Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken met barmsijzen wil niet lukken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kweken met barmsijzen wil niet lukken

Hallo,

Ik ben al vanaf mei aan het proberen om met mijn koppel barmsijzen een nestje te krijgen. Ze verblijven in een hok van 2x40x50. Maar dit wil nog niet lukken want ze schieten elke keer in de rui. Wat kan ik anders doen om er wel een nestje bij te krijgen en ze niet elke keer te laten ruien?
    Het koppel is van 2014. Zodra ik het nestmandje er bij in heb gehangen krijgen ze geknipte meelwormen en af en toe universeelvoer. Als standaarvoer krijgen ze een mengeling voor barmsijzen en onrkuidzaad onbeperkt.

Mvg,

Imre

Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

Hallo Kingfisher,

De lichturen zijn hetzelfde als het buitenlicht, ze zitten binnen maar ik heb op het moment geen ander licht aan voor ze. Ze zitten het hele jaar bij elkaar. Ik weet niet van wanneer ze zijn, het kan heel goed dat ze van laat 2014 zijn, ik probeer het volgend jaar in ieder geval weer, met hoop op meer geluk.
      Gr. Imre

Opmerking

Je moet je barmsijzen geen meelwormen geven, zonder komen ze ook in broedstemming. Je bent toch zeker dat je een koppel hebt?

Opmerking

Hallo,

Ze zitten binnen schrijf je.
          zitten ze niet te donker?
          Je schrijft dat je verder geen verlichting hebt.....
          Als ze het dan alleen van het buitenlicht moeten hebben, zou dat wel eens te weinig kunnen zijn.

Groeten Serinus.
          Last edited by Serinus; 12-08-2015, 23:21.
          The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Goeden avond,

De Barmsijzen hebben bij mij ook niets gedaan dit jaar.
            Verleden jaar meerdere nesten gehad.
            Bij de kweekverslagen staat een stuk over de Barmsijs.
            Heeft mij verleden jaar geholpen, maar helaas dit jaar zonder succes.

Opmerking

Ja het is een koppel, maar ze hebben nog geen eerdere nesten gehad. Moeten ik de barmsijzen dan geen meelwormen geven en alleen universeelvoer?

Opmerking

Dit zou goed mogelijk kunnen zijn, dit jaar komt er verlichting in de kooien.

Opmerking

Ik kweek al jaren barmsijzen (cabaret) met succes. Vorig jaar 40 jongen, dit jaar 23 jongen. Ik kweek mijn barmsijzen buiten in volieres/vluchten. Als voeding krijgen ze bij mij standaard wildzangzaad. Af en toe een appel, onkruid en trosgierst. Tegen de kweek aan krijgen ze 1 a 2 keer eivoer met enkel diepvriesinsecten (buffalo, pinkies). Zo komen ze perfect in broedstemming. Van zodra ze jongen hebben krijgen ze 2x per dag eivoer + diepvriesinsecten (buffalo, pinkies, meelwormen).
                  Ik selecteer mijn kweekvogels niet op kleur en dergelijke, maar op de ouder kwaliteiten. Wat veel mensen niet weten is dat dit ook erfelijk is. Een pop die haar jongen na 5 dagen in de steek laat zal dit ook doorgeven aan haar dochters. Een man die niet meevoerd zal dit ook doorgeven aan zijn zonen.
                  Mijn ervaring en mening is dat een barmsijs al zodanig gedomesticeerd is dat deze zouden moeten kweken als kanaries. Nu gaat kanaries kweken ook niet van zelf. Maar wat ik wil zeggen is, als je een koppel hebt dat niets doet of een slechte man of pop, doe deze dan weg en vervang deze. Van zo een vogels zal je nooit deftig kweken. Van barmsijzen moet je gemiddeld 3 jongen per nest hebben, als dit minder is, wegdoen die vogels. Mijn koppels brengen altijd nesten tussen de 4 a 6 jongen groot en de man voedert perfect mee.
                  Het grote probleem is dat als je goede vogels voor de tt wilt kweken je soms meer op kleur en tekening selecteert en dan heb je vaker te maken met bovenstaande problemen. Vaak word dan broer op zus gezet of zo waardoor je vogels krijgt die mooier van tekening zijn maar slecht van ouder eigenschappen.
                  In broedkooien is het ook perfect mogelijk om met ze te kweken, alleen zul je de man goed in het oog moeten houden. Volgens mij was bij jou het licht toch niet perfect waardoor deze telkens terug in de rui vielen.

Opmerking

Opmerking

Ik denk dat de belangrijkste quote was "Kweek buiten". Barmsijzen zijn europese cultuurvogels. Ze kunnen perfect tegen onze weersomstandigheden. Een dakje boven het hoofd en wat eventueel wat plexiglas tegen de wand zijn perfect. Dan de juiste voeding en alles gebeurd van zelf. Ik zou barmsijzen nooit binnen houden. Ok, ze zitten droog, maar misschien hebben ze last van tocht of zijn de temperatuurverschillen te groot of zoals al aangehaald hebben ze te weinig ligt, waardoor ze gaan ruien. Een barmsijs heeft weinig plaats nodig. Ik heb ooit gekweekt met 1 koppeltje in een klein stukje van een vogelkooi. 50x30x30 cm . Te klein naar mijn mening, dus na de kweek ging het schijfje omhoog en konden ze weer bij de kanaries. Maar het lukte.

Opmerking

Working...
                      X