Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Coracias garrulus, scharrelaar.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Dus de scharrelaar.
    Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door RobK
      Medaar had als onderwerp alleen "kotsvogel" aangegeven. Na wat googlen van mijn kant en een opmerking van Josly, heb ik er pest/kotsvogel van gemaakt.
      Nou Rob, je weet wel wie de klapsigaar heeft verdiend.
      Maar gelukkig zijn wij eruit om welke vogelsoort het gaat en dat telt.

Opmerking

Beste medaar, na alle verwarring bij deze een link voor een kweekverslag. Succes!

Opmerking

Oei medaar, ik zie dat Rob mij is voorgeweest, maar beter dubbele info dan geen.

Opmerking

ik zeg danke aan ieder voor het vele opzoekwerk. geen vogel voor mijne bek.
            dat overleven in de natuur, hoe ze het doen ??
            de natuur is een wonder .

Opmerking

Hallo,
              Ik heb vorig jaar 5 natuurbroed scharrelaars gefokt.
              Het koppel was 2 jaar oud ( 1e jaar niets gedaan). Oud koppel krijgt het hele jaar gesneden 1 dagskuikens met huid en haar zonder de ingewanden.Wel regelmatig bepoederen met vitamines, gemalen hondebrok en biergist.
              Vanaf maart gaf ik ook breedmax op de kuikens, moriowormen en verder ook diepvries wasmotten, krekels e.d. om het koppel in broedstemming te krijgen.
              De man gaat de pop morio's aanbieden waarna meteen veelvuldig gepaart wordt. De pop gaat ook op zoek naar grit.
              Ze nestelen in een blok met op de bodem turf gemengd met wat bruin zand.
              De jongen tot ze in de stoppels zitten stukjes kuiken zonder dons en het hele gamma insekten aanbieden, vooral levende morio's. Verder werden ook regenwormen en emelten goed gevoerd. Ik heb ook 2 maal daags met een zacht plastic pincet de jongen bepoederd kuiken bijgevoerd. Belangrijk dat je de blok makkelijk van de muur kan pakken. Let op de pop vloog me wel regelmatig aan.
              In het begin voert vooral de pop en op het laatst ( 26 dagen in blok) de man.
              Heb op het laatst zelfs de pop weg moeten halen omdat het koppel flink aan het vechten ging. De man heeft de klus toen verder geklaart. De jongen komen versprijd uit.
              De scharrelaar is goed te kweken en te houden. Wel kuiken geven omdat ze braakballen van de dons moeten maken. Ik hield ze het hele jaar buiten in een overdekt kooi van 10m2. Ze moeten wel dikke stokken hebben zodat hun veren bij vorst heel de tenen afdekken.
              Ik heb ze inmiddels wel weggedaan omdat het bereiden van het voer zeker in de kweek me te veel tijd kost. Het bijvoeren heb ik gedaan omdat ik dan zeker wist dat ze genoeg vitamines e.d binnenkregen en omdat het 5e jong veel kleiner als de rest was
              MvG Paul

Opmerking

Out of Africa

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

Opmerking

Working...
                X