Kan het zijn dat twee mannetjes zich ook voeren?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kleine barmsijs
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door LuckyJa ,ook dat kan.
Zeker bij barmsijzen. In mijn wintervluchten waar uitsluitend mannen en poppen gescheiden in verblijven voeren mannen mekaar ook vaker. Maar ook poppen voeren mekaar. Het is zelfs zo dat ze meestal telkens de zelfde "partner" voeren.
Nu zag ik dat de ene man dus die ander voerde maar die andere heeft een wat grijzere bef. Kan dat ook een indicatie zijn dat het misschien toch een koppel is? Want als dat het geval is moeten er twee uit gevangen worden.Jo
Opmerking
-
Van uit het forum seksen van barmsijzen is onmogelijk. Het minder intensieve befje kan inderdaad een kenmerk van een pop zijn. Maar nogmaals van hier uit niet te zeggen.
Om de vogels te seksen is het misschien handig als je de vogels, waarvan je niet weet wat het is, allemaal enkele borstveren trekt. Dan enkele dagen iets kleurstof voert. Na drie weken weet je precies wat je in de kuip hebt. Bij mannen groeien de veren (fel) rood na bij poppen roze of zelfs gewoon bruin al nagelang de sterkte van de kleurstof.
Als je dit nu doet ben je net op tijd voor de kweek en voorkom je teleurstelling.
Nu zullen wel weer enige forumleden je dit gaan afraden maar beslis zelf, het zeker weten of ??.
Opmerking
-
Hoi Vinki,
Lucky heeft het bij het rechte eind, wil je er zeker van zijn trek maar wat veertjes en geef kleurstof.
Als je twijfelt of je het dan kan zien zou je ze ook kunnen opsturen voor dna (die veertjes) maar dat kost wat meer en daar heb je al bijna een heel koppel barmsijsjes voor.
Ik kijk nooit naar het befje als geslachtsbepaling want daar kun je niet van opaan,al de mooiste zgn mannen met grote zwarte bef in mijn handen gehad die daarna een nest met eitjes hadden maar ook minder mooie befkes die mannen bleken te zijn dus.....
Heb je misschien een foto van die twee?
suc6 en laat eens weten wat je doet en wat de uitslag is!
GR BB
Opmerking
-
Kleurvoer
Inmiddels het zoveelste advies om kleurvoer te geven en dan een paar veertjes te trekken.
Om juist te verhinderen dat vogels van het zelfde geslacht met elkaar het broedseizoen willen ingaan ga ik kleurvoer gebruiken.
Ik vraag mij alleen af wat is beter, in water oplosbaar als dat er al is of wat ik weet door het eivoer. Wie kan advies geven?
Laat ik de veertjes onderzoeken moet ik er ook een paar per vogel uittrekken dus dat blijft hetzelfde. Helaas ook niet de tijd om alle vogels voldoende te observeren wat wel of geen man/pop is. Zeker al als ze een loopje met je nemen en zich gedragen als een koppel als het twee mannen/poppen zijn.Jo
Opmerking
-
Hoi Vinki,
Kleurstof altijd via het water bv bogena intensief omdat ze altijd moeten drinken. Als je het bv in het eivoer doet zouden ze het kunnen laten staan en alleen zaad eten. Trek de veertjes en geef ze een weekje kleurstof in het water (10 gram bogena intensief per liter water is genoeg) en je bent er snel genoeg achter wat het wordt.
Suc6
GR BB
Opmerking
-
Ik heb op dit moment al wat mannen gescheiden van de poppen. Maar de mannen zitten wel bij elkaar. Zeker weten doe ik het van 3 mogelijk 4.
Het is nog even afwachten wat nu precies man of pop is. Maar ik vermoed dat er toch wel 6 koppels gevormd kunnen worden of bij enkele 1 man met 2 poppen.
Ik heb nog even de tijd om het aan te zien omdat ik ruim 1 week geleden de ringen heb kunnen bestellen. Maar gisteren dus 2 mannen zien voeren en dat dus met zekerheidJo
Opmerking
-
kleurstof
Oorspronkelijk geplaatst door stieglitzHoi Vinki,
Kleurstof altijd via het water bv bogena intensief omdat ze altijd moeten drinken. Als je het bv in het eivoer doet zouden ze het kunnen laten staan en alleen zaad eten. Trek de veertjes en geef ze een weekje kleurstof in het water (10 gram bogena intensief per liter water is genoeg) en je bent er snel genoeg achter wat het wordt.
Suc6
GR BB
Opmerking
-
Hoi Erwin,
volgens mij is dat de voorgeschreven dosering van Bogena?
Teveel denk ik niet dat het is omdat ze het ook maar een aantal dagen krijgen en superveel wordt er ook niet gedronken.
Als je het teveel vind doe je toch 5 gram op 1/2 liter(sorry flauw)
GR BB
Opmerking
-
10 Gram Bogena intensief op een liter is de juiste dosering.
Bogena intensief is geen pure canthaxantine, er is een ''drager'' aan toegevoegd die gewoon oplost in water.
Je kunt de mannen bij de barmsijzen nu ook herkennen aan de grotere ''tap''.
Net als bij kanaries, bij de man is deze vergroot en bij de pop de normale grote.
Is wel afhankelijk van hoever ze al in broedconditie raken, anders moet je nog even wachten.
Barmsijzen kun je in april ook nog makkelijk aan een ander partner koppelen zonder problemen, ze vormen geen koppel voor het leven zoals een goudvink.
Opmerking
-
Bedankt Jan voor deze tip. Ik dacht gisteren al zoiets bij een van de vogels gezien te hebben. Ik hoop in ieder geval vandaan het kleurvoer te kopen zodat ik kan starten met het opkleuren. Helaas zijn nog niet alle vogels in broedconditie. Dus die tap zal even moeten wachten
Maar in ieder geval een goed uitgangspunt.Jo
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking