Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dodelijk instinct?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Dodelijk instinct?

Ik heb een aantal jonge kwarteltjes onder de kunstmoeder zitten op het moment. Dit is niet de eerste keer, en voorheen werkte dit perfect. Echter, de jongen die ik nu heb, lijken wel een soort "death wish" te hebben. Overdag blijven ze keurig onder de warmteplaat en komen er alleen even onder vandaan voor voer of water. Het rare wat ze nu doen, is dat ze midden in de nacht ineens onder de plaat vandaan gaan, en dan zo'n 5cm verderop gaan liggen. Hier is het natuurlijk te koud, waardoor ze langzaam dood gaan. Momenteel zijn er al 11 kwartels op deze manier overleden. In 1 avond waren er zelfs 9 (!) tegelijk die bedachten om in de kou te gaan slapen, waanzin.

Wie heeft er enig idee waarom ze dit doen? En hoe ik dit kan voorkomen? Ik kan er ook niet de hele nacht naast gaan zitten. Ik check altijd even voordat ik naar bed ga, zo rond een uur of 12. Dan is alles altijd nog goed. Ik heb al meerdere keren jongen zo groot gebracht, maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt.

Is het onder de lamp wat te warm maar buiten de lampwarmte net wat te koud? Kun je niet een bekisting maken en met thermometer bekijken hoe hoog de lamp moet hangen om ze toch de goede temperatuur te geven?

Sneu. Ik hoop dat je erachter komt hoe dit te voorkomen is.

Groetjes, Chantal
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Denk dat Jelmer zo'n plaat als op de foto bedoeld.

Is moeilijk te bepalen wat er in die koppies omgaat, waarom 5cm van de plaat vandaan gaan zitten en niet onder de rand als het te warm wordt.

En steeds iets hoger in stelllen werkt ook niet?
      Bijgevoegde Bestanden
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

@ Tal, ik dacht zelf ook aan het meten van de temp. Maar het grappige is dat er in de gebruiksaanwijzing staat dat dit niet moet, ik citeer:

Misverstanden

"Sommige gebruikers denken een thermometer te moeten gebruiken om te kijken wat de temperatuur onder de warmteplaat is. Dit is niet de bedoeling! Men legt immers ook gen thermometer onder een kip met kuikens."

@ Populier, Het gaat inderdaad om zo'n plaat Steeds iets hoger instellen is de bedoeling ja, maar dit moet per week (staat ook in gebruiksaanwijzing). En aangezien de eerste kwartels binnen 1 dag al dood waren en de rest na de 2e dag (na de nachten eigenlijk) is het verstellen van de plaat nog niet aan de orde geweest.

Mijn oplossing is nu dat, aangezien ze overdag wel allemaal gewoon netjes onder de plaat blijven, 's nachts een lampje aan te laten staan waardoor ze altijd zicht hebben. Ik hoop dat ze hierdoor ook 's nachts zullen terugkeren onder de warmteplaat

Opmerking

kwartels

Hallo, Zie http://edepot.wur.nl/14754 voor een uitvoerige beschrijving over kwartels opfokken.

Opmerking

@jeroen, Bedankt voor de tip, maar uiteraard heb ik dit artikel al doorgenomen voordat ik aan kwartels begon een hele tijd geleden. Dit is ook niet de eerste keer dat ik ze opfok. Heb zowel natuurbroed als broedmachine jongen groot gekregen. Ik ben alleen nog nooit tegen dit probleem aangelopen, en dit wordt in het door u genoemde artikel ook niet aangehaald.

Opmerking

opgejaagd door ongedierte? ??? muizen???
              parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Raar dan toch he?!
                Ik hoop en ben benieuwd dat je erachter gaat komen hoe dit komt.

Ik hoop dat de volgende kwartels gewoon goed op gaan groeien.

Groetjes, Chantal
                http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door parakeetplaza Bekijk Bericht
                  opgejaagd door ongedierte? ??? muizen???
                  In mijn studeerkamer zitten ze haha, dus ik mag hopen van niet
                  Nee ik kab gelukkig zeggen dat ik geen last van ongedierte heb.

Opmerking

Working...
                  X