Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pikt cdkhaan altijd?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Pikt cdkhaan altijd?

Hallo,
    Er zijn vandaag 4 cdktjes uitgekomen in het binnenhok en heb de haan naar buiten gedaan. Nu heb ik hem er vanmiddag weer bij gelaten. Hij is absoluut niet agressief naar de kleintjes toe. Ze kruipen zelft onder de haan als het hennetje gaat eten. Kan het zijn dat de haan morgen wel ineens begint te pikken naar de kleintjes?

mvg,

Wietze

Een normale haan verzorgd de kuikens net zo goed als de hen.
    Het haantje had je ook helemaal niet appart hoeven zetten.

Opmerking

Mijn eerste haan was een 'onding' en pikte. De tweede absoluut niet. De eeste wou ook continu 'paren' de huidge begint pas weer (dus ook het eierenleggen) als de jongen groter zijn.

Maar nu raap ik de eitjes weg hoor
      Groeten,

Henry
      zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, gouldamadines, cubavinken en roodkopamadines.

Opmerking

mijn haan heeft 2 van de 4 kuikens doodgepikt

Ik laat hem nu niet meer bij de hen en de overige 2 kuikens (lief!!! Zo klein!) tot die groot genoeg zijn om weg te kunnen. Dus zit de haan 2 maanden helemaal alleen....

Kan ik dat zo laten? of zou ik er toch een ander hennetje bij zetten?
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

Opmerking

ik denk dat het alleen al een groot verschil is als ze uit de broedmachine komen of dat het natuurbroed is.

ik heb hier natuurbroed zitten en die voeden ze gewoon samen op!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey siemerink
            ik denk dat het alleen al een groot verschil is als ze uit de broedmachine komen of dat het natuurbroed is.

ik heb hier natuurbroed zitten en die voeden ze gewoon samen op!
            Die van mij zijn allebei machinebroed. maar de hen heeft toch maar mooi 4 eieren helemaal uitgebroed. de volgende keer doe ik hetmeten goed en laat ik de haan er niet meer bij.
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

Opmerking

de volgende keer doe ik hetmeten goed en laat ik de haan er niet meer bij.
              Dan leert hij ook nooit hoe het wel hoort... Het is heel gebruikelijk dat een eerste keer niet alles goed gaat.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Ja dat kan wel zijn, Ton, maar ik wil niet dat hij dat ten koste van de kuikens leert. Is niet leuk, om 2 volledig uitgebroedde en mooi gevormde kuikens met de nek kapot gepikt dood op te grond te vinden.

En wat moet ik de volgende keer dan doen? Erbij blijven zitten met de planten spuit? Hopen dat het dan wel goed gaat?

Ik had trouwens al gevraagd, maar nog geen antwoord op gekregen, dus vraag ik hier nog eens: er was gezegd de haan nu van de hen met kuikens te scheiden tot die met 2 maanden oud weg kunnen... dan zit de haan dus 2 maanden alleen. Is het een idee om er een hen bij te halen die dan samen met de haan kan zitten tot de andere hen er weer bij kan?
                Of geeft dat straks alleen maar problemen?

Ik vind het namelijk een beetje sneu voor de haan nu; hij loopt langs het gaat waardoor hij normaal naar binnen kan te ijsberen en hij roept naar het vrouwtje.
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

Opmerking

de volgende keer doe ik het meten goed en laat ik de haan er niet meer bij.
                  als je het echt meteen goed wilt doen moet je het haantje er inderdaad bij weg halen - maar dan wel permanent!

Dit soort haantjes zijn ongeschikt om mee te kweken en dienen daartoe te worden uitgesloten.

Bij een goed paartje CDK worden de kuikens door de haan en de hen samen verzorgd.

Haantje weghalen kan wel:
                  Dan heb je kans dat je kuikentjes het overleven en met een beetje pech nog groot worden ook.
                  Waarom pech!
                  Omdat het vrij zeker is dat deze kuikens dit afwijkende en ongewenste gedrag (wellicht een dominante erfelijke factor) zullen erven en ook weer vererven.
                  Vroeg of laat worden ze een keer verkocht en op die manier komen we nooit van dit gezamenlijke volstrekt uit de klauw gelopen probleem af.

echte goede optie is een andere haan dus.
                  Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

of de eieren rapen.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Mijn haantje helpt inderdaad goed mee met het opvoeden van de 8 jongen.
                      Over een 2e hennetje zullen de meningen wel verdeeld zijn. Mijn inziens hou je kwartels als koppel en niet als trio of meer.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                        of de eieren rapen.
                        als je jonge kwarteltje wilt lijkt me dit geen verstandige optie hahaha.

mijn haantje moest er eerst ook niks van weten btw.. hij pikte eerst ook heb hem gewoon laten zitten en nu zitten ze zelfs onder de haan.. de haan voerd ze zelf , dan pakt ie een zaadje en dan hoor je heel snel achter elkaar Tok tok tok tok tok tok tok tok tok.. dan komen ze er aan en dan pakt ie nog een zaadje , net wat ze zeggen als je hem er iedere keer bij weg haald dan leert de haan het nooit.. voor hanen die nooit kuikens hebben gehad is dit totaal nieuw en moet hij er dus even aan wennen lijkt mij. denk maar aan in een keer huilend kind snachts de eerst paar weken denk je van pff en later begrijp je het volkomen!

Opmerking

als je jonge kwarteltje wilt lijkt me dit geen verstandige optie hahaha.

mijn haantje moest er eerst ook niks van weten btw.. hij pikte eerst ook heb hem gewoon laten zitten en nu zitten ze zelfs onder de haan.. de haan voerd ze zelf , dan pakt ie een zaadje en dan hoor je heel snel achter elkaar Tok tok tok tok tok tok tok tok tok.. dan komen ze er aan en dan pakt ie nog een zaadje , net wat ze zeggen als je hem er iedere keer bij weg haald dan leert de haan het nooit.. voor hanen die nooit kuikens hebben gehad is dit totaal nieuw en moet hij er dus even aan wennen lijkt mij. denk maar aan in een keer huilend kind snachts de eerst paar weken denk je van pff en later begrijp je het volkomen!
                          Klopt wel, maar ik heb geen zin dat hij de overige 2 jongen ook nog de nek breekt. En ik durf het niet aan om hem er toch proberen bij te laten. trouwens, iemand anders hier op het forum zei dat ik de haan er absoluur niet meer bij moet laten ook niet als de jongen groot zijn.

Soms erg lastig, die verschillende meningen.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                            Soms erg lastig, die verschillende meningen.
                            klopt ook wel , maar vaak komen we dan toch wel tot een verstandig besluis .. dit is tenslotte een forum waar we mee kunnen praten en meningen kunnen geven... over elkaars antwoord.

maargoed , ik zal bij dit Kleine kleine nest de haan er dan niet bij gooien.
                            4 eieren is ook wel erg weinig voor een kwartel , zometeen (volgend seizoen)
                            als je geluk hebt liggen er een stuk of 10 (teminste) dit had ik. een paar keer zelfs. dan hebben ze als het goed is wat meer jongen. als de haan dan verkeerd wil ,dat moet hij op meerderen letten.. als ze de eerste week maar volhouden dan zijn ze al een stuk sterker en sneller. wederom , mijn haan bleef zelf eerst op afstand om het allemaal maar eens goed te bekijken , en naar een 4 of 5 dagen kwam hij in eens kijken wat er toch werkelijk uit die kleine ovale bolletjes was gekomen. suc6 verder met de 2 kwartels!! hoop dat ze het overleven , heb hier ook nog 5 jonge mooi spul he ze springten door de ren heen.

Opmerking

klopt ook wel , maar vaak komen we dan toch wel tot een verstandig besluis .. dit is tenslotte een forum waar we mee kunnen praten en meningen kunnen geven... over elkaars antwoord.

maargoed , ik zal bij dit Kleine kleine nest de haan er dan niet bij gooien.
                              4 eieren is ook wel erg weinig voor een kwartel , zometeen (volgend seizoen)
                              als je geluk hebt liggen er een stuk of 10 (teminste) dit had ik. een paar keer zelfs. dan hebben ze als het goed is wat meer jongen. als de haan dan verkeerd wil ,dat moet hij op meerderen letten.. als ze de eerste week maar volhouden dan zijn ze al een stuk sterker en sneller. wederom , mijn haan bleef zelf eerst op afstand om het allemaal maar eens goed te bekijken , en naar een 4 of 5 dagen kwam hij in eens kijken wat er toch werkelijk uit die kleine ovale bolletjes was gekomen. suc6 verder met de 2 kwartels!! hoop dat ze het overleven , heb hier ook nog 5 jonge mooi spul he ze springten door de ren heen.
                              Het maximum van deze hen is 5 geweest en 1 piepklein eitje van nog niet de helft zo groot als de rest. En dat in al die jaren.
                              natuurlijk, als je eieren wegraapt, dan legt ze weer opnieuw, maar niet elke dag en per week max 4. Als het heel goed weer is hooguit 5.

Het vorige nest is verwoest voor de kuikens konden uitkomen. Toen lagen er halve doppen in de kooi met half ontwikkelde jongen erin.

Dus kan zijn dat deze haan inderdaad een verkeerde haan is. helaas. Hij is wel heel erg mooi; grijs met witte bef en zwarte keel lijn; handig bij slachten. (grapje!! )

Ik zit nu gewoon te twijfelen of ik niet alleen hennen zou houden en die hele haan weg doe (tja, halve haan gaat moeilijk)

van al mijn huisdieren heb ik het meeste vreugde van mijn vogeltjes, maar ook het meeste dilemma's hoor.
                              'Vliegde ik?'
                              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                              X