Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Europese goudvink

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Europese goudvink

Na 14 jaar kromsnavels (parkieten en papegaaien) te hebben gekweekt ben ik om. Ik ben al een tijd verlieft op goudvinken. Ik wil een koppel europese goudvinken aanschaffen. Nu lees ik dat ze buiten het seizoen goed kunnen zitten op een zaadmengeling met univerzeelvoer. Tijdens de kweek moet hier meer eiwithoudend voer bij. Graag zou ik willen weten wat het menu is van de kwekers die deze vogels kweken. Verder wil ik weten wanneer ze geringt moeten worden en broedhuisjes/nesten die jullie gebruiken.
    Elke info is goed ik kan me er allleen maar mee verbeteren.
    Bedankt Egon Heimans

altijd leuk om een switch met je vogels te maken. via de zoekfunctie kan je al heel veel over de goudvink vinden.

het beste is als je met meerdere koppels gaat kweken. als er namelijk wat met je man of pop gebeurt, is gelijk je seizoen naar de gallemiesen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hoi,

Europese vind ik persoonlijk veel leuker dan de grote goudvinken veel actiever. Maar ze zijn ook een heel stuk gevoeliger voor bijvoorbeeld stress en meer gevoelig daarom ook lastiger te kweken.

Buiten de kweek een goede zaadmengeling voor goudvinken en af en toe wat eivoer. Universeelvoer is niet nodig en voegt niet zo veel toe. Wij deden het destijds zo: Ter voor bereiding op de kweek steeds wat vaker eivoer geven en vlak voor de leg wat pinkies en buffalo uit de diepvries zodat ze dat goed kennen.
      Als er eieren zijn geen eivoer en goed op de man letten of meteen apart zetten. Als de jongen uitkomen volop eivoer met pinkies en buffalo diepvries en wat minder zaad geven. Ringen tussen de 5-7 dagen afhankelijk van de groei. Niet te vroeg gaan kweken goudvinken hebben wel wat tijd nodig om broeds te worden. Hier deden wel altijd kiemzaad door het eivoer. De jongen zijn kwetsbaar in de rui. Als nestgelegenheid werd bij ons altijd de voorkeur gegeven aan standaar traliekastjes voor kanarie bij de kleine goudvinken de grote kregen kappeltjes.

succes ermee !

mvg

HJ de Graaf

Opmerking

http://www.goudvink.be/home/2 dit gaat over de noorse maar de manier zal hetzelfde zijn enkel kijken naar de ringmaat, deze zal voor de europese kleiner zijn
        deze link heeft mij veel geholpen, heb dit jaar voor het eerst ook met goudvinken gekweekt(de noorse)het koppel heeft 3 jongen groot gebracht. de pop is ook aan een 2de nest begonnen maar is waarschijnlijk door iets verstoord geweest en is gestopt met broeden. ik heb de pop de eerste week met jongen enkel eivoer gegeven.
        mijn eivoer bestond uit een hardgekookt ei, geweekte pellets, commercieel eivoer, beetje vitaminen, geweekte zaden, verse onkruidzaden en een grote hoeveelheid diepvries meelwormen.
        maar je zal de komende maanden zelf moeten gaan ontdekken waar jouw pop/ poppen verzot op zijn om dan een eigen eivoer te maken

hoop dat dir je kan helpen

Opmerking

Al vast bedankt voor de reacties ik ga van de week naar de europese cultuurvogel shop in onze stad daar zal ik het voer gaan halen.
          groetjes egon

Opmerking

Working...
          X