Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kauw

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

"mijn" kauw word nu al kieskeurig
    Maar hij ( kan ook een zij zijn) eet nu inderdaad geweekte kattenbroktjes, meelwormen, Die na een verblijf in de vriezer gedood zijn ( om te voorkomen dat ze met hun scherpe kaakjes de keel van deze jonge vogel beschadigen),
    Voer voor insectenetende vogels is ook ook mogelijkheid.
    Maar doorgaans zijn deze vogels niet zo kieskeurig, in het wild zijn het ook alles eters.

Groet Gertjan
    Kennis is het enige wat zich vermenigvuldid, als je het deeld.

Opmerking

Kan je misshien beter de al diepgevroren meelwormen kopen van Topinsect.

Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

meelwormen

ik hoor dat wel vaker, dat meelwormen de keel openhalen van vogels, maar er gaan toch massa`s levende meelwormen de hokken in, en dat geeft toch geen problemen ? iemand wel eens gehad ?
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
          ik hoor dat wel vaker, dat meelwormen de keel openhalen van vogels, maar er gaan toch massa`s levende meelwormen de hokken in, en dat geeft toch geen problemen ? iemand wel eens gehad ?
          Zouw alleen bij jonge kwarteltjes kunnen gebeuren .Ik knijp dan de kop van de worm plat of knip ze in stukken.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton

Er wordt beweerd dat de maagwand doorboord wordt door de Meelwormen, maar vaak zie je de ouders de wormen al stuk knijpen en het maagzuur overleefd denk ik ook geen enkele worm.

Ik heb het zelf nooit meegemaakt ook niet bij mijn kwartels die ik ook levende vliegmaden gaf en die schijnen nog erger huis te houden in de maag.

Ben ook benieuwd naar iemand die hier door (jonge)vogels verloren is.
            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

en

Er wordt beweerd dat de maagwand doorboord wordt door de Meelwormen, maar vaak zie je de ouders de wormen al stuk knijpen en het maagzuur overleefd denk ik ook geen enkele worm.
              een en ander hangt strek samen met de betreffende vogelsoort en de wijze waarop ze hun voedsel opnemen.
              Veel soorten doden zorgvuldig hun prooi alvoren deze naar binnen te werken, andere soorten slikken hun prooi levend door. In het laatste geval is het risico op schade door meelwormen uiteraard groter.
              Het is overigens lang niet altijd even duidelijk welke snaveldruk er wordt toegepast en of ze derhalve hun prooi al dan niet 'knoeien'.

Daadwerkelijk door meelwormen toegebrachte inwendig letsel aan insektenetende vogels heb ik de afgelopen 4 decennia nooit gezien, maar dergelijke schade komt slechts na autopsie aan het licht en ik ga er toch echt van uit dat verreweg de meeste dode vogels zonder autopsie in de container verdwijnen.
              Wanneer we bovendien in ogenschouw nemen hoe snel ze uit een plastic zakje kunnen komen denk ik wel dat het risico bij 'levende prooi doorslikkers' aannemelijk is.

De kauw is evenals andere kraaiachtigen omnivoor (alleseter) en daarmee de relatief gemakkelijke kostganger.

Naast al genoemde voedselcomponenten kan ter aanvulling nog wel wat worden bedacht:

universeelvoer, runder tartaar, hart, talloze soorten insekten, ook wel weideplankton genoemd.
              Momenteel zijn er bijvoorbeeld veel sprinkhaantjes en die worden door wilde kauwen maar al te graag gegeten.
              Met jonge muizen of jonge vogels doen we een kauw eveneens een groot plezier. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan het werkelijk enorme overschot aan jonge Chinese dwergkwartels en dan met name haantjes.

Verder valt in alle redelijkheid te denken aan diverse producten die op de gemiddelde menselijke eettafel voorbij komen.

evenals topicstarter heeft ondergetekende overigens ook uitstekende herinneringen aan het houden van dergelijke hoog ontwikkelde vogels.

is er een (online) register waar vogels middels het nummer in hun voetring ingeschreven worden, zodat ze bij zoekraken of diefstal weer bij de rechtmatige eigenaar/verzorger terrug gebracht kunnen worden?
              In dit geval is het laten aanbrengen van een chip vooralsnog de enige methode die in voorkomend geval enige kans van slagen heeft.
              (Een ring is in een luttel ogenblik te verwijderen)
              Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Ik neem dus maas het zekere voor het onzekere, en trakteer de meelwormen aan een antarctisch kuurtje voordat ik ze aan de kauw geef. ( baat het niet dan schaad het niet)
                Citaat:
                is er een (online) register waar vogels middels het nummer in hun voetring ingeschreven worden, zodat ze bij zoekraken of diefstal weer bij de rechtmatige eigenaar/verzorger terrug gebracht kunnen worden?
                In dit geval is het laten aanbrengen van een chip vooralsnog de enige methode die in voorkomend geval enige kans van slagen heeft.
                (Een ring is in een luttel ogenblik te verwijderen
                Ik vind het op zich wel jammer dat er niet zo,n databank is, het is laagdrempelig, en op die manier kan iedereen zien van wie een vogel is ( als hij gevonden word,)

Een voetring verwijderen maakt de vogel ook in eenklap ilegaal, dus daar ligt al een bepaalde drempel.
                Kennis is het enige wat zich vermenigvuldid, als je het deeld.

Opmerking

Een voetring verwijderen maakt de vogel ook in eenklap ilegaal, dus daar ligt al een bepaalde drempel.

De achterkant of onderkant van de medaille der vogelhouderij is hier (mijns inziens al even te veel) aan de orde geweest,
                  dus ik zal mij beperken in mijn opmerking hieromtrent:

De kauw (als soort) zal niet meteen tot de hoogste prioriteiten van kwaadwillenden behoren, maar vergis u niet, naast het verwijderen van een ring behoort het aanbrengen van een geheel andere ring wel degelijk tot de (weliswaar ongewenste) mogelijkheden!

Om begrijpelijke redenen laat ik details hieromtrent uiteraard achterwege.
                  Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Working...
                  X