Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help gezocht: herkennen geslacht dwergkwartels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Help gezocht: herkennen geslacht dwergkwartels

(sorry voor typfout in de titel)

Hallo!

Ik heb sinds een paar jaar een koppeltje chinese dwergkwartels en iedere zomer heb ik een paar jaar een nestje. Aangezien ik geen plek heb om ze te houden, verkoop ik de jongen. Tot nu toe heeft dit geen problemen opgeleverd, want de haantjes hebben witte kaken en de hennetjes niet. Makkelijk herkennen toch?

Maar... Helaas is mijn haantje van de winter overleden en heb ik een nieuwe gehaald. Een prachtig ding, alleen deze heeft dus geen witte gezichtstekening... Dat het een mannetje is weet ik zeker, ik heb deze zomer namelijk gewoon weer een nestje natuurbroed kuikens gehad.

Nu heb ik alleen geen idee hoe ik het geslacht van mijn jongen kan herkennen!!
    Ze hebben namelijk allemaal geen witte kaken!
    Wie kan mij alsjeblieft helpen? Ik kan ze namelijk niet verkopen als ik het geslacht niet weet!

Wat ik heb:
    - 1 kuiken is helemaal zilver

- 1 kuiken zilver met alleen witte vleugels

- 1 kuiken is zilver en heeft een witte vlek op zijn borst (nek), onder de snavel en witte vleugels en een oranje snavel (al mijn andere kwartels hebben zwart)

- 1 kuiken is zilver en heeft twee hele kleine witte vlekjes op zijn borst. Hij heeft ook witte vleugels.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Oorspronkelijk geplaatst door TjapTjoy
    - 1 kuiken is helemaal zilver

- 1 kuiken zilver met alleen witte vleugels

- 1 kuiken is zilver en heeft een witte vlek op zijn borst (nek), onder de snavel en witte vleugels en een oranje snavel (al mijn andere kwartels hebben zwart)

- 1 kuiken is zilver en heeft twee hele kleine witte vlekjes op zijn borst. Hij heeft ook witte vleugels.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Jeetje, daar zeg je zo wat. Bij bont is dat moeilijker te zien.
    3 hebben hier zwarte snavels, 1 heeft een roze snavel...

Soms kun je het ook aan de poten zien, bij witte bijvoorbeeld; dan heeft een hen lichtere poten en een haan knaloranje poten. ik weet niet of dat bij deze kleur ook te zien is.

Ik hoop dat anderen wat meer hierover kunnen zeggen??
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Opmerking

als het een zilvere mutatie is dan laat de haan ook een duidelijke keeltekening zien.

ik ben echter wel benieuwd naar de leeftijd. en misschien weet je zelf welke mutatie het is?

Opmerking

effe mee schudden als het rammeld is het een mannetje

Opmerking

die is al zoooooo oud.

Hieronder van de zilverkleur een hen en een haan.
          Je ziet in principe bij de haan gewoon een keeltekening.

Jouw kwartels hebben wel een vlek, maar geen echte keeltekening.

Lijken dus alle 4 hennetjes, maar als er een mix in zit van een andere kleur, dan gaat dat misschien weer niet op.

Kraait er geen een? Het zal nog niet zo heel luid zijn, amar haantjes maken vaak al 'flapper' bewegingen en proberen iets van kraaien.
          kwartel van ijn vriendin is 2-3 weken oud en is al echt hanig: met de vlerkjes flapperen en kukelen...... om kwart over 5
          Bijgevoegde Bestanden
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Bedankt dat jullie met me mee denken!

Ik hoor inderdaad wel eens hanengeluiden maar ik weet niet of dit komt van mijn eigen haantje.. (die zit namelijk in de kooi erboven).

Over de kleuren van de ouders:
            - De haan is dus zilverbont. lijkt heel veel op de bonte met de grote witte vlek op zijn borst maar heeft dan een zwarte snavel.

- 1 hennetje is lichtbruin (ik geloof dat de fokker zei dat het cinnamon heet)
            Foto:

- 1 hennetje is licht zilver (lichter dan de jongen, zie foto: Jong links moeder rechts).

Niet zo handig dat ze nu geen keeltekeningen hebben, maar het leek me gewoon zo leuk om een keer andere kleur kwartels te hebben dan wildkleur en zilver.

p.s.
            De jongen zijn nu 7 weken oud (bijna 8).
            De ouders zijn allemaal van vorige zomer, dus 1 jaar.

Opmerking

misschien dat er bij de jongen nog keeltekeningen doorkomen. maar dat weet ik niet zeker omdat ik niet erg bekend ben met deze mutaties

Opmerking

Ook grappig:

als je wildkleur:

kruist met zilver:

krijg je een gestippelde wildkleur:

De kwartels op de foto zijn trouwens allen hennen hoor, maar even als voorbeeld.
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

Opmerking

@Troetelduifje: Is dat altijd zo? Heb die gestippelde eigenlijk nog niet in het echt gezien.

Op internet vond ik dit over het herkennen van hennetjes en haantjes in kleuren zonder de witte aftekeningen: "In some mutations the males lack the white bibs, but still have more vibrant colors than the hens. Whites lack any bib or gender-related coloring".

Mijn jongen hebben alleen geen verschil in kleur dus ik denk dat ik het daar ook niet aan kan zien.

Opmerking

Tja, bij witte hebben de hanen donkerder poten dan de hennen.
                    Jouw kuikens hebben allemaal een zwarte snavel op de foto, behalve 1.

ik weet trouwens niet of je altijd gestippelde krijgt uit wildkleur x zilver.

Maar toen ik aan een kenner vroeg wat voor soort die gestippelde was, zei die dat het een split zilvere wildkleur was. Dus dat het zelf de zilverfactor niet vertoont, maar wel bij zich draagt. En aan deze stippelvorm kun je zien dat dat dus zo is.

Zet je deze tegen weer een zilveren haan, dan kunnen er weer vol zilveren uit komen.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

De kwartel met de oranje snavel is in ieder geval een mannetje.
                      Hij vertoont nu duidelijk hanen gedrag en ik hoorde hem vandaag het hanen-geluid maken.
                      Nu nog even afwachten wat de rest is...

Opmerking

leuk!! misshicen was dat ook het enige onderscheid; een lichte tegen 3 zwarte snavels. ik hoop dat de rest hennen zijn; die raak je makkelijker kwijt.

Is het trouwens natuurbroed?
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Opmerking

Ja, dat is een veelvoorkomend probleem; de ene hen moet nog een paar dagen, ziet al kuikens van de andere hen lopen en verlaat zo haar nest.

Dan zou je ze toch echt even apart moeten houden tot alles uit is.
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                            X