Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gehandicapt kwarteltje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gehandicapt kwarteltje

Mijn Chinese dwergkwartelhaantje hinkte van de ene op de andere dag.
    Misschien beetje rot terecht gekomen, dacht ik en het leek na een paar dagen alsof het iets aan de beterende hand was. Maar gisteren sleepte hij toch met het pootje.
    Dus ik vanochtend naar de dierenarts (voor het geld van een consult heb je een nieuwe kwartel, maar goed) en het bleek dat het pootje verlamd is.
    De dierenarts legde uit dat hij waarschijnlijk ergens met zijn pootje klem gezeten heeft. Bijv. geschrokken en in het gaas terecht gekomen. Toen aan zijn pootje getrokken, stom beestje en nu zijn er spieren of zenuwen beschadigd/ stuk.
    Hij is nu verlamd aan het pootje. Waarschijnlijk zijn het de zenuwen, want hij schijnt er geen gevoel meer in te hebben. Als het spieren waren dan was er nog enige kans op herstel.
    Hij hoefde niet te worden ingeslapen, want hij kan nog alles en het pootje eraf halen zou de boel erger maken, want nu kan hij er nog een beetje op steunen, plus dat vogels en operaties niet goed samen gaan.

Al met al; de dierenarts kon er niets aan doen, behalve mij ervan overtuigen dat het niet uitmaakt dat ik toch nog dik een week heb gewacht, dat het niet gebroken is en dat hij er waarschijnlijk geen pijn aan heeft. (De DA zat er namelijk behoorlijk aan om te voelen of het niet gebroken was en de haan gaf geen kik).

19 euro lichter, maar goed.... het blijft een levend wezen.

Ik ga nu een fonds opstellen om een rolstoeltje, of krukken voor hem te kunnen kopen.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Opmerking

De arts was er maar 10 minuten mee bezig hihi. Maar... wel met volle aandacht en medegevoel voor het ukkie.
      Tja... Hij kon niets doen, maar mijn gemoedsrust dat ik een beest niet met 'gebroken poot' laat rondlopen en dat ik er aan gedaan heb wat kon is me die 19 euro wel waard.
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Mijn man heeft gisteren meteen het gat naar de binnenkooi verlaagd; eerst moesten ze toch wel een flink stukje klimmen op stenen die ik als trap had opgestapeld. Maar Mijn man, die gewoon een lieverd is, vond dat zielig voor ons 'gehandikwarteltje' en heeft het gat flink verlaagd. Nu hoeven ze nog maar 2 lage stenen op te klimmen om erbij te kunnen.
        Sta ik vanochtend in de schuur, zie ik ze eindelijk eens door het nieuwe gat komen (alle nieuws is eng dus moet eerst een dag bestudeerd worden), neemt het vrouwtje een run, zo van: hier moest ik toch flink de diepte in? Pok.. zat ze stomverbaasd op de vloer, die veel dichterbij bleek te zijn dan ze dacht hahaha.

Maar het haantje kon nu makkelijk met zijn bungelbeentje in en uit.

Voelt zo goed om iets goeds te doen voor je diertjes.
        Zo geniet ik er ook van dat mijn 2 nieuwe zebravinkjes zo genieten van een 'halve-kruik'- bloempot die ik voor ze heb opgehangen om in te slapen.

Dieren hebben is gewoon genieten, in voor- en tegenspoed.
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

Opmerking

bij mij is er ook een kwarteltje gehandicapt hij
          heeft namelijk een soort bult onder zijn kin en
          loopt een beetje naar voor hangend. verder
          is hij gezond, hij eet en drink goed en is gewoon
          levendig zoals de anderen. (het is nog wel een kuiken)

Bob
          Groetjesss Bob
          tips zijn altijd welkom!

Opmerking

Bah, een bult. en wat zei de dierenarts daarvan? misschien een abces? dat kunt je beter even laten behandelen, want als dat naar binnen toe openknapt ben je je kuikentje kwijt.
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

Opmerking

nou ja het is niet echt een bult maar gewoon iets
              groter
              Groetjesss Bob
              tips zijn altijd welkom!

Opmerking

hij is helaas overleden...
                Groetjesss Bob
                tips zijn altijd welkom!

Opmerking

Oh... dat is snel .
                  Misschien toch wat mis geweest.
                  Tja, ik weet niet hoe lang hij er al mee liep natuurlijk, maar als het een kuiken is, dan nooit lang natuurlijk. Dan had de dierenarts ook weinig meer uit kunnen halen.

nee, mijn kwarteltje heeft verder niets levensbedreigends. het pootje begint nu wat te vergroeien; trekt samen en het beentje hangt slap, dat komt ook niet meer goed natuurlijk, maar hij hupt nog rond en zit nu lekker tegen zijn vrouwtje aan.

daar kon de dierenarts overigens ook niets aan doen... maarja, toch even laten kijken natuurlijk, zekere voor het onzekere nemen.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

gelukkig

Hoi Troetelduifje
                    Ik vind kwartels ook leuk, vandaar dat ik deze topic dan ook lees.
                    Ik heb iets met gehandicapte dieren
                    Wat fijn dat je mannetje blijft en zich kan redden
                    En meestal is er geen pijn bij verlamming
                    Prachtig dat je naar de dierenarts bent geweest
                    Kun je een foto van het schatje plaatsen?
                    Mijn Calimero (zebravinkje) was ziek en is weer hersteld, hij had een burnout geloof ik
                    En juist daardoor ging ik meer van hem houden omdat hij zo gevochten heeft, zijn best heeft gedaan om te blijven.
                    Ik zal hem dus ook noooooit wegdoen.
                    Ik ga wel poppen ruilen die bij hem zullen passen.
                    Maar Merootje, nee die gaat niet weg
                    Hij zingt mooi, omdat hij ws bij zang kanaries heeft gezeten, want geen enkele zebra fluit op deze manier
                    Dus mijn trots, en ik hoop dat jouw kwartel ook voor altijd bij je blijft. Heeft hij een naam? Misschien een leuk idee?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Teunie Zwolle
                      Dus mijn trots, en ik hoop dat jouw kwartel ook voor altijd bij je blijft. Heeft hij een naam? Misschien een leuk idee?
                      mijn kwarteltjes, een geheel wit vrouwtje en een wit haantje met 1 zwart veertje dragen de illustere namen 'Witje' en 'Stipje'.... al is Stipje min of meer omgedoopt tot Hinkeltje.

Ik zal van de week eens foto's maken. Ik moet zijn pootje wel goed in de gaten houden, omdat er poep op blijft plakken en dat kan teentjes wegvreten. Dus dan moet ik hem even wassen.

jij succes met je Calimerootje.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Mmmm als we het dan toch over gehandicapte kwartels hebben.................Ik heb nu een paar maand Cal. Kuifkwartels. Maandag zijn hun eerste eitjes uitgekomen. Erg leuk natuurlijk!

Maar toen ik in de buitenvoliere keek zag ik toch echt dat paps aan het hinkelen was......Beetje vreemd. En op laatst zie ik hem strekken aan vlees.....Onder aan zijn eigen lichaam.....

Dus ik snel paps gevangen ... wat bleek nu....................ZIJN HELE BEEN/VOET IS WEG!!! Gewoon alles deraf! Er stak alleen nog een stukje bot uit! Paps leeft nog steeds....Het heeft niet eens gebloed...En hij lijkt er ook geen last van te hebben. Heb alles schoongemaakt en even verbonden met twee pleisters en uierzalf. En paps heeft nu even tijdelijk zijn eigen villa in de schuur bij zijn kids.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat er een buizerd of een valk op de voliere heeft gezeten en mogelijk de poot van mijn Kuif eraf heeft gebeten. De poot is er te "netjes" afgehaald. Een kat zou de poot eraf scheuren..en dan zou er niets meer over zijn gebleven......echt het moment van blijdschap van de nieuwe kuikens...en het moment van paps....Ik was echt woedend!

Nu hoop ik dat paps met een beentje nog genoeg kan....zoja...en hij kan nog steeds lekker leven straks in de voliere dan mag hij blijven. Als ik merk dat hij echt niets meer kan en er last van krijgt....tja dan moet ik een beslissing gaan nemen.....................

Opmerking

'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Zoals beloofd; hier een foto van mijn gehandikwarteltje.

Helaas kan hij nog aardig snel uit de (lamme) voeten, dus hij dook net weg onder de begroeing.
                            Je ziet het verlamde pootje naar achteren gericht en de teentjes slap. Die zullen wel vergroeien, denk ik.

'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

Opmerking

marla en troetelduifje

Hoi,
                              Marla wat ga je doen dan als hij zich niet meer kan voortplanten, tenminste ik denk dat je dat bedoelt toch niet euthanaseren?

Troetelduifje, het lijkt me toe dat Handy of Stokje nog prima kan vooruitkomen met dat pootje er bij. En als hij verder geen pijn heeft, en bij je mag blijven is dat top.

Ik zou kwarteltjes ook leuk vinden onderin mijn voliere-tje, maar misschien is (volgende week na uitbreiding) 1 meter bij 60 cm te klein?

Sterkte met de lieve kleine vechtertjes (voor hun leven dan he....)

Opmerking

Working...
                              X