komt er wst nieuw
                    wat heb ik een leuke hobby .
                    juist vogels houden :) :)

Opmerking

Ik heb, net zoals jfk1 ook een groep gehad van meerdere natuurbroedhennen bij elkaar met een haan, elk jaar kwam er een nieuwe haan, en ging de oude weg, en hield ik 1 jonge hen aan. Vaak deelden ze de jongen, liep bij de een er 5 jongen en bij de ander 4 bijvoorbeeld.
                      Altijd goed gegaan, totdat de jongste hen op een gegeven moment een nest had, en de andere hennen niet, en deze alle jongen van die hen dood pikten, totdat ik 3 jongen overhield, en de haan + de moeder en oma van de hen apart heb gezet en de moeder met de 3 jongen alleen in de grote voliere heb laten zitten, wat weer perfect ging.
                      Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                      Vergeet niet te kijken op mijn site!
                      http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Working...
                      X