Mededeling

Collapse
No announcement yet.

O die haan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• O die haan

Bij onze japanse kwartels, drie kippen en een haan
    Hij jaagt letterlijk de kippen de dood in. Lees net kleine ruimte en onverdoende dekking maar dat is het niet, hebben een ruim binnenhok en buitenhok en lopen heel vaak los door de tuin. Hij jaagt nu 24 uur op de hennen, die worden gek van hem en vliegen letterlijk tegen de muur op. Een heeft er een gebroken vleugen en een ander hing van de week in het gaas op zijn kop aan de bovenkant van de ren. Ze raken echt in paniek de hennen als de haan zich hun kant op beweegt.
    Lees in een ander deel hier op het forum de haan evt. weg doen en een ander nemen maar heb je wel een man nodig eigenlijk? Ik kan hier niet zo goed tegen. De haan heb ik nu even appart gezet in een hondenbench (wist zo gauw even niets) maar kan daar niet in blijven zitten want is ook weer zielig.
    Nu raak je een man zeker een niet leuke tegen hennen niet zomaar kwijt dus wat doe ik hier mee? (nek omdraaien durf ik niet, het is je eigen dier he, normaal ben ik niet zo moeilijk)
    Hopelijk neemt iemand de moeite om hier een antwoord op te geven. Ik heb het zo goed mogelijk uitgelegt

De huisvesting van Japanse kwartels in combinatie met kippen vind ik niet echt ideaal , maar dat hoeft geen oorzaak te zijn van het omschreven gedrag.

Agressie / c.q. overmatig verdedigend gedrag en of najagen van de hennen kan met diverse zaken te maken hebben.
    Gebrek aan fysiek beschikbare ruimte en uitwijkmogelijkheden behoren tot de belangrijkste oorzaken.
    De aanwezigheid van enkele obstakels en/of beplanting heeft doorgaans een positieve uitwerking.

Onderlinge interactie met andere hanen kan dergelijk gedrag triggeren.

In geval het gedrag van de haan een erfelijke grondslag heeft, dit komt namelijk in meerdere foklijnen voor, is er weinig aan te doen en rest slechts het permanent verwijderen van de haan.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

word met kippen niet bedoeld de hennen van de soort japanse kwartel ?
      dus haan jaagt achter eigensoort hennen aan?
      mvg

Opmerking

Ja ik had al begrepen dat kippen en kwartels niet samen konden dus ik bedoelde ook de hennen van de kwartels, sorrie als het niet duidelijk over kwam. Ruimte hebben ze genoeg en schuilplaats ook want toen ik ze kocht heb ik me redelijk goed ingelezen.

Ja de haan jaagt ineens achter de zijn eigen vrouwen aan, ze zijn hem echt zat, maar hoe kom je aan een goede haan, marktplaats is ook geen zekerheid dus. Kun je ze ook zonder haan houden of in dat onnatuurlijk?

Opmerking

Je kunt je kippen zeker zonder haan houden.
          Ik denk zelfs dat de meeste mensen die in de bebouwde kom wonen en kippen hebben hier geen haan bij hebben zitten ,omdat anders door het gekraai problemen met de buren te verwachten zijn.
          Ik heb ook 4 krielkippen ,,zonder haan ,en dat gaat prima.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Anja65
            Bij onze japanse kwartels, drie kippen en een haan
            Hij jaagt letterlijk de kippen de dood in. Lees net kleine ruimte en onverdoende dekking maar dat is het niet, hebben een ruim binnenhok en buitenhok en lopen heel vaak los door de tuin. Hij jaagt nu 24 uur op de hennen, die worden gek van hem en vliegen letterlijk tegen de muur op. Een heeft er een gebroken vleugen en een ander hing van de week in het gaas op zijn kop aan de bovenkant van de ren. Ze raken echt in paniek de hennen als de haan zich hun kant op beweegt.
            Lees in een ander deel hier op het forum de haan evt. weg doen en een ander nemen maar heb je wel een man nodig eigenlijk? Ik kan hier niet zo goed tegen. De haan heb ik nu even appart gezet in een hondenbench (wist zo gauw even niets) maar kan daar niet in blijven zitten want is ook weer zielig.
            Nu raak je een man zeker een niet leuke tegen hennen niet zomaar kwijt dus wat doe ik hier mee? (nek omdraaien durf ik niet, het is je eigen dier he, normaal ben ik niet zo moeilijk)
            Hopelijk neemt iemand de moeite om hier een antwoord op te geven. Ik heb het zo goed mogelijk uitgelegt

De kwartels in een aparte hok doen, die hebben eigenlijk niet een groot hok nodig. Zelf heb ik ook kippen, maar de haan doe ik na het broedzeisoen altijd apart en komt in december weer bij de hennen. Dat is volgens mij de beste oplossing, of de haan in de soep! maar daar is het je denk ik ook niet om begonnen. vr gr: Henk

Opmerking

OK, we weten nu dat het probleem zich voordoet bij 1-3 Japanse kwartel.

Mijn opmerkingen omtrent ruimte en dekking/obstakels blijven van kracht.

De Japanse kwartel wordt echter ook grootschalig vermeerderd met behulp van broedmachines en de exacte consequenties daarvan kunnen zich op verschillende manieren uiten.

. . . . een daarvan is dit soort afwijkend gedrag.
              Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Anja65
                Ja ik had al begrepen dat kippen en kwartels niet samen konden dus ik bedoelde ook de hennen van de kwartels, sorrie als het niet duidelijk over kwam. Ruimte hebben ze genoeg en schuilplaats ook want toen ik ze kocht heb ik me redelijk goed ingelezen.

Ja de haan jaagt ineens achter de zijn eigen vrouwen aan, ze zijn hem echt zat, maar hoe kom je aan een goede haan, marktplaats is ook geen zekerheid dus. Kun je ze ook zonder haan houden of in dat onnatuurlijk?
                Als je weet welk ras het is, dan ga je informeren bij die rasvereniging, die vertellen je wel waar je een goede haan kunt kopen. Maar zonder haan is ook best te doen hoor, alleen je krijgt dus geen bevruchte eieren. vr gr Henk

Opmerking

Dsan gaat de haan er maar uit jammer,

De Japanse kwartel wordt echter ook grootschalig vermeerderd met behulp van broedmachines en de exacte consequenties daarvan kunnen zich op verschillende manieren uiten.

. . . . een daarvan is dit soort afwijkend gedrag.

Deze komen volgens mij ook uit de broedmachine dus kan wel kloppen. Ik zal eens op zoek gaan bij vogelbeursen wat er mogelijk is voor natuurbroed te vinden. Dank je wel voor jullie uitlag.

Opmerking

Let op dat ze je wel een echte natuurbroed verkopen, want dat kan eender wie zeggen. Anders moet je eens even kijken dat er geen affiches ophangen in de buurt of op internet. Als je daar een haantje kan kopen zullen de jongen vast nog bij de ouders lopen. Maar zonder haan gaat prima
                    zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

ik snap niet dat mensen de topic niet terug lezen ( en als ze het niet snappen het nog eens lezen, net zolang men snapt wat er staat/gevraagd word).
                      nu word door bepaalde personen antwoord gegeven op "iets"wat helemaal niet van toepassing is in dit topic. ( het gaat niet over kippen en ras is ook al bekend).

m.a.w. er is een verschil tussen lezen en lezen.

anja65 , hou je eigen maar vast aan rupicola, die komt met zinnige antwoorden en nuttig advies.

mijn advies: als jij ze houd voor de lol ( ik bedoel niet doelgericht op kweek al dan niet voor kleur of TT) .......haantje weg en doorgaan met de hennen.
                      wil je toch eens proberen om "hommels"te kweken dan zou ik proberen haantje te ruilen bij dierenwinkel (als die ze heeft) of proberen te kopen bij mensen die serieus bezig zijn ( bedoel ik natuurbroed etc.) met dit soort kwartels.

mvg

Opmerking

Opmerking

Vanmorgen het leuke nieuws bij het voeren dat er twee piep kleine kuikens waren, inmiddels vier stuks, gauw al het zand verwijderd. Wat een bijdehandjes zijn die kleintjes zeg, nergens bang voor. Ze liggen lekker warm onder moeders vleugels. Ik laat ze verder maar even met rust voordat ik foto's maak.

Nu opnieuw inlezen want zit met zoveel vragen.

Opmerking

Working...
                          X