Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kwartel hen broed

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kwartel hen broed

Ik heb nog 2 kwartel hennetjes ! Chinese dwergkwartels
    Die nu nog liggen te broeden op 10 eitjes ze broeden samen op 1 nest
    Wilde eerst alle eitjes wegnemen maar wist niet hoelang ze al liggen te broeden
    He b dit jaar 4 nesten natuurbroed gehad eens kijken of dit late nest nog gaat uitkomen heb er een paar daagjes leleden nog een nieuw koppeltje natuurbroed bij gekocht zo heb ik er straks wat vers nieuw bloed bij nieuwe kwartels zitten apart van de rest in de voliere zelf zitten 4 popjes en 2 mannetje CDK
    wat heb ik een leuke hobby .
    juist vogels houden :) :)

Eigenlijk kan een koppel (maakt niet uit wat voor soort) niet meer dan drie nesten hebben.
    Nu is de kweektijd ook nog voorbij dus kan je ze misschien beter weghalen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door MatthijsH Bekijk Bericht
      Eigenlijk kan een koppel (maakt niet uit wat voor soort) niet meer dan drie nesten hebben.
      heb dus 4 natuurbroed hennetjes vandaar dat er zomers meerdere nesten zijn
      als de eieren nog gaan uit komen zet ik z ein een grote broedkooi in een binnen hok met hen en al
      maar this nu nog afwachten of ze gaan uitkomen

Opmerking

@Mattijs,
        Ik ben benieuwd naar jouw beredenering.

Het gaat om 2 hennetjes, waarom zou een 4de nestje dan niet kunnen?

En, waarom zou nu de kweektijd voorbij zijn?
        Als vogels in het vroege voorjaar jongen hebben kan het dus wel en dan kan het ook nog eens best koud zijn of zelfs nachtvorst (want dat kan tot half mei nog wel voorkomen), maar nu kan het dus niet terwijl het afgelopen week nog behoorlijk warm was en ook de nachten warm waren.
        Zelfs vandaag is het, als je je voliere wat afschermd tegen de wind en slagregen, nog een heerlijke temperatuur. Zoals nu schijnt hier de zon en is het echt heerlijk uit de wind.

Zeker als je je voliere wat bijlicht zodat ze een uurtje extra licht hebben om te voeren, dan kan het imo prima dat er nu nog een nest jongen komt.
        Wij hebben vorig jaar eind november een nest bichenows prima op stok gekregen en van een ander koppel bichenows begin december een aantal jongen prima op stok gekregen.

Wat zijn jouw onderbouwingen dat het nu niet meer zou kunnen en dat die hennen max 3 nesten totaal mogen hebben?

Groetjes, Chantal
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Ik heb laatst gelezen dat het vierde nest teveel was, waarom weet ik niet.
          Is het 2 nestjes per hennetje of 4 nestjes?
          Als ze nu nog gaan broeden is de kans toch iets kleiner op overleven? Het word steeds wat kouder en misschien overleven ze het niet. Ik weet ook niet

Opmerking

Als ze nu nog gaan broeden is de kans toch iets kleiner op overleven? Het word steeds wat kouder en misschien overleven ze het niet. Ik weet ook niet
            ik dek de voliere bij regen weer of als het wat kouder aanvoelt dus af met een dek stuk plastiek
            heb 4 hennetjes natuurbroed .waar van dus die 4 hennetjes afgelopen zomer zijn gaan broeden soms broed er een hen voor de 2de keer een nest uit
            maar de man kwartel neemt ook gerust de jongen onder zijn hoede

Opmerking

Het mooie aan informatie lezen is dat je voor jezelf er over na gaat denken of je zelf ook vindt of de gelezen informatie klopt. En of er soort van uitzonderingen kunnen zijn.

Zoals dat nu de kweekperiode voorbij is. Er is nog geen nachtvorst. De temperaturen zijn nog behoorlijk goed.
              In het voorjaar beginnen vogels met nesten maar dan is het vaak veel kouder dan nu.
              In het voorjaar zijn de dagen/daglicht niet langer dan dat het nu is, dus geen verschil in lichturen.
              Ik denk zelfs dat het nu geschikter is voor broeden.
              Het verschil is wel dat als de jongen in de rui komen het koud is en als de jongen in het voorjaar geboren worden dan is het warmer wanneer ze in de rui komen. Maar als je daar rekening mee houdt met bv een goed nachthok/binnenhok, dan is het prima te doen voor de vogels, maar dat is onze ervaring. Anders zou ik ook niet weten waarom bv de bichenowkoppels die jongen allemaal op stok hebben weten te krijgen.
              Gewoon een beetje meedenken met wat een vogel nodig heeft en dan kan het nu best nog.

Groetjes, Chantal
              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                Het mooie aan informatie lezen is dat je voor jezelf er over na gaat denken of je zelf ook vindt of de gelezen informatie klopt. En of er soort van uitzonderingen kunnen zijn.
                Misschien klopt het niet dan? Ik las het gewoon ergens...

Opmerking

Misschien klopt het niet dan? Ik las het gewoon ergens...
                  uit eigen ervaring .leer je ook veel
                  ik zie dat je 12 jaar bent .dus je kunt nog veel bijleren ook uit eigenervaring

Opmerking

Meestal hou je het bij 3 nesten om de oudervogels rust te geven en stop je wat vroeger in het jaar om ze de kans te geven zich lekker vol te vreten voor de winter. Broeden kost energie.

Maar het is een feit dat we tegenwoordig erg warme nazomers hebben; van herfst kan je nauwelijks meer spreken.
                    En in het voorjaar kan het wat langer op zich laten wachten voor het een keer lekker warm wordt.
                    Dus wat dat betreft verschuift de broedperiode meer dan dat het langer wordt.

Maar een max van 3 nesten is een door mensen verzonnen regel, waar vogels zich meestal niet aan houden. Al neemt in de 'herfst' de eiproductie soms wel wat af.
                    Maar met zo'n warme winter als afgelopen winter gaan ze misschien aan 1 stuk door.
                    Dan kan je er als mens voor kiezen om in te grijpen en 's winters geen nesten geboren te laten worden.
                    Ik probeer het zelf ook altijd bij 3 nesten te houden per pop per jaar, maar soms zijn ze mij te slim af en komt er toch en vierde nest.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

tot nu toe ligt ze nog te broeden
                      eens kijken of er wat gaat uitkomen ..... maar het is ook zo vogels trekken zich meestal nergens iets van aan als ze eenmaal willen broeden

Opmerking

Dat is leuk Hoeveel eitjes liggen er nu?
                        Bij mij hebben ze helemaal nog niks gedaan

Opmerking

Er liggen 10 eitjes denk dat ze nog 7 daagjes moeten liggen mocht er wat uitkomen ,

Opmerking

je kan ze nu al schouwen, dan kun je meteen zien of ze bevrucht zijn.
                            groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                              je kan ze nu al schouwen, dan kun je meteen zien of ze bevrucht zijn.
                              schouwen was niet meer nodig
                              er is nu 1 jong uitgekomen hoeveel er nog gaan volgen ??

Opmerking

Working...
                              X