Mededeling

Collapse
No announcement yet.

parva putter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Klopt Naruch,

De vogels zijn idd. een nieuwe hype, en de meeste die ze willen hebben zien echt het verschil niet tussen een de parva en de elzen putter.

Hoorde gisteren van een Marokkaanse collega dat ze dit jaar tijdens de vakantie weer massaal in de kofferbak zijn meegenomen, daar kosten ze geen drol en hier betaal je de hoofdprijs.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
      Klopt Naruch,

De vogels zijn idd. een nieuwe hype, en de meeste die ze willen hebben zien echt het verschil niet tussen een de parva en de elzen putter.

Hoorde gisteren van een Marokkaanse collega dat ze dit jaar tijdens de vakantie weer massaal in de kofferbak zijn meegenomen, daar kosten ze geen drol en hier betaal je de hoofdprijs.
      maar dan zijn ze niet geringd toch ?
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Nee Ton, niet geringd, en ik ben bang dat meer dan de helft niet eens gekweekt is maar gewoon met de lijmstok en vogelnet gevangen is.

Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Meer dan de helft gevangen? Zeg maar allemaal! Het is een sport om daar vogels te vangen zoals dit hier vroeger was.

Opmerking

heb dit ook ooit gehoord miro. In dat soort landen is het nog steeds een hobby om zo veel mogelijk vogels te vangen.
            hier blijken zelfs hele wedstrijden voor te zijn. Wij doen het met vissen en hun met vogels.
            groeten gijs

Opmerking

Last edited by abu asfur; 19-09-2014, 12:28.

Opmerking

Onderstaande wetgeving (zie link) geldt momenteel in Vlaanderen:

In dit KB is geen onderscheid gemaakt tussen putters. Dit besluit heeft het enkel over de carduelis carduelis. Alle putters behoren tot deze groep, zo is de parvaputter bijvoorbeeld carduelis carduelis parva. De parvaputter komt volgens internet voor op Madeira en de Canarische eilanden. Deze zijn respectievelijk Portugees en Spaans grondgebied. Portugal en Spanje behoren tot de EU.

Een gelijkaardige problematiek stelde zich met de huisgors (Emberiza striolata sahari). Deze gors wordt recent als "Europese vogel" beschouwd waar deze, volgens internet, zelfs niet op Europees grondgebied voorkomt.

Indien de parvaputter niet geringd dient te zijn, dient evenmin een Madeiravink "fringilla coelebs maderensis" geringd te zijn (want endemisch op het eiland Madeira). Bijkomend probleem: indien deze niet als europese vogels zouden beschouwd worden, vallen deze onder de geldende regels ivm import van vogels in de EU. Een ander voorbeeld waar jaren twijfel over was is de woestijnvink, welke valt onder de Europese regels.

Opmerking

Gewoon dit soort vogels niet aanschaffen,heb je ooit cultuurringen besteld dan sta je geregistreerd en heb je dus kans op controle met het risico dat je ook de goed geringde vogels kwijt bent.
                  Leg het maar eens uit aan zo'n controleur,of dat lukt?
                  Waarom wil men allemaal ineens dit soort vogels op het hok hebben?
                  Laat toch gaan,waait vanzelf weer over,de meest aangeboden parva's zijn toch geen parva's en de doorsneeliefhebber loopt grote kans om belazerd te worden.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

Opmerking

hoe zit het dan met de grijskopputters? hoeven deze dan ook niet geringd te worden? dit zijn geen europese vogels. komen uit iran,turkmenistan,oeralgebergte enz.

Opmerking

Er zijn er eens een hele tijd geleden, misschien zelfs al 10 jaar geleden, aangekomen op Zaventem. Deze grijskopputters zijn toen in beslag genomen door de Belgische overheid. Nadien toevertrouwd en "met goede zorgen" omringd door de Vlaamse Vogelbescherming. Ik heb naderhand eens contact opgenomen met Jan Rodts van Vogelbescherming Vlaanderen om te vragen hoe het met deze vogels uiteindelijk is afgelopen. Nooit een afdoend antwoord ontvangen, steeds een ontwijkend antwoord. Volgens mij zijn die vogels toen gewoon gestorven bij de Vlaamse Vogelbescherming. Hadden deze vogels toen beter gratis verdeeld onder echte kwekers. Zal eens kijken of ik er nog iets van terugvind.

Opmerking

Deze info blijkt nog makkelijk te vinden te zijn op het internet:

De opsporingsdienst van de Douane op de luchthaven van Zaventem heeft dinsdag ongeveer honderd beschermde vogels in beslag genomen. De vogels komen uit Oezbekistan en waren onderweg naar een Brusselse vogelhandelszaak. Ze hebben een marktwaarde van ongeveer tienduizend euro.

De website van Vogelbescherming Vlaanderen is blijkbaar niet meer toegangkelijk???

Opmerking

[QUOTE=abu asfur;497027]

Opmerking

Volgens mij is die site gewoon bereikbaar barmsijscabaret: http://www.vogelbescherming.be/site/

Of het volgende nu nog zou kunnen gelden weet ik niet (mogelijk o.a. in verband met regeltjes die zijn veranderd):

"De definitie van beschermde vogels is
                            overgenomen uit de Vogelwet 1936. Onder dit begrip worden alle vogels begrepen welke behoren tot in Europa in het wild levende soorten. Dat betekent dat ook vogels die behoren tot een bepaalde variant of ondersoort van de soort horen tot de beschermde vogels. Daarbij maakt het niet uit of de betreffende variant of ondersoort van nature wel of niet in Europa voorkomt. Een soort wordt gevormd door alle varianten en ondersoorten".

De toelichting bij het Vogelbesluit 1994 zegt daarover, dat onder het begrip beschermde vogels
                            "alle vogels (worden) begrepen welke behoren tot in Europa in het wild levende soorten. Dat
                            betekent dat ook vogels die behoren tot een bepaalde variant of ondersoort van die soort horen tot
                            de beschermde vogels. Daarbij maakt het niet uit of de betreffende variant of ondersoort van
                            nature wel of niet in Europa voorkomt. Een soort wordt gevormd door alle varianten en
                            ondersoorten."

Opmerking

[QUOTE=miro;497067]
                              Oorspronkelijk geplaatst door abu asfur Bekijk Bericht
                              De Carduelis Parva is een AFRIKAANSE vogelsoort die volgens de wetgeving NIET hoeft geringd te zijn in Europa . Maar mits de meesten onwetend zijn over de Carduelis Parva en zijn oorsprong is het het beste dat alle vogels uit de Carduelis familie in Europa geringd worden . Maar per definitie hoeft hij NIET geringd te zijn .

100-150€ is een normaal prijs als je weet dat de carduelis parva een zeldzame ondersoort aan het worden is , ook in de magreb-landen . Dus de fantasten verhalen over kofferbakken vol , mag je gerust met een korrel zout nemen , want geloof me ze zijn met uitsterven bedreigd ... locale marktprijs in de magreb-landen is zelfs momenteel (300 dirham ) 30€/st voor de raszuivere carduelis parva man .

De carduelis parva is dan ook geen elzen-putter , in geen enkel opzicht . Ik zou toch adviseren om eerst de soort grondig te bestuderen alvorens er 100-150€ voor uit te geven ...[/QUOTE

Abu heb jij zuivere parva's gekweekt dit jaar?

Door de vogelbescherming wordt helaas geen onderscheid gemaakt in de verschillende ondersoorten van de putters. Ik vrees dus als je ooit controle hebt dat je in de problemen zit met een ongeringde parva...
                              Dank voor de zorgen , maar ik ben goed ingedekt ;-)

De carduelis parva is een top vogel als hij in goede gezondheid verkeerd ! Zijn gestructureerde en gevarieerde zang maakt dan ook van hem De Zangvogel onder De Zangvogels ...

Is begrijpbaar dat de doorsnee vogel liefhebber er ook 1tje wil aanschaffen .

Voor hen die toch op zoek zijn zou ik verwijzen naar mijn oudere post om ze toch beetje te kunnen onderscheiden van de kleine europese soort . http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...ighlight=parva

"volgens internet voor op Madeira en de Canarische eilanden" , we moeten ook niet alles geloven wat we op internet vinden he ...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loxia Bekijk Bericht
                                hoe zit het dan met de grijskopputters? hoeven deze dan ook niet geringd te worden? dit zijn geen europese vogels. komen uit iran,turkmenistan,oeralgebergte enz.
                                ringplicht met ec-vogelring (nl-ring)
                                www.fretteren.eu

Opmerking

Working...
                                X