Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ruzie bloemputter koppel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ruzie bloemputter koppel

Hoi,
    Ik heb een bloemputterkoppel in een vluchtje van 100x80x200 zitten. Ze zaten eerst in de grote buitenvlucht, maar ik heb ze apart gezet voor de kweek. Nu maakt de pop een hoop ruzie met de man. Veel schreeuwen, bol gaan zitten en achter de man aanjagen. Op andere momenten zie ik dat ze bedelt bij de man. Ik wil nog geen nestkastjes ophangen, want het is nog te koud. Kan dit kwaad?

Wel in de gaten houden dat de man wel gewoon eet.
    Waarschijnlijk moeten ze wennen van een grote ruimte naar een kleinere ruimte. (territorium veranderd)
    Ik denk ook dat de pop nog niet klaar is voor de kweek.
    Ik zie het hier ook wel bij de groenlingen de pop is er nog niet klaar voor maar de man wel.
    De ene keer bedelt de pop bij de man en voert hij haar ook, en dan slaat ze de man uit haar buurt en gaat hij een tak lager zitten en is het gerommel weer over.
    Ik zou het wel goed in de gaten houden, wordt het te gek of kan ie niet eten, zou ik hem nog even apart zetten. Het is tenslotte nog vroeg in het jaar.
    mvg Gerard 6

Opmerking

Oke bedankt! Ze zaten net weer netjes naast elkaar, dus het zal inderdaad kloppen wat je zegt

Opmerking

Koppels die bij mij altijd ruzie maakten waren wel de koppels waar ik de jongen van groot kreeg.Het hoort er volgens mij er gewoon bij,in het verleden heb ik zo'n koppel wel eens uitgevangen om te wisselen maar ze probeerden toch bij elkaar te komen.Sinds dien zie ik het graag dat er iets actie is en dat heb ik nu weer met 2 koppels die dus nu ook buiten hun nesten hebben hangen,ga er deze week nestmateriaal verstrekken en dan zie ik wel hoe het gaat vrg Rob.

Opmerking

Tjonge, deze week al? Ik was van plan om dat half april te gaan doen. Kan het nu al dan?

Opmerking

Dat ligt aan hoever je koppel is.
            Zelf geef ik pas de eerste week van april het eerste nestmatriaal.
            Tenzij ze mijn siergras aanvallen dan wat eerder , maar de voorkeur gaat bij mij in ieder geval uit van begin tot half april.
            En daar komt bij dat de temperaturen ook weer naar beneden gaan vanaf het weekend.
            mvg Gerard 6

Opmerking

man apart

ik doe de man eerst in de box zetten, en pas een week of wat later de pop erbij. dan kan de man vast wennen aan zijn omgeving. maar bij mij vliegen ze nu ook nog in de voliere, allen bij elkaar. wel merk ik dat er koppels zich aan het vormen zijn, die ga ik dan ook zo bij elkaar zetten in de box. maar ik vind het nog te koud, om ze al apart te zetten. als je te vroeg koppelt, heb je meer last van onbevruchte eieren. bij een putter kan je ook aan zijn snavel zien, of hij al broedklaar is. nu is het puntje nog zwart, eer hij helemaal wit is, dan komt er schot in. gemiddeld gezien worden de meest jongen in juli en augustus geboren, dus rustig aan maar. het is meer onze drang om te beginnen, dan die van de vogels. maar eerlijk gezegd, ben ik er wel klaar voor.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Met putters begin ik ook pas begin mei met het geven van nestgelegenheid - althans buiten. Eerder beginnen is veelal onbevrucht eieren.
                Grappig dat jij het zo doet Ton. Ik doe het precies andersom. Ik zet eerst de pop erin en laat haar wennen en zet de man er dan pas bij. Mijn ervaring is dat anders de poppen alle hoeken van de kooi te zien krijgen.

Vr. gr.

Wim

Opmerking

uit nood

ik doe het liever ook andersom, als ik eerst de poppen er in zou doen, dan zitten de mannen te lang op elkaars lip, en gaan ze constant jagen. met het risico dat er gewonden vallen.
                  groeten Ton

Opmerking

Ha, en zo is bij mij de man dus het haasje omdat de pop er achteraan jaagt.

Opmerking

groen

je kan wel wat takken en groen in je kooi/box doen, waar de bejaagde vogel zich wat kan verstoppen.
                      groeten Ton

Opmerking

Yeps, is al gebeurd: zie hier

Opmerking

Working...
                        X