Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koppel goudvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• koppel goudvinken

mijn koppel goudvinken hadden vorig jaar een nestje waarvan 2 vogels hun bevedering helemaal wit was, de 3 andere waren grijs zwart.(helaas is dit hele nestje overleden aan 'zweetziekte')
    moeder = mutatie bruin.
    vader heb ik gekocht als ''wildkleur''
    maar dan zou je dat eigenlijk niet kunnen zien aan de jonge want die zouden dan wildkleur split voor bruin zijn.

wie weet welke (kanssplit) of split mutatie de vader dan is in iedergeval?
    my birds(twa's etc.): http://www.youtube.com/watch?v=C85HO15nawY

ik denk dat de man split bruinpastel is, de jonge bruinpastellen lijken wit als ze klein zijn, dit waren dan poppen geweest.

lijken ze op een paar jongen die hier bij zitten, 4 bruinpastel jongen en 2 wildkleuren

www.fretteren.eu

Opmerking

Idd zo zag mijn nestje er ook uit

Opmerking

dan is de man split voor bruinpastel.

uit de combinatie wildkleur split bruinpastel x bruin.

kan een toverballen nest geboren worden, met de volgende kleuren

pastel pop ( na crossover) 2%
        bruine pop (na crosover) 2%
        bruinpastelpop 23%
        wildkleurpop 23%
        bruine man split pastel ( deze is split voor bruinpastel) 23%
        bruineman ( na crosover) 2%
        wildkleurman split bruin 23%
        wildkleur man splitbruinpastel ( na cossover) 2%

hoop dat je er een beetje uit komt.
        www.fretteren.eu

Opmerking

Geslachtsgebonden

Alhoewel het niet m'n gewoonte is om kenners tegen te spreken doe ik een andere duit in het zakje.

Volgens de standaard europese cultuurvogels mutaties, zijn zowel de bruin- als de pastelfactor bij de goudvink factoren die geslachtsgebonden vererven en die zich recessief (terugtredend) gedragen. Kom ik tot de conclusie dat een goudvinkman wildkleur split voor bruin en split voor pastel (let op de nuance; bruin en pastel zijn losgekoppeld) gekoppeld aan een bruine goudvinkpop de volgende nakomelingen kunnen

Opmerking

dat kan ook, maar dan is de man niet split bruinpastel, maar split voor bruin en pastel.

omdat er 3 bruinpastellen bij zaten ga ik er van uit dat de man split bruinpastel is.

ik werk overigens met een verervingscalculator voor de vererving.
            deze heb ik ook voor de putters
            www.fretteren.eu

Opmerking

Naruch,

Waar vind ik die calculator?
              Hij is ook te gebruiken voor andere soorten neem ik aan.

Groeten Micheltje
              http://michelsfotosite.weebly.com

Opmerking

hier vind je ze allemaal.

www.fretteren.eu

Opmerking

hoe zie ik bij mijn jonge goudvinken het snelt welke mannetjes zijn?, zonder te wachten tot ze op kleur komen

Opmerking

ik wacht altijd totdat ze opkleur komen
                    www.fretteren.eu

Opmerking

Hallo,
                      Je kunt nog voor dat ze uitvliegen bij de jongen 2 veertjes boven in de borst plukken. Deze groeien snel terug en je ze komen bij de mannen al rood terug.

Zo kan je al snel de mannen apart zetten zodat je de poppen geen kleurstof hoeft te geven

Opmerking

oke bedankt, en heeft dit geen gevolgen op hun verenpak?- gaan ze dan direct ruien of hoe zit dat?

en bij ditzelfde koppel goudvinken- wildkleur split/ bruin - (waarover ik het onderwerp begonnen ben) was de pop vorig jaar voor het eerst aan het broeden(komt uit 2008) dus ze was nog vrij jong, maar door onwennigheid denk ik, gooide ze per ongeluk wel eens eieren eruit, dit terwijl ze in het nest ging zitten en zich erin probeerde te (passen) om het nest uit te meten, gooide ze per ongeluk met haar poten de eieren achter haar het nest uit, bij haar allerlaatste ronde heeft ze dit wel goed gedaan en heeft netjes 5 eieren uitgebroed.

maar nu wil ik dit jaar weer met haar gaan kweken en vraag ik mij af of het zou kunnen dat ze het deze keer weer gaat doen, en zo ja moet ik daarvoor maatregelen treffen?- of was dit puur onervarenheid?

Opmerking

het eerste nest is onervarenheid geweest, nu ze eenmaal een nest groot heeft gebracht, zou het normaal gesproken geen problemen meer mogen geven.
                          www.fretteren.eu

Opmerking

geslacht jonge goudvinken

Oorspronkelijk geplaatst door Giovink
                            hoe zie ik bij mijn jonge goudvinken het snelt welke mannetjes zijn?, zonder te wachten tot ze op kleur komen
                            als je voorzichttig 2 borstveertjes by de jongen wegplukt weej met ongeveer 2 weken wat het geslacht vandeze is rood of grys komen die dan terug....

Opmerking

en op welke leeftijd(weken?) beginnen de mannen (natuurlijke wijze) rood veertjes te kleuren/krijgen

Opmerking

Working...
                              X