Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goudvinkman te vet.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• goudvinkman te vet.

mijn eur. goudvinkman heeft de hele winter in de buitenvoliere gezeten (met nachthok) deze week heb ik hem in een grote kweekkooi gezet. toen ik zijn buikveren opblies zag ik dat hij helemaal geel was. dus veel te vet. verder zit hij mooi strak in het pak, en ziet er gezond uit. alleen zit er weinig beweging in.ik kan hem minder gaan voeren, maar zijn er ook betere manieren om hem af te laten vallen ? ik heb wel eens gehoord dat ze van komkommer ook afvallen. verder eet hij opvallend veel grit en maagkiezel.

Oorspronkelijk geplaatst door loxia
    mijn eur. goudvinkman heeft de hele winter in de buitenvoliere gezeten (met nachthok) deze week heb ik hem in een grote kweekkooi gezet. toen ik zijn buikveren opblies zag ik dat hij helemaal geel was. dus veel te vet. verder zit hij mooi strak in het pak, en ziet er gezond uit. alleen zit er weinig beweging in.ik kan hem minder gaan voeren, maar zijn er ook betere manieren om hem af te laten vallen ? ik heb wel eens gehoord dat ze van komkommer ook afvallen. verder eet hij opvallend veel grit en maagkiezel.
    beste was: laat die nog 6 weken in buiten volie vliegen .

Opmerking

Dadelijk met de kweek vliegt die er dat wel af hopelijk zit die wel in redelijk grote broedkooie zodat die niet dikker wordt.
      Groeten,
      Maikel
      http://maikel-19.skyrock.com/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door medaar
        beste was: laat die nog 6 weken in buiten volie vliegen .
        hij zit de hele winter al in de buitenvoliere en is desondanks te vet

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door maikelV
          Dadelijk met de kweek vliegt die er dat wel af hopelijk zit die wel in redelijk grote broedkooie zodat die niet dikker wordt.
          Groeten,
          Maikel
          zo gauw het klikt met de pop gaan de tussenschuiven eruit. ze hebben dan een kooi van 4 meter lang 1 meter hoog en 75 cm diep. ruim voldoende lijkt mij. maar vanwaar abnormale gritopname ?

Opmerking

Veel grit opname kan duiden op stress of darmklachten.

Is dat het geval sinds hij in de broedkooi zit of ook al in de buitenvoliere?
            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

"Elk pondje gaat door het mondje."

Voer de man gerantsoeneerd nu hij alleen zit. Een afgestreken eetlepel goede samenstelling goudvinkzaad per dag is ruim voldoende.

Opmerking

Zoals MaikelV al zegt, meestal vliegen ze het er wel af.

Niet meer voeren dan een eetlepel zaad en dan komt het wel goed.
                Een beetje vet is niks mis mee, ik heb van wat te vette mannen ook wel nesten van 6 jongen gehad.

Opmerking

Ik heb een zeer vette goudvink wel eens een week groenvoer gegeven en dat hielp. een stukje wortel, appel en een blaadje witloof per dag.

Groeten,
                  Guy

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vonk
                    Zoals MaikelV al zegt, meestal vliegen ze het er wel af.

Niet meer voeren dan een eetlepel zaad en dan komt het wel goed.
                    Een beetje vet is niks mis mee, ik heb van wat te vette mannen ook wel nesten van 6 jongen gehad.
                    hallo jan

dus een eetlepel zaad per dag per vogel is genoeg voor een noorse goudvink als ze in de broedkooi zitten?[geef zaadmengeling van koenings]
                    en hoeveel eivoer moet ik per vogel geven?[de hoeveelheid per dag bedoel ik]

gr gert

Opmerking

Ja, dat is genoeg, niet meer dan 8 gram.

Eivoer een thee lepeltje per vogel.
                      Een vette vogel niet te veel eivoer geven, zou hem zo goed als niks geven.

En nog niet elke dag geven.
                      Ik geef in de winter 1 keer per week eivoer,
                      Februari 2 keer,
                      Maart 3 keer,
                      Half maart 4 keer,
                      April 5 keer,
                      Half april elke dag.

En vanaf half maart geef ik ook een klein beetje kiemzaad.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vonk
                        Ja, dat is genoeg, niet meer dan 8 gram.

Eivoer een thee lepeltje per vogel.
                        Een vette vogel niet te veel eivoer geven, zou hem zo goed als niks geven.

En nog niet elke dag geven.
                        Ik geef in de winter 1 keer per week eivoer,
                        Februari 2 keer,
                        Maart 3 keer,
                        Half maart 4 keer,
                        April 5 keer,
                        Half april elke dag.

En vanaf half maart geef ik ook een klein beetje kiemzaad.

ha jan

ik heb het ongeveer uitgemeten met een aves schepje
                        en dan kom ik met het zaad op 4 schepjes per koppel en met het eivoer op 1 schepje per koppel
                        zou dit kunnen kloppen?
                        kiemzaad geef ik niet omdat ik te onervaren ben [ik heb gehoord dat je daar heel erg mee uit moet kijken]en ze zeggen dat het ook niet perse nodig is

gr gert

Opmerking

Ik gebruik een breedmax schepje, dat is genoeg voor 1 goudvink.

Opmerking

Working...
                          X