Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chinese dwergkwartel Natuurbroed Hulp gevraagd

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Chinese dwergkwartel Natuurbroed Hulp gevraagd

Hallo,

Zo plots uit het niets zijn er 3 jonge chinese dwergkwartels in de voliere.

Kwartelbestand is 2 natuurbroed poppen 1 niet natuurbroed pop en 1 haan, weet niet of hij natuurbroed is of niet.

De natuurbroed poppen zaten achter het voor eitjes voorziene hok te broeden, en ja plots zijn er 3 uitgekomen, wanneer? ik weet het niet, allen vanavond zijn ze opgemerkt. 1 jong is dood, heeft een kleine kneuzing/verwonding aan het oog maar zie niet echt bloed.
    Een tijdje geobserveerd, en ik zag dat de niet natuurpop de jongen pakte en ze een paar cm weggooide, apatrt gezet in een andere voliere, terug observatie, de man deed het ook, ook apart gezet.
    Verder ken ik niets van kwarteljongen en ben dus verloren.
    Eten deze zelfstandig? Moet ik iets doen om de overlevingskansen te vergroten? Waarschijnlijk zijn er nog op komst.

Verder zie ik dat ze almooi gevord zijn en heel donsig. echt schattig.

jonge kwartels kan je grootbrengen met universeelvoer en eivoer.
    Je kan ook een speciaal opfokvoer kopen. Waterschaaltje erbij maar wel ondiep ivm verdrinking.
    En zolang de pop ze goed warm houd gaat het goed.

Opmerking

dat je de andere er uitgehaald heb is wel goed .
      je kunt ook wat kuiken opfok voer hallen voor jonge kippen kuikens ....maar er zal heus wel in een goede dierenzaak .sivo opfok voer verkocht worden .dit is een voer voor jonge fazanten en kwartels .anders gewoon een geod opfok voer voor kippenhuikes

hier laats ook 3 jongen maar ook weer dood gegaan na 1 dag .ze liepen achter de verkeerde moeder aan .
      ik heb hier ook 4 hen .natuurbroed en 2 haantjes in mijn voliere
      nu zit er weer 1 natuurbroed hen te broeden verscholen achter een stukje boom schorst
      hier even een foto

waar ben ik ..
      wat heb ik een leuke hobby .
      juist vogels houden :) :)

Opmerking

Hoi,

Hoe is het afgelopen?

Misschien een beetje laat maar voor de toekomst;

Ik heb nu tot de 5e generatie natuurbroed en maak als de jongen uitkomen een bakstenen muurtje (van 3 op elkaar liggende!) en zet daar ongeveer 0,5 x 1 mtr mee af. Mijn ervaring is namelijk dat de hen nog wel is met 1 of meer kuikens ergens gaat zitten en de andere kuikens maar blijven zoeken en het te koud krijgen. Als de jongen bij elkaar blijven blijft het hennetje er altijd bij en is ze makkelijk te vinden voor ze. Ze gaat ook vaker op ze zitten.
        Na een dag of 4-5 lopen ze al een stuk beter, en weten ze achter wie ze aan moeten lopen.

Qua voer laat ik altijd allerlei dingen mengen. Ik weet dat hij er onder andere universeel voer, kippenkuikenmeel, onkruidzaad en nog wat dingen in doet.

Ook scheelt een natuurbroedhaan; snachts kruipen de hen en de haan tegenelkaar en kruipen de kuikens bij mij ook onder de haan. Ook als hij een wormpje pikt oid staat hij dit vaak af aan een kuiken.

Buffalo wormpjes maak je ze erg blij mee, maar niet te veel!

Op deze manier heb ik meestal 8 kuikens uit 8 eieren waarvan 7 overleven.

Mijn andere hennetje (heb altijd trio) doet ze ook nooit iets (ook natuurboed) heb alleen soms wel t probleem zoals nu dat de andere zit te broeden en de kuikens dat een beetje verstoren door er onder te willen kruipen.

Blijft elk jaar leuk, die kwarteltjes!
        Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Dan heb ik geluk met men kwartels :-)
          Nadat de jongen uitkwamen moest er niemand in de buurt van de jongen komen.
          Toch niet de eerste week.. met gespreide vleugels joeg ze de rest weg.
          Heb 4 hennen en 2 hanen en leven allen in harmonie tesamen.
          Nooit echt enige vorm van agressie gezien.
          ik veronderstel dat dichte bodembeplanting hier echt wel een must is
          Audi et alteram partem

http://buiten-voliere.webnode.nl/

Opmerking

2 hanen samen gaat vroeg of laat fout, geen pijl op te trekken. Raken echt nog wel is goed in gevecht tenzij je voliere mega is

Opmerking

Janthoni.. 11 meter zal wel ruim voldoende zijn niet ?
              6 kwartels ?
              Audi et alteram partem

Opmerking

Zeker een mooi formaat maar niet mega ofzo in de zin van dat ze eigen territorium hebben? Komen elkaar echt wel tegen toch.

Zie de toegevoegde waarde ook niet? Had m swso geruild voor een hen. Ook handiger met vers bloed als je jongen hebt gehad, weet je van welke haan.

Opmerking

Misschien wel maar heb de haan gewoon overgenomen omdat ze enorm veel vochten bij men ouders (kleine voliere)
                  Hier absoluut geen problemen hoor
                  Bedankt voor de respons
                  Audi et alteram partem

Opmerking

Ja je moet het ook zelf weten natuurlijk! Ze zijn ook zo leuk..
                    Reageerde miss een beetje fel met de nare ervaringen in m'n achterhoofd.
                    (Dat mn haantjes kuikens van een op andere dag de vader aanvallen etc) en gaat dan zo snel..

Misschien kunnen jullie me nog helpen qua advies: heb nu een hen die op 10 eieren zit, ze lijkt er amper op te kunnen zitten. Paar weghalen? Of zijn er goede ervaringen met grote nesten? Heb eigenlijk altijd dat ze op 8 zitten.
                    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Indien ze die 10 eitjes niet warm kan houden zal je het wel merken indien er een paar niet uitkomen. Verder zou ik me er geen zorgen om maken.
                      Maar zo open en bloot broeden ?
                      Hier moet ik de hennen dat broeden dus echt gaan zoeken he :-)
                      Zelfs de hanen lopen er pardoes voorbij.. zo goed zijn ze verstopt tussen de beplanting. Ik neem aan dat ze inderdaad minder beschutting hebben in jouw geval waardoor het aanlokkelijk is voor de haan om naar de kleintjes uit te halen.
                      op zich enkele eitjes weghalen kan geen kwaad alleen zonde indien het net dat eitje is dat bevrucht zou zijn ;-)
                      Audi et alteram partem

Opmerking

Hmm ja t dilemma is dat ze dan misschien steeds een ander eitje koud heeft en het dan misschien allemaal/veel mislukt.

Ja ze hebben ook mogelijkheid om beschut te zitten hoor, kiezen ze dus niet altijd voor. Maak met bakstenen ook 'huisjes' waar ze graag ingaan.

Opmerking

O en over het haantje: hij doet niks, kuikens zitten zelfs ook onder hem voor warmte en eten samen etc

Opmerking

Working...
                          X