Mededeling

Collapse
No announcement yet.

parva putter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• parva putter

ik kwam deze advertentie tegen op vogelmarkt

De website voor vraag en aanbod op het gebied van vogels.

hierin staat dat de parva putter niet geringd hoeft te zijn.

volgens mij behoord de parva putter net als de andere putters geringd te zijn, met een ec-vogelring.

omdat deze ook voorkomen op de Canarische eilanden, en die zijn volgens mij europees (spanje)

wie o wie weet hier een antwoordt op ( brand zich de vingers).

ik zeg dat ze geringd moeten zijn volgens de europese-vogelwet, wat denken jullie ervan.
    www.fretteren.eu

Ik denk er hetzelfde van, maar de Parva is eigenlijk een tropische putter(komt uit Afrika), en tropen hoeven niet geringd te worden, denk maar aan de groenling en de Chinese groenling, daar weet met het geloof ik ook niet echt of deze wel of geringd moet zijn.

Alleen zien de inspecteurs van de AID echt nog niet de verschillen tussen een bloem/elzen en een parva putterje.

Die verkoop praatjes zien je nu overal omtrent deze betrekkelijk nieuwe vogel in nederland.

Laatst zag ik ook een advertentie waarin stond dat de vogel geringd was, ja met een knijpring

In de vogelringindex van de bond(NBVV) komt de Parva in ieder geval nog niet voor http://www.vogelindex.nl/
    Last edited by populier; 15-09-2014, 14:57.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Parva putter.

Kijk maar eens hier. http://wetten.overheid.nl/BWBR001348...tum_15-09-2014
      Daar staat de parvaputter niet bij, dus conclusie ringen niet verplicht.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door henk Bekijk Bericht
        Parva putter.

Kijk maar eens hier. http://wetten.overheid.nl/BWBR001348...tum_15-09-2014
        Daar staat de parvaputter niet bij, dus conclusie ringen niet verplicht.
        Hier staat alleen groten en kleinen putter. Er is geen enkele ondersoort naam vermeld. Die zouden we dan allemaal ongeringd mogen houden. Geloof je het zelf?
        http://secvalkenburg.weebly.com

Opmerking

Neem jij die gok Henk?
          Stel, je hebt zo'n koppeltje zitten en de rest van je vogels is wel goed geringd en je krijgt controle.
          Leg het maar eens uit,9 van de 10 controleurs weet niets eens van het bestaan van deze ondersoort af.

Had toevallig contact met iemand die een koppel parva's aanbood samen met een koppel europese kanaries(ook ongeringd)had hij uit Algerije,was geen probleem omdat het afrikaanse cultuurvogels zijn.
          Hij ging alleen even aan het feit voorbij dat europese kanaries(naam zegt het ook al)ook in Europa voorkomen en dus gewoon hier onder de nederlandse wetgeving vallen en dus 2,3 mm geringd moeten zijn.
          Wat betreft de europese kanaries is het wel duidelijk maar de gok nemen met die parva's,mij niet gezien.

En wat jou advertentie betreft Naruch,degene die ik gesproken/geschreven heb was van deze advertentie(heette overigens geen Marco,de naam begon wel met een M maar daar hield het ook bij op als je begrijpt wat ik bedoel)

Dit is zijn antwoord:
          Beste,
          dat probleem krijg ik vaak te horen, ik heb
          Beide gekocht in algerije, en daar worden ze zien als
          Afrikaanse cultuurvogels vandaar

Mocht ik te ver gaan Moderator dan kan het gewoon verwijderd worden.
          Last edited by kingfisher; 15-09-2014, 20:37.
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

Ik denk dat ik de plank heb misgeslagen. Er wordt inderdaad alleen carduelis carduelis genoemd in de lijst. Er zijn veel ondersoorten ik ken ze niet, maar in Wikipedia vond Ik:
            Carduelis carduelis carduelis group.
            Carduelis carduelis balcanica. Southeastern European
            Carduelis carduelis brevirostris. Crimea, north Caucasus.
            Carduelis carduelis britannica. British Isles.
            Carduelis carduelis carduelis. Most of European mainland, Scandinavia.
            Carduelis carduelis loudoni. South Caucasus, Iran.
            Carduelis carduelis major. Western Siberia.
            Carduelis carduelis niediecki. Southwest Asia, northeast Africa.
            Carduelis carduelis parva. Atlantic Macaronesic Islands (Canary I., Madeira), Iberia[citation needed], northwest Africa.
            Carduelis carduelis tschusii. Corsica, Sardinia, Sicily.
            Carduelis carduelis caniceps group.
            Carduelis carduelis caniceps. Southern central Asia.
            Carduelis carduelis paropanisi. Afghanistan to western Himalaya and Tien Shan.
            Carduelis carduelis subulata. South-central Siberia.

Daar staat in dat ze op Canarische eilanden voorkomen (Spanje), Madera en in Iberia (vaste land Spanje)
            Dat is Europa en daarom begin ik hard te twijfelen. Ik zal de vraag voorleggen aan de bond (NBvV) en als ik antwoord heb, dan horen jullie het.

Zo zie je maar direct reageren is nooit goed ! Sorry

Opmerking

Dit heeft niet echt met de parva putter te maken maar met ec-vogels in het algemeen. Wat doen jullie met een jong die zijn ring in het nest verloren is? Ik heb dat al voorgehad.

Opmerking

Dan moet je een bezitsontheffing aanvragen.

This website is for sale! allevogels.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, allevogels.nl has it all. We hope you find what you are searching for!
                Last edited by Drum; 15-09-2014, 22:28. Reden: aanvulling

Opmerking

Ontheffing aanvragen,meen via de AID of in ieder geval via hen vragen hoe of wat maar dat schijnt wel te kunnen.
                  Flora en Faunawet voorziet hierin,even googlen ontheffing ringplicht.

( je bent net eerder Drum)
                  Mvg,
                  Kingfisher.

Opmerking

Het kort en krachtige antwoord van de bond:
                    Het is een ondersoort van de Putter. Wij gaan er van uit dat ondersoorten van vogels waar een ringplicht voor is ook altijd geringd moeten worden.

Opmerking

ben er inmiddels achter, dat op de ringlijst van de a.n.b.v.v. dit staat;
                      # 2.7 PUTTER (GROOT) Carduelis carduelis major
                      # 2.5 PUTTER (Klein) Carduelis carduelis parva

dit betekent dus dat de parva met ec-ring 2.5 mm geringd moet worden.( naar mijn mening)

het is gewoon weg heel verstandig ( zo niet verplicht) om alle ondersoorten van de putters te ringen met de goede maat ec-ringen ( nl-ringen)
                      www.fretteren.eu

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum Bekijk Bericht
                        Dan moet je een bezitsontheffing aanvragen.

http://www.allevogels.nl/index/index...589&Itemid=653

Opmerking

tja, een ongeringde vogel lijkt dan wel goedkoop, maar achteraf ben je duurder uit. ( zeker bij controle)
                          www.fretteren.eu

Opmerking

De gemiddelde prijs voor een parva puttertje is ook nog €100 tot €150.

Vind ik niet echt goedkoop in vergelijking tot de bloem/elzen putter €45 tot €50.
                            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

als je ziet hoeveel elzen-puttertjes worden aangeboden als zijnde parva's.
                              daarom zijn er in 1 keer zoveel "parva's" te koop.

nieuwe hype, zoveel mogelijk geld verdienen is dan het motto van de mens

en voor een echte goed geringde parva, is 100 euro ook nog wel wat aan de dure kant, maar het is wat de gek ervoor geeft. ( zo wordt de prijs meestal bepaald)
                              Last edited by naruch; 17-09-2014, 13:05.
                              www.fretteren.eu

Opmerking

Working...
                              X