Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goudvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• goudvinken

Hallo ik ben rigano een beginnende kweker ik had een vraag misschien kan iemand mij helpen ik probeer in de schuur te kweken nu heb ik licht in mijn kooien maar ik heb ook twee ramen in mijn schuur waar dachtlicht door komt hoe moet ik dat aanpakken en nog een vraag ik heb nesten van het zelfde spul als de voorkant zeg maar zelfde tralies je kunt er zo doorheen kijken helemaal open heb ik hier wat aan of moet ik gewoon die houten hebben

Mvg.rigano:

Het belangrijkste dat je zelf moet weten is, wanneer je wil starten met kweken. Persoonlijk is het het beste om te wachten tot het voorjaar omdat de natuur (langere lichtdagen, warme temperatuur) zelf zijn werk zal doen dan.

Voor de vogels nu in broedconditie te krijgen moet je al 15H licht hebben en ongeveer 12 Graden warmte hebben om de vogels zover te krijgen.
    Deze licht duur doe je niet in 1 dag dat doet men geleidelijk aan. bv iedere week een half uurtje langer licht. De inval van het daglicht is geen probleem.
    bij ons is er al een uurtje of twee licht voor dat de zon opkomt en een uurtje of drie nadat de zon ondergaat. De lichtinval van het daglicht zal hier geen beinvloeding hebben.

als je goudvinken gaat kweken moet je wel voldoende ruime kweekbakken(vluchten) hebben. Hoe groot zijn je kweekkooien?

Men kan hier ook een zoekfunctie gebruiken en deze zal de weg leiden naar reeds vele discussies over deze vogels.

succes!
    http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

Licht in de kooien? Indien je letterlijk bedoeld dat je licht in de kooien hebt is dit waarschijnlijk niet bevorderlijk voor de goudvinkenkweek. Goudvinken hebben liever een iets donkere nestplaats. Een deugdelijke verlichting in de schuur voldoet beter. De brandduur van de lichtbron aanpassen aan de lichtduur buiten volstaat om eind april begin mei met de kweek te starten. Aanschaf van een dimmer of combiklok al eens overwogen?

De draad nesten die je beschrijft zijn voor goudvinken te gebruiken. Mits ze het juiste formaat hebben. Bij europese goudvinken volstaat de kanarie grootte bij noorse goudvinken moet je de grote nesten hebben. Deze hoe dan ook wel stofferen met een cocosnestje. Even met twee steken aan het ijzeren nest vast naaien en eventueel camoufleren met iets kunstgroen.

Er is voldoende leesvoer over de goudvinkenkweek op dit forum en uiteraard op het gehele net te vinden, ik zou zeggen googlen maar...
      Veel succes met je kweek.

Opmerking

Dag Rigano,

De goudvinken die ik kweek wonen het liefst in de kapelletjes nesten. Dit zijn enkele houten plankjes die aan elkaar bevestigd zijn. De nestplaats heeft dus een dakje boven het hoofd. In de horizontale plank wordt er een gat gezaagd waarin het nestje geplaatst wordt. Als afscherming rondom gebruik ik baderen van bamboe (dat lusten ze niet). De kapelletjes nesten zijn gemaakt in hout en bruin van kleur. Vorig jaar had ik er enkele in een witte kunstof gemaakt, de goudvinkpoppen hebben hierin niet gewoond. Wat ook belangrijk is: zie dat er niets los aan zit: loszitten kokosvezels... De man zit hier dan voortdurend aan te prutsen. Ik hang de nesten in de boxen op 15 april of iets later afhankelijk van het weer.

Groeten,

Guy Van Peteghem

Opmerking

Working...
        X