Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer mag putterman weg van pop?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wanneer mag putterman weg van pop?

Bij de eerste ronde ging de putterman het nest vernielen.
    Nu wil ik dus uit voorzorg de man tijdig van de pop scheiden. De vraag luidt nu echter hoe zit de kweekcyclus van de putter in elkaar. Gebeurd er 1 bevruchting en legt de pop daarna elke dag een ei. Of gebeurd er per ei een bevruchting? Met andere woorden mag ik de man afzonderen vanaf ei nr 1 of moet ik wachten tot het nest compleet is ?

groeten

Joachim

Oorspronkelijk geplaatst door jotto
    Bij de eerste ronde ging de putterman het nest vernielen.
    Nu wil ik dus uit voorzorg de man tijdig van de pop scheiden. De vraag luidt nu echter hoe zit de kweekcyclus van de putter in elkaar. Gebeurd er 1 bevruchting en legt de pop daarna elke dag een ei. Of gebeurd er per ei een bevruchting? Met andere woorden mag ik de man afzonderen vanaf ei nr 1 of moet ik wachten tot het nest compleet is ?

groeten

Joachim
    Ik zou de man 's avonds apart zetten tot het nest klaar is. Je laat hem er dan elke dag een tijdje bij tot hij weer begint te klieren. Ook apart zetten als je een ei verwacht, het ei rapen en de man er weer bij. Kunsteitje in nest leggen natuurlijk. Dit totdat je het derde of vierde ei hebt geraapt, dan kan de man apart blijven. Liefst wel zichtbaar voor de pop maar dit is niet echt nodig. Ik doe dit met een tralieschuif, in de broedkooi dan. In een voliere is het wat lastiger omdat je steeds moet vangen.

groet

rob

Opmerking

In dat geval loop je dan het risico dat de pop teveel verstoord wordt en ze het nest laat voor wat het is en dan heb je dezelfde situatie.
      Mijn vermoeden is dat 1 paring volstaat voor een volledig nest, maar ik heb er nog geen uitsluitsel over gevonden. In dat geval kan ik de pop en de man scheiden en loop ik geen risico's meer.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door robbie
        Ik zou de man 's avonds apart zetten tot het nest klaar is. Je laat hem er dan elke dag een tijdje bij tot hij weer begint te klieren. Ook apart zetten als je een ei verwacht, het ei rapen en de man er weer bij. Kunsteitje in nest leggen natuurlijk. Dit totdat je het derde of vierde ei hebt geraapt, dan kan de man apart blijven. Liefst wel zichtbaar voor de pop maar dit is niet echt nodig. Ik doe dit met een tralieschuif, in de broedkooi dan. In een voliere is het wat lastiger omdat je steeds moet vangen.

groet

rob
        de man apart zetten als je een ei verwacht is makkelijk gezegd. de pop legt s.morgens tussen 6 en 7 uur. dan moet je maar net thuis zijn (werk). ik haal de man na het eerste ei weg dat is voldoende voor de andere eitjes. overigens heb ik nu bij 4 koppels de man erbij gelaten en dat gaat ook goed. ligt er maar net aan wat voor een man het is. de een is lastiger dan de ander. maar beter is het om geen risico te lopen.ik ben momenteel thuis dus ik kan ze goed in de gaten houden. als ik werk gaat de man er subiet van af

Opmerking

Working...
        X