Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
hallo ik heb een koppel kwartels en die hebben nu 5 eitjes is het normaal dat ze nu al gaan broeden en moeten ze nog wat bijzonders hebben of niet
en kan de haan erbij blijven
Ja, dat kan wel normaal gedrag zijn. Soms kan de haan erbij blijven maar wel goed opletten als er jongen zijn. Als je een ruime volière hebt waar ze in broeden dan gaat het meestal wel goed. Pas wel op dat je jonkies niet door het gaas kunnen glippen. Even een strookje hout of iets dergelijks onderaan de volière maken. En pas op met open waterbakken. Als er jongen zijn kun je gemalen kuikenopfokvoer verstrekken. Nu hoeven ze niet een speciaal extra menu te hebben.
oke bedankt voor je antwoord
ik heb alles al klaar gemaakt zodat ze er niet uit kunnen ik denk dat ze zaterdag of zondag uitkomen dusz dan zie ik het wel ik laat nog wel horen hoe het gegaan is een ook wel vogels
Hallo vogelfrake als je ze gezond wil groot krijgen moet je ze sivo start
geven gewoon in de winkel te koop hoor is zeer goed.
heb zelf jaren kippen gehad en dan gaf je dat ook worden ze niet snel ziek
en krijgen ze gelijk alles binnen wat nodig is
gaf het ook altijd aan de kwartels.
is ook niet zo duur hoor 4 euro voor de kilo nou en daar doe je wel even mee
is ook goed voor de hen dan sterk ze aan.
groetjes petra.
Vogelfreak bij mij namen de haantjes soms de helft van de jongen onder hun hoede leuk gezicht had geregeld 8 tot 10 jongen natuurbroed per nest per koppel.Ze zatten in een voliere met grote graspollen hierin maakten de poppen een kuiltje en legden er de eitjes in.Gaf ze gewoon ook het eivoer dat de andere vogels hun jongen voeren en wormpjes en in de voliere vonden ze natuurlijk ook van alles.De laatste dagen voor het uitkomen bespenkelde ik de eieren met lauw water dit vergemakkelijkt het uitkomen veel plezier ermee.
okej maar nu heb ik nog een vraag vandaag (maandag 7mei )hadden ze uit moeten komen dit is nu de 18 dag dat de pop op het nest zit is dit fout of moet ik het gewoon afwachten
en hoe kan ik goed zien of de eieren bevrucht zijn
want met zo schouw lampje kan ik er niet in kijken want het licht komt er niet door
het mannetje is nu steeds losser van het nest en zit er niet vaak meer bij niet naast het vrouwtje dan en hij loopt voor het nest een beetje heen en weer dit is nu al de 20 dag dat ze broeden
Het kan zijn dat ze de eerste dagen nog niet echt vast aan het broeden waren. De eieren moeten zowieso nu elk moment uit gaan komen, anders is er wat mis mee. Wacht nog maar rustig even af. En anders gaan ze er vanzelf ook wel vanaf.
1 kwartel jong is later nog dood gegaan maar ik denk dat het komt omdat de vrouw elke keer de eiren op een andere plek had en daar door het broeden niet goed ging maar toch 2 jongen uit van de 5 maar nu heb ik er nog 1 over
Opmerking