Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'de overproductie van Chinese dwergkwartels'

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• 'de overproductie van Chinese dwergkwartels'

Forumdeelnemers die hier al wat langer rondhangen, zal het vast wel eens opgevallen zijn dat ik mij met enige regelmaat inzet voor alllerlei welzijnsaangelegenheden met betrekking tot vogels.

Een van de soortjes, die daarbij met regelmaat aan de orde komt is de overbekende maar toch alleraardigste Chinese dwergkwartel, kortweg CDK.

Deze monogame soort is binnen avicultuur/de vogelhouderij al vele tientallen jaren bekend en geldt, zonder de soort daarmee tekort willen doen, tevens als een geschikte beginnersvogel.

Helaas komen diverse problemen met deze soort onophoudelijk en elk seizoen weer naar voren.
    Dat is zeer betreurenswaardig en kan tot vervelende teleurstellingen leiden.

De gemiddeld lage kwaliteit van de CDK ligt hier mijns inziens aan ten grondslag.
    Zo wordt er naar mijn idee bij lange na niet voldoende geselecteerd op bij voorbeeld agressiviteit.

Een paartje goede CDK gaat namelijk zeer verdragelijk met elkaar om en voeden samen de kuikens op!

Agressief gedrag blijkt erfelijk te worden doorgegeven, dus agressieve oudervogels (meestal haantjes) dienen dan ook onherroepelijk te worden uitgesloten van fok.

Dan naar de titel van dit bericht 'de overproductie van Chinese dwergkwartels'

Hoeveel CDK's er jaarlijks worden geproduceerd
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Ik heb het heel verhaal gelezen, vind het altijd de moeite waard als je iets post.

Maar hier haal je waarschijnlijk niks mee uit, om dat het inderdaad zo een goed kopen grond vogel is.

Ik heb zelf ook een koppel, eerst met een agressieve man tegen over de kuikentjes dan, dus die heb ik weg gedaan en heb dit jaar een nieuwe man maar ik heb niks gekweekt, maar dat vind ik niet erg want zo als je al zij er zijn er genoeg.

Ik vind de vogels zelf ook leuk,nieuwsgierig en ook niet erg schrikkerig vind ik dan persoonlijk.

Maar ik wil ze weg doen als jij een voorstel doet aan mij voor een ander soort die ongeveer het zelfde gedrag hebben buiten agressief en ze moeten bij tropen/exoten kunnen.

Ik heb al eens gedacht aan blauw schub kwartels maar wegens weinig info of dergelijke heb ik het niet gedaan...

Ik doe trouwens ook niet mee met broedmachines of bij vogels pleegouder schap.

Dus liefst grond vogels die te kweken zijn in natuurbroed ...

grts

Opmerking

als eens gedacht aan de harlekijn kwartel bert?

Opmerking

Maar ik wil ze weg doen als jij een voorstel doet aan mij voor een ander soort . . . . . .

even voor alle duidelijkheid:

Het is geenszins de (mijn) bedoeling dat liefhebbers deze soort weg doen of helemaal stoppen met het fokken!

Met mijn bericht vraag ik aandacht voor een bestaand probleem en noem ik 'slechts' het gezamenlijk overwegen om terughoudend te zijn ten aanzien van het fokken van zulke enorme aantallen, omdat deze vogels daardoor uiteindelijk geen enkele waarde meer vertegenwoordigen.

Dit laatste komt over het algemeen het welzijn van zo'n soort bovenal niet echt ten goede.

n.b. de Harlekijnkwartel is eveneens een alleraardigste soort, welke overigens ook steeds grootschaliger (machinaal) wordt vermeerderd.
        Gelukkig spelen de omschreven problemen vooralsnog minder bij deze eveneens monogame soort.

Hopelijk wordt de harlekijn in dit opzicht geen opvolger van de CDK.
        Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
          even voor alle duidelijkheid:

Het is geenszins de (mijn) bedoeling dat liefhebbers deze soort weg doen of helemaal stoppen met het fokken!

Met mijn bericht vraag ik aandacht voor een bestaand probleem en noem ik 'slechts' het gezamenlijk overwegen om terughoudend te zijn ten aanzien van het fokken van zulke enorme aantallen, omdat deze vogels daardoor uiteindelijk geen enkele waarde meer vertegenwoordigen.

Dit laatste komt over het algemeen het welzijn van zo'n soort bovenal niet echt ten goede.

n.b. de Harlekijnkwartel is eveneens een alleraardigste soort, welke overigens ook steeds grootschaliger (machinaal) wordt vermeerderd.
          Gelukkig spelen de omschreven problemen vooralsnog minder bij deze eveneens monogame soort.

Hopelijk wordt de harlekijn in dit opzicht geen opvolger van de CDK.
          Zo had ik het ook niet willen zeggen en natuurlijk begrijp ik je wel hier in...

Maar ik zou dan graag bv een andere soort kwartel willen die ook kan ?

Heb je hier wel wat informatie voor ?

grts

Opmerking

Wat mensen bezielt om steeds 20 of 30 eieren in een machine te stoppen heb ik nooit begrepen. Behalve (het idee van) geldelijk gewin is daar toch niets leuk aan?

Ik vrees dat je oproep door een paar mensen serieus gelezen wordt, de rest vindt het te lang en te ingewikkeld...

Enige terughoudendheid bij de gemiddelde vogelhouder te verwachten lijkt mij ijdele hoop, helaas.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

Ik vrees dat je oproep door een paar mensen serieus gelezen wordt, de rest vindt het te lang en te ingewikkeld...
              Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Hiermee is een goed onderwerp aangesneden. Terughoudenheid komt maar bij weinig mensen voor in hun woordenboek.....
                Hebberigheid wil ik het ook niet noemen, eerder verzamelwoede.
                Ik heb jaren zebravinken gekweekt in toch wel grote aantallen. Je weet hoe het kan gaan: je begint met enkele kleurtjes en voordat je het weet heb je een hok vol. De een is nog mooier dan de andere...... Kortom, je wilt alles wel hebben.
                Op een gegeven moment kom je in de problemen; waar moet je met alle jongen naartoe? Je moppert dat je ze niet meer kunt slijten en dat de prijs minimaal is maar hier doe je wel zelf aan mee.....
                Nu, enkele jaren later heb ik naast andere soorten vogels nog enkele spannetjes zebravinken en ik moet bekennen, ik beleef er meer plezier van dan toen ik 40 span had......
                Met de CDK's precies zo: toen ik bemerkte dat de handel 'vol' begon te raken heb ik mijn koppels van de hand gedaan. Heb nu nog een goed koppel Harlekijnen lopen welke dit jaar goed heeft gebroed. Minder vogels houden geeft mij uiteindelijk meer voldoening. Maar daar kom je pas achter nadat je de nodige ervaring hebt opgedaan.

gr
                Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

kijk en dat is dus een van die redenen dat ik mijn cdk weg doe ik had er 6 jongen bij de koppel natuurbroed maar je raakt de jongen aan de straat stenen niet kwijt ik kon ze ruilen tegen een koppel kuifkwartels

Opmerking

Ik snap het machinebroeden bij de CDK ook niet, er komt genoeg natuurkweek voor om behoorlijke aantallen op de narkt te houden en dit zijn dan ook meestal nog gezondere en meer sociaal ontwikkelde vogels die niet zo snel tot overdreven agressie overgaan. Bovendien is er toch niets mooier dan die kleine hommeltjes door de voliere te zien scharrelen met pa en ma?
                    "I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant."

Opmerking

Dit is een topic met veel wijze woorden en dat hoort ook. Daar kunnen we allemaal wat van leren en sommige doen er dan ook wat mee.

Ik denk dat veel beginnende vogelaars eerst CDK nemen. Leuke beestjes, je kan er heel veel plezier mee beleven en dan zijn er soms kuikens, die je niet kwijt kan. Wat nu,

Ook wij hebben die ervaring met eerst een broedmachine, 14 kuikens, de meeste geruild bij de groothandel voor parkietenvoer en nu nog 5 natuurbroed hennentjes van 4 weken oud. Die moeten hun eindbestemming nog vinden.

Grappige is nu, dat met dit topic, mensen overwegen om naar de Harlekijn kwartel te gaan en je over een bepaalde periode daar een overschot van hebt.
                      Belangrijkste is het plezier wat men beleeft aan je eigen vogels maar nog belangrijker is dat je je Eigen Kweek op een verantwoorde manier behandeld en onder kan brengen bij andere liefhebbers.

Allemaal een fijne dag verder,

Peter

Opmerking

niemand vraagt natuurlijk een overschot aan cdk's maar wat moet je doen
                        als je wilt voor de TT kweken? Meerdere kweken dan 1...

Opmerking

'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                            Is een kwartel te castreren?
                            Is geloof ik theoretisch wel mogelijk, maar absoluut niet nodig. Het is veel gemakkelijker om de eieren gewoon niet uit te laten komen. Of om alleen haantjes/hennetjes te nemen, als je toch niet van plan bent om te kweken.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                              Is geloof ik theoretisch wel mogelijk, maar absoluut niet nodig.
                              Nee, okee, dat snap ik, maar vroeg me alleen af of het wel mogelijk is. Vogels en verdoving gaan niet zo geweldig samen.
                              'Vliegde ik?'
                              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                              X