Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Ik heb zelf ook een aantal jaren kwarteltjes gehad en ze
meelwormen gegeven.Dat heeft nooit voor problemen gezorgd.
Ik gaf ze soms ook gewoon wel wormen uit de tuin en die vonden
ze ook lekker.
Groeten,Alie
Ik heb CDK kuikens van 2 dagen meelwormen zien eten, ze pikken ze eerst dood zoals hun ouders ze voordeden, geen probleem. Ik heb wel 1 keer een volwassen kwartel moeten redden die een iets te grote regenworm probeerde te eten en er bijna in stikte.
Ja regenwormen zijn ze ook gek op heb ik zelf gemerkt. Mijn goudfazanten moesten ze niet echt, maar mijn kwartels hadden ze al binnen gespeeld nog voor ik het bakje fatsoenlijk had neergezet.
Goed om te weten dat ze ook meelwormpjes mogen eten. Kan ik ze eens wat extra lekkers geven.
Bedankt.
Groetjes, Ilse
Ik heb CDK kuikens van 2 dagen meelwormen zien eten, ze pikken ze eerst dood zoals hun ouders ze voordeden,
Ze pikken ze niet eerst dood !
Ze pikken net zo lang tot ze ze goed vast hebben zodat ze ze in een keer in kunnen slikken.
De meelwormen worden gedood door de maagsappen.
Die sappen zijn soms bij de kuikens nog niet sterk genoeg om de worm snel genoeg te doden ,en dan kan de worm het kuiken inwendig beschadigen.
Daarom is het beter de kuikens meelwormen te geven waar je de kop van hebt geplet of afgeknipt.
Bedankt voor jullie reacties.
Eerst gaf ik ze buffalowormen waar ze trouwens ook razend gek op waren omdat mijn kanaries erbij zitten en ook buffalowormen eten.
Maar nu heb ik vernomen dat kanaries geen wormpjes hoeven dus kan ik mijn chinese dwergkwartels gewoon meelwormpjes geven dus.
Aangezien de dierenwinkel waar ik dewormpjes altijd kocht verhuisd is en nu te ver weg is en ik de meelwormen zelf kweek is dat ook lekker handig.
Groetjes, Ilse
De kanarie's hoeven geen wormpjes ,,maar als ze ze lusten is het helemaal niet verkeerd om ze af en toe te geven.
Zebravinken hoeven ook geen wormen ,maar bij mij zitten ze als eerste bij het bakje ,als ik er in de volliere zet.
De kanarie's hoeven geen wormpjes ,,maar als ze ze lusten is het helemaal niet verkeerd om ze af en toe te geven.
Zebravinken hoeven ook geen wormen ,maar bij mij zitten ze als eerste bij het bakje ,als ik er in de volliere zet.
Als ik het nu allemaal goed begrijp is het niet noodzakelijk om levend voer aan kanaries te geven maar kan het ook geen kwaad?
Hoeveel keer per week geven dan? Ik geef ze om de twee dagen.
Mijn parkieten krijgen ook om de twee dagen meelwormen. Hebben parkieten dat dan ook niet echt nodig? En kwartels?
Ze krijgen allemaal grit met koraaltjes en eivoer voor hen bestemd.
Groetjes, Ilse
Ook parkieten hebben het niet echt nodig ,maar als ze het lekker vinden ,net zo als de kanarie's ,,gewoon blijven doen.
Ik zet altijd een klein bakje met (diepvries) buffalo's of pinkie's ,op de grond van de (gemengde)volliere ,waar ook 2 kwartels in rondlopen ,,maar ieder die ze lust eet er van .
Dus eigenlijk als snoepje dan?
Kan je er te veel van geven?
Heb ergens hier op het forum gelezen dat als je te veel geeft ze een verhoogd eiwit gehalte in het bloed krijgen wat niet zo best is voor ze.
Klopt dit?
Opmerking