Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jong kwartelkuikentje terugzetten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Jong kwartelkuikentje terugzetten?

Hallo,

Ik vond gisteren een aangepikt jong kwarteljong van 1 dag in mijn hok. De overige 5 jonkies dartelen nog steeds bij moeder, maar deze lag dus aangepikt dood te gaan. Dat kan komen door de kwartelhen zelf of door de nachtegaal, dat weet ik overigens niet.

Nu heb ik gisteren het jonkie onder de warmtelamp gezet en wonder boven wonder...het piept en loopt weer. Maar nu de vraag; wat moet er nu mee aan? Kan ik het jonkie terugzetten of moet ik 'm onder die lamp houden (en daarna gewoon in een hok houden?)

Volgens mijn buurman betekent terugzetten de nekslag voor het jonge beestje (als in: wordt verstoten en gaat dood), maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Absoluut niet terugzetten.

Zoals je weet zijn kwartelkuikentjes direct zelfstandig. Ik ken kwekers die de kuikens direct na het uitkippen bij de moeder weghalen i.v.m. het aanpikken.

Waarschijnlijk heeft de hen het gedaan. Kwartels zijn nogal agressieve beestjes. Ik heb in het verleden ook ervaringen met volwassen hennen en hanen die jonge kanaries direct na het uitvliegen aanpikten.

Ik neem aan dat je de haan en hen gescheiden van elkaar hebt zitten? De haan wil direct na het uitkippen vaak alweer trappelen (paren met de hen). Omdat de hen druk is met de kuikens zal hij deze vaak aanpikken. Maar dat zul je vast weten (gezien het feit dat er maar 1 kuiken aangepikt is)

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wimmel84
      Absoluut niet terugzetten.

Zoals je weet zijn kwartelkuikentjes direct zelfstandig. Ik ken kwekers die de kuikens direct na het uitkippen bij de moeder weghalen i.v.m. het aanpikken.

Waarschijnlijk heeft de hen het gedaan. Kwartels zijn nogal agressieve beestjes. Ik heb in het verleden ook ervaringen met volwassen hennen en hanen die jonge kanaries direct na het uitvliegen aanpikten.

Ik neem aan dat je de haan en hem gescheiden van elkaar hebt zitten? De haan wil direct na het uitkippen vaak alweer trappelen (paren met de hen). Omdat de hen druk is met de kuikens zal hij deze vaak aanpikken. Maar dat zul je vast weten (gezien het feit dat er maar 1 kuiken aangepikt is)
      Dan heb jij alleen zulke ervaringen ,want kwartels zijn helemaal geen agressieve dieren.
      Als de kwartels samen zitten ,dan helpt de haan gewoon met de opvoeding van de jongen.
      Enzo hoort het ook ,als koppel gewoon samen houden ,ook als er jongen zijn !

Opmerking

Ervaringen tijdens kweek zijn inderdaad bij iedereen verschillend. Ik deel alleen mijn ervaringen.

Ik vraag me af of andere liefhebbers het kuiken wel terug zouden zetten?

Opmerking

Haan en hen zitten gewoon gezellig bij elkaar. En dit is hun tweede nest al dit jaar. Niets aan het handje. Kruipen lekker bij elkaar en voeden alle jongen. Zelfs een hennetje van het oude nest zit er gezellig tussen en dat geeft helemaal geen ruzie.
          Behalve dit ene jonkie dus....

Opmerking

Je kan proberen het kuikentje 's avonds onder de moeder te zetten en de lamp eventueel in het hok te hangen of even blijven kijken, een vogel kan niet tellen, dus in dat opzicht is er geen probleem
            zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

Working...
            X