Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eivoer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Analyse eivoer

Beste Antoni, is het analyse rapport van het CeDe- eivoer nog voorhanden ? Mogelijk zijn er meerdere forumleden die belangstelling hebben. Groet. Adrie Jonkers.

Opmerking

eivoer

Hallo
      ik maak al 25 jaar mijn eigen eivoer, ik vindt het voordeel hiervan
      ze eten alles op .
      ik gebruik het voor kanaries en tropen.
      ik maak een kilo tegelijk doe het in de vriezer en wat ik voor een aantal dagen nodig heb doe ik in de koelkast.
      ik doe 8 schepjes beschuitmeel, een hard gekookt ei , een schep aves .
      nu weet ik teminste zeker dat er genoeg ei in zit
      bij eivoer uit de winkel lijkt het of er veel ei inzit maar het meeste gele wat je ziet is maismeel

gr Bennie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Adrie Jonkers
        Beste Antoni, is het analyse rapport van het CeDe- eivoer nog voorhanden ? Mogelijk zijn er meerdere forumleden die belangstelling hebben. Groet. Adrie Jonkers.
        De analyse,die ik op een lab heb laten uitvoeren, dateerde uit de jaren 60 dacht ik. Omdat alles ok was heb ik er verder niet veel aandacht aan besteed.
        Helaas heb ik het niet meer in mijn bezit. De hoofdzaak waar het destijds
        om ging was eigenlijk of er echt eieren werden gebruikt in de eiercake.
        Dat was nl. een heel belangrijke ontwikkeling,want andere merken "eivoer"
        voegden geen eieren toe en dan moest je toch zelf nog ei koken.

Op zichzelf heb ik niets tegen het zelf eivoer maken. Zelf heb ik dat jarenlang
        gedaan. Het geeft denk ik velen meer voldoening. Of het beter is?
        Ik denk het niet. In een goed merk eivoer zoals CEDE zit alles wat een vogel
        nodig heeft om tot een goede ontwikkeling te komen.
        Voor vogels anders dan kanaries kan een kleine gift pinkies/insecten worden
        toegevoegd.
        Voor de Spaanse Timbrado's doe ik er soms een beetje broccoli/peen of stukje appel of geweekt zaad door.
        Het is wel belangrijk niet te veel eivoer te geven. De eerste 24 uur kan
        het pas geboren jong doorkomen met de inhoud van het ei waaruit hij/zij
        gekomen is. Dat moet volledig worden opgenomen.
        Vr.groeten van
        Antoni

homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

eivoer

ik heb hetzelfde gehad met een ander merk,terug naar de winkel geen afdoende reactie.
          fabriek gebelt,hetzelfde .
          heb ook zo iets gehad met een paar zakken zaad,leeggooien in de silo en bijna bewusteloos van het stof wat naar boven kwam.
          terug naar de winkel,reactie haha 1 klant minder.
          heb nog meer soorten eivoer uitgeprobeerd wat ik er ook maar doorheen deed of zo gaf,naar mijn idee ze wilden het niet goed eten.
          wat ik nu geef eten al mijn vogels prima op,ik doe er wel elke dag en soms 1 dag niet wat doorheenbijv schelvis lever,pinky,s diepvries,buffalo.s meelworm poppen,gekookt ei,zelfgemaakte kwark.
          vorig jaar weinig tijd om mijn vogels divers eivoer te geven [geboorte dochter]
          toch nog 170 vogels gekweekt met ongeveer 25 paar vogels begonnen,dit zegt toch genoeg over hoe belangrijk eivoer is.
          in 2007 bijv ruim 200 jonge vogels die soms zo hard groeiden dat ik met 4 dagen al moest ringen.
          mvg wim

Opmerking

Kennelijk geen goede leverancier geweest Wim.
            Gelukkigerwijs heb ik een leverancier,die wekelijks met verse producten zo van de fabriek wordt bevoorraad.
            Ik zou zeggen doorgaan met zelf eivoer bereiden. Zoals gezegd heb ik dat ook
            jarenlang gedaan.
            Voor dierlijk eiwit in de opfok voor zaadeters
            staat in De Witte Spreeuwen van jan.2009 een artikel van Ivan Lievens waarbij
            ei-proteine op de eerste plaats staat,gevolgd door insecten-proteine en
            vis-proteine.
            De mensen van CEDE wisten dat van de ei-proteine kennelijk al -tig jaren terug.
            Vr.groeten van
            Antoni

homepage:

Opmerking

slecht eivoer?

Nou dat heb ik een paar jaar geleden met sluis eivoer gehad 1kg verpakking,zodra je de verpakking opende was het de reuk van eivoer zo iets zoet.Na een paar uurtjes was het net uienlucht,heb van de zaadhandel wel nieuwe gekregen maar daar gebeurde het zelfde mee.Hij dus met leverancier overlegt en wat schets mijn verbazing het eivoer werd wel 3 maanden uit de handel gehaald hier dan weet niet of dat landelijk ook was.Brief naar sluis gestuurd dat ik toch wel dode jongen daar door had,geen reactie heb ze later in Apeldoorn op TT aangesproken en er werd verteld dat er niks mis mee was alleen de verhouding van de kruiden was niet goed de vogels zouden het waarschijnlijk niet opnemen maar er zouden geen doden hoeven te zijn.Schijnbaar begrijpen de producenten van deze producten dus niet dat als de oudervogels het niet opnemen het ook niet kunnen voeren en er zodoende vele jonge vogels kunnen sterven,waar was het eivoer ook al weer voor?Heb nu alweer een paar jaar Orlux en bevalt me goed,gewoon wat merken proberen als je vogels het moeilijk opnemen maar dan wel voor de kweek en niet tijdens,als er vogels zijn die heel moeilijk voeren geef ik wel eens een stukje hotelcake daar zijn ze dol op en voeren het ook,dan geleidelijk vermengen met eivoer kan een oplossing zijn vrg Rob.

Opmerking

Wel een vervelende ervaring Rob. Zelf heb ik in al die jaren nog nooit iets
                meegemaakt inzake eivoer voor kanaries.
                Ik gebruik in de broedkooi altijd CEDE voor kanaries. Ook wel eens eivoer
                van een ander groot merk.
                Vr.groeten van
                Antoni

homepage:

Opmerking

Ja Antoni vervelend maar men zegt wel eens met vallen en opstaan,maar dan zou het wel fijn zijn dat je nog wat onder controle hebt en dat hebben we dus niet.We zijn afhankelijk van de producenten en dat dat mis kan gaan hebben we in china wel gezien met babyvoeding.Ik heb nu al 2 jaar Orlux en bevalt prima en wees maar blij dat je het nog nooit hebt meegemaakt is geen geintje als je denkt jongen groot te krijgen en ze gaan een voor een dood.

Opmerking

Ja Rob !
                    En ik fok toch al zo'n ca. 48 jaar kanaries.Vroeger in grote hoeveelheden. China. Dat is me helemaal wat met die melk.
                    Vr.groeten van
                    Antoni

homepage:

Opmerking

eivoer

is eivoer voor de kuikentjes of is het dat ze vlugger gaan kweeken??

Opmerking

Allebei Marnix, door de dierlijke eiwitten worden de vogels geprikkeld te gaan broeden en de jongen hebben veel eiwitten nodig om te groeien. Bovendien eet eivoer makkelijker weg, de oudervogels hoeven het niet eerst te pellen zoals bij zaadjes. Ze kunnen dus snel voeren.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

ik heb nog een vraagje ivm eivoer

als ik ze eivoer geef gaan ze dan ook hun nest rapper bouwen ??

Opmerking

Working...
                          X