Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chinese Dwergkwartels kaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Chinese Dwergkwartels kaal

Hallo beste mensen,

Deze keer een vraagje over m'n CDK's. Ik heb een tijdje geleden 2 hennetjes aangeschaft, en die scharrelen zeer tevreden rond in m'n voliere. In het begin best wild, maar nu steeds makker, met dank aan de meelwormen. Ze zijn gezond, en dus steeds makker, maar sinds kort allebei kaal aan de onderrug...
    Nou heb ik wel eens gelezen dat een teveel aan meelwormen schadelijk kan zijn voor de huid, maar dat lijkt mij in dit geval niet mogelijk, want zoveel wormen krijgen ze nou ook weer niet..

Zou het met de rui te maken hebben? Ik heb wel een paar koppeltjes aan het broeden, dus geplukt zou kunnen, maar ik zie dat nooit gebeuren, en ik vind het ook wel typisch dat het dan bij alletwee precies onder aan de rug kaal is.. Klinkt dit bekend bij CDK's?

En dan nog een vraagje, ik heb een natuurkleur hennetje, en een bruine.. De bruine zit afgezien van de kale plek strak in de veren, maar het natuurkleurhennetje zit vanaf het begin dat ik ze heb al rommelig in de veren. Ik dacht toen dat dat kwam door de stress, maar dat is niet zo, want het rommelige bleef.. Verder is ze wel helemaal gezond.. Enig idee hoe dat kan, en hoe ik het kan verhelpen?

Graag hoor ik antwoord op deze 2 vragen,
    Groeten, Harm

Niemand die het weet?
    Ik maak me wel een beetje zorgen hierover namelijk, dus alle reacties zijn welkom..

gr. harm

Opmerking

Als ze bij een broedend koppel in de voliere zitten dan denk ik dat ze gepikt worden.

Opmerking

Hoi,

Ik heb wel eens gelezen dat andere vogels (zebravinken) ook wel eens kwartel-veren gebruiken als nestmateriaal. Heb je zebravinken of iets dergelijks?

Ik had ooit een haan waarbij de veren alle kanten op stonden, beetje punk, dat kan dus gewoon zo horen

Groet Dree

Opmerking

Jouw haantje is gewoon zeer driftig zie je hem regelmatig de hennen treden? Het fenomeen van de kale onderrug is ook bekend bij kippen: google maar eens let wel op dat de haan niet te driftig wordt, de hennen kunnen ervan afzien!

mvg

Opmerking

@ Leergier:

Over dit onderwerp is namelijk al mateloos veel geschreven op dit forum.
            Deze soort is van nature monogaam.
            CDK hennen kunnen elkaar (zeker in de broedperiode) gaan verjagen en elkaar daarbij het leven bijzonder zuur maken.
            Afhankelijk van omstandigheden als b.v. ruimte en inrichting zijn fikse verwondingen en op den duur zelfs dodelijke slachtoffers geen uitzondering!

Doe je nickname eer aan en spit eens wat topics over deze soort door.

@ dree: het is -ondanks je smily- niet handig om te suggereren dat een onregelmatige of opstaande bevedering bij kwartels wel eens zo zou kunnen horen! Topicstarter maar ook andere lezers zou(den) dit mogelijkerwijs als zodanig kunnen interpreteren.
            Dit is uiteraad niet het geval en sterker nog, zelfs een aanwijzing dat er iets niet OK is.
            Reden dus om op zoek te gaan naar de oorzaak en daar maatregelen op te nemen.
            Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Welkom terug Dree, heb je nog wijzigingen aangebracht in je vogelbestand?
              Ik ben nog steeds onder de indruk van je achtertuin die je helemaal tot voliere hebt omgedoopt.
              Misschien was die kwartelhaan een langbevederde?

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Leergier

Ik heb een tijdje geleden 2 hennetjes aangeschaft
                Beste mensen, ik heb helemaal geen haan! Dus de haan kan het niet zijn. Ik heb hier op dit forum nagevraagd of 2 hennetjes bij elkaar konden worden gehouden, en dat was geen probleem hoorde ik hier. Ik denk inderdaad dat de zebravinken de daders zijn, ik heb idd een koppeltje met nest zitten. Ik zal ze zacht nestmateriaal aanbieden, dan is dat probleem hopelijk opgelost.

Alhoewel ik het wel typisch blijf vinden dat ze precies alletwee het op de onderrug hebben.

Ik denk dan bij die ene meer aan stokrui, iets anders kan ik niet bedenken. Huisvesting en voeding enzo is allemaal goed.. Ik zal eens opzoeken wat ik daartegen kan doen.
                Ik weet overigens zelf inderdaad dat CDK's monogaam zijn, ik lees me voor ik er uberhaupt over denk om een vogelsoort aan te schaffen altijd goed over in namelijk.. maar je kan natuurlijk altijd dingetjes tegenkomen die niet bekend zijn.

Groeten weer, Harm

Opmerking

Hoi,

Sorry voor mijn onhandige punk-haan, hij was nou eenmaal zo, altijd zo geweest van begin tot het eind, hij was kerngezond en een goede vader en leeft misschien nog, verkocht.

Dree

Opmerking

Nou Dree, ik weet 1 ding over kwartels: bij het minste of geringste verliezen ze hun veren. Pak ze 1x op voor kort onderzoek en het dwarrelt al om je heen. Dus helemaal ongelijk met je "het zal wel zo horen" heb je niet.

Mijn 4 kwartelhennen (geen haan!) vinden de zebravinken maar eng, vooral nu alle jongen (in totaal al 9 stuks) die zijn uitgevlogen even een kijkje in het binnenhok komen nemen.

En als je stiekem van een hen wil plukken als zebravink zijnde, dan is de kont/ onderrug de beste plaats, want daar kunnen ze je niet mee zien aankomen en vor ze het in de gaten hebben, heb jij al de bek vol veertjes.
                    Kan geen kwaad hoor, maar staat wel lelijk.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oke, bedankt voor de reacties allemaal!

Klinkt logisch wat je zegt Troetelduifje, over dat van achteren aanvallen. Dat zal dan wel inderdaad de reden zijn. Wel apart dat ik het dan niet zie gebeuren, maar jah, ik heb natuurlijk ook maar 1 koppeltje zebravinken, en je moet er maar net ff bijstaan natuurlijk.

Denk je dan ook dat het idd stokrui is bij die ene? Dat permanent rommelige verenpak bedoel ik dan. Of gewoon een genetisch foutje? (dat zou behalve dat het jammer is voor het zicht niet uitmaken opzich, want er wordt verder niet mee gekweekt.)

Gr. Harm

Opmerking

(Seniorennet.nl)
                        Stokrui:

Dit is meestal een ziekte die vogels overkomt die in huis gehouden worden ,en die onderhevig zijn aan diverse tijden van lichturen .Ik bedoel daarmee de ene dag gaat het licht aan om bijvoorbeeld 6 uur s,morgen en uit om 11 uur 's avonds de andere dag om 8 uur 's morgens en gaat uit om 10.00 Uur 's avonds en in het weekend is het dikwijls nog gekker. De vogel weet hier na een jaar bijna niet meer hoe hier mee om te gaan .De vogel valt in de rui en komt er maar zelden weer uit men noemt dit de stokrui ,de vogel blijft maar ruien ,verliest hier erg veel energie, en dikwijls zal hij er ook aan sterven.

Oorspronkelijk geplaatst door Leergier
                        Hallo beste mensen,

Deze keer een vraagje over m'n CDK's. Ik heb een tijdje geleden 2 hennetjes aangeschaft, en die scharrelen zeer tevreden rond in m'n voliere.
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Heey Troetelduifje, bedankt voor je antwoord!

Ik had dat stuk inderdaad wat je laat zien zelf ook op internet gelezen, maar ik twijfelde nog even over of het wel of geen stokrui zou zijn. Mijn voliere is inderdaad buiten, en naar mijn idee groot genoeg voor 2 CDK hennetjes.

Haha, het is inderdaad gewoon de 'kip in de supermarkt' kleur, niet rood oid.
                          Als ik morgen uit m'n werk kom, zal ik kijken of ik een paar plaatjes kan schieten over de behuizing en de beestjes zelf.
                          Misschien wordt je daar nog wijzer uit.

Nogmaals bedankt,
                          Gr. Harm

PS toch wil ik er nog wel even bijzeggen, dat ik ik ook een broeddriftig koppel spitsstaardamadines heb zitten, die broeden nu op vijf eitjes, en zijn ondertussen hard op zoek naar zacht nestmateriaal. Misschien heb ik ze gewoon te weinig zacht nestmateriaal gegeven, ik heb ze vandaag iig aardig wat van dat witte sisalspul gegeven, en dat werd door zowel de zebbies als de spitsstaarten direct gebruikt. Maar goed, ik zal morgen toch de foto's erop zetten, en hoop alsnog op je reactie!;p

Opmerking

'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Haha, zo, snelle reactie! ik heb m'n berichtje even wat aangepast..
                              Maar das wel een vervelende manier van een kwartel verliezen zeg! Dan moet je toch wel even slikken..

Zo heb ik ooit eens een kanarie verloren, die zat met z'n pootjes verstrikt in de klimop (beestje had niet eens te lange nagels), maar die had zichzelf op z'n kop opgehangen, dood... toen ik em eruit haalde was die nog warm en soepel, dus twas net gebeurd, en dan te bedenken dat ik al die tijd gewoon thuis was, in 1 woord GRUWELIJK!! Ja, dat zijn nare ervaringen!

Opmerking

Working...
                              X