Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welke kleur sijs is dit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• welke kleur sijs is dit?

Ik kweekte dit jaar deze sijs. Vader was een dubbel pastel split isabel en moeder een pastel bruin. Dat vertelden de verkopers in ieder geval. Ik ken er te weinig van om dat zeker te weten.
    Dit jong kwam er uit. Wat is de kleur en is het een man of een pop?
    Ik heb ook isabellen maar deze is veel lichter, bijna wit van onderen.

Marc

Volgens mij is het bruin-agaat(isabel) pastel.

En het is een pop.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vonk
      Volgens mij is het bruin-agaat(isabel) pastel.

En het is een pop.
      Dit denk ik ook maar dan wel een dubbel Factorige pastel.
      http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

Dat zou heel goed kunnen.

Opmerking

Oke,
          Bedankt.
          Nog een vraag hierbij. Hoe vererft die isabelfactor. De vader was split isabel en de moeder weet ik niet. Kan er dan toch zo'n pop uitkomen of moet de moeder dan ook split isabel zijn?

Opmerking

Er kan dus wel een isabel uitkomen, want de vader was split isabel en dat geeft isabel dochters. 4
            Ik zie op die website isabel staan maar ook agaat.
            Is de kleur van mijn vogel agaat of isabel?? Het is me niet duidelijk meer.

Marc

Opmerking

Re

Oorspronkelijk geplaatst door Marc vd S
              Er kan dus wel een isabel uitkomen, want de vader was split isabel en dat geeft isabel dochters. 4
              Ik zie op die website isabel staan maar ook agaat.
              Is de kleur van mijn vogel agaat of isabel?? Het is me niet duidelijk meer.

Marc
              De nieuwe benaming voor isabel= bruin-agaat.
              Deze benaming is gekomen door dat isabel ooiet ontstaan is uit bruinxagaat.
              Groeten,
              Maikel
              http://maikel-19.skyrock.com/

Opmerking

re

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                Hallo MaikelV,

Kan Je dit hard maken, liefst met een degelijk draagvlak. Want dit is nu een vogelsoort waar het absoluut niet kan.
                Isabel is niet ontstaan uit bruin x agaat, maar wel omgekeerd, bruin en of agaat zijn ontstaan uit isabel.
                Combinatie bruin x agaat betekent terugkweken naar een ouder-/voorouder vogel(s)
                Isabel bruin-agaat was er later dan de bruine en agaten.

Opmerking

Speciaalclub europese cultuurvogels laat dit weten.

Hallo,

Ok. Bewijs het.

als dit Je draagvlak is, is het maar aan de magere kant.
                  Keurtechnische aanwijzingen:
                  De isabel sijs is ontstaan door de combinatie van agaat en bruin. Hierdoor is een sijs ontstaan die
                  beige bruin is. Een veel voorkomende fout is dat deze vrijwel geen lichaamstekening laten zien. Vooral
                  bij de zware schimmel - factorige vogels zien we dat de lichaamstekening vervaagt. De meer
                  intensieve vogels kunnen een goede, maar wat opgebleekte lichaamstekening tonen. Deze vogels
                  hebben de voorkeur. Erg intensieve vogels laten soms een smalle borst zien dit gaat ten koste van
                  het vol ronde model van de sijs hiervan moet een opmerking gemaakt worden en dit moet bestraft
                  worden in de hiervoor bedoelde rubrieken. Bij zowel de man als pop zien we dat boven de snavel de
                  tekening geheel vervaagt, hier moet streng op gestraft worden. De pet bij de man en de bestreping bij
                  de pop moet tot aan de borstelveren doorlopen. Een ander veel voorkomende fout is het niet, of niet
                  scherp aanwezig zijn van de vleugelbandjes, hier moet we vooralsnog enigszins coulant mee omgaan,
                  het moet echter wel als opmerking op het keurbriefje vermeld worden.
                  De technische commissie van de SEC heeft speciaal voor de opfrisdagen nog een aantal belangrijke
                  keurtechnische opmerkingen opgesomd, te weten:

Had wel verwacht dat jij ook wist dat isabel is uit ontstaan uit agaat en bruine sijs.

Opmerking

Hallo,

Veel energie ga ik hier niet meer insteken, want ik weet toch op voorhand dat er voor de zoveelste maal een slot wordt geplaatst.

Bekijk hier de informatie van die zelfde Speciaalclub.

(1) Agaat kan geen bruin vererven.

(2) Bruin kan geen agaat vererven.

Nieuwe naamgeving;

Bruin-Agaat.

(1) Agaat kan bruin vererven.

(2) Bruin kan agaat vererven.

Waar zijn we in godsname mee bezig, begrijpe wie kan.

Op een andere topic heeft iemand het volgende bericht geplaatst.

" Isabel is een PP " ( helaas is/werd dit bericht verwijderd )

Jammer genoeg is die persoon op het ogenblik hier niet meer actief, terecht trouwens en kan hem zeer goed begrijpen .
                    Als men jammerlijk moet vaststellen dat een topic wordt gesloten, tijd later berichten worden aangepast en of verwijderd ( isabel is een PP ) Een tijd later wordt het slot verwijderd waardoor men een heel andere betekenis, beeldvorming krijgt, wat inhoud topic betreft.
                    Ik vraag u dringend en oprecht om aan te willen geven in welk topic dat is?

Als ik zo vrij mag zijn om u een tip te geven:
                    Uit ook eigen ervaring weet ik dat emotie vaak een slechte raadgever is
                    Mocht u zich geroepen voelen om op de meest onverwachte momenten lege bierflesje, blikjes en de kots van anderen op te willen ruimen, dan mag u zich melden.
                    Dankbaarheid en waardering mag u daar voor echter niet verwachten.

Opmerking

Hallo Eelke,

Emotie heeft hier weinig mee te maken.

www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=13941&page=3
                      Deze verwijdering mag u mij aanrekenen.
                      Mijn oprechte excuses als dat net de essentie van het vraagstuk om zeep heeft geholpen.

"wa bruin en agaat .op de ene X en op den anderen X.
                      samen zijn we isabel" .

Opmerking

Hallo josly.
                        (1) Agaat kan geen bruin vererven.

(2) Bruin kan geen agaat vererven.
                        Deze zinnen kloppen helemaal.
                        Een isabel is geen pp vogel uit een isabel x wildkleur zul je nooiet meer kweken dan wilkdleur mannen split isabel en isabel poppen.
                        Uit de combinatie bruin xagaat zijn wilkdleur mannen gekomen split voor bruin en agaat kans split isabel dit is een pp man.
                        Uit zo"n pp man is dan de isabel gekomen.
                        Groeten,
                        Maikel

Opmerking

Hoi Josly,

Het gaat hier toch om de gewone europese sijs?? en niet om meerdere of andere soorten? bij mijn weten was er als allereerste mutatie de bruine sijs en daarna de pastel en daarna pas de rest .
                          Het pastel-isabel waar je het over hebt, welke sijzensoort bedoel je dan?

Gr BB

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marc vd S
                            Ik kweekte dit jaar deze sijs. Vader was een dubbel pastel split isabel en moeder een pastel bruin. Dat vertelden de verkopers in ieder geval. Ik ken er te weinig van om dat zeker te weten.
                            Dit jong kwam er uit. Wat is de kleur en is het een man of een pop?
                            Ik heb ook isabellen maar deze is veel lichter, bijna wit van onderen.

Marc
                            Hallo
                            Dit is een dubbelbruinpastelpop !
                            Uw andere jongen zullen isabelpastelpoppen zijn !
                            Joseph

Opmerking

Hoi Josly, Ik snap nu eigenlijk minder wat u bedoeld dan voorheen u hebt het over verschillende dingen naar mijn gevoel;
                              De topic starter stelt de vraag wat is dit voor een kleur sijs? Vervolgens komt er een discussie op gang over het wel of niet ontstaan van isabel uit bruin en agaat met verwijzingen naar isabel-pastel en wel of niet dubbelpastel etc
                              Mijn vraag/antwoord hierop is we hebben het hier toch over de europese sijs?
                              Waarbij ik stelde dat naar mijn weten de bruine het eerste was en daarna de pastel (let wel bij de europese sijs) waarop uw reaktie is dat als de eerste mutatie bruin was er nooit dubbelpastellen uit kunnen komen, dat klopt maar dat heb ik ook niet gezegd wel dat de 2e soort mutatie wat ontstaan is bij mijn weten de pastel is geweest (bij de europese sijs) .

Dan hebt u het over de pastel-isabel (wat een combinatie is van 2 mutaties nl isabel en pastel en die dus in feite eerst afzonderlijk moeten ontstaan voordat ze gecombineerd kunnen worden toch?) waarbij u refereerd naar een foto van een mozambieksijsje??
                              Ik snap het vergelijk niet met de europese sijs want daar had de topicstarter het toch over?

Dan spreekt u over de bakermatvogel wat betrefd het onstaan van mutaties de zwarte sijs en refereerd naar pastel bedoeld u daar mee door hybridisering met kanarie en dan doorgekweekt richting kanarie of zwarte sijs?waren er niet al pastel kanaries voordat er uberhaupt een zwarte sijs in leven gehouden kon worden in Europa? (tis maar een vraag , ik weet het niet het is maar een vermoeden) en andersom zijn er pastel zwarte sijzen?

Als laatste hebt u het over pastel x pastel bij verschillende soorten dat dan de uitkomst hetzelfde is, bedoeld u daarmee dat de pastelmutatie bij meerdere soorten hetzelfde vererfd?
                              Als het bij ieder soort geslachtsgebonden vererving betrefd klopt dit maar volgens mij zijn er ook pastelmutaties die anders vererven...

Begrijp me aub niet verkeerd ik zeg niet dat wat u beweerd niet klopt maar had graag een ietwat andere/betere uitleg/onderbouwing.

Gr BB

Opmerking

Working...
                              X