Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Raven troosten elkaar na gevecht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Raven troosten elkaar na gevecht

Zie artikel op: http://www.nu.nl/wetenschap/2249860/...-gevecht-.html

Klopt trouwens niet helemaal wat ze in het 2e stukje zeggen (dat het tot nu toe alleen bij mensen voor kwam); jaren geleden is het ook al bij chimpansees ontdekt... maar nu voor het eerst in vogels, dus dat is cool!

Zou het ook gewoon handel kunnen zijn; ik steun jou als jij mij steunt....
    Koloniegedrag dus. Heb je weleens een groep jonge kauwen in de gaten gehouden, deze hebben er ook een handje van.

Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Tja

Ik denk dat het gewoon bij de rangorde in de groep behoort. Niet meer en niet minder.
      Het zal van alle tijden zijn maar is waarschijnlijk nooit zo opgevallen. We hoeven ook niet alles te weten denk ik dan. De natuur is veel complexer dan menigeen bedenken kan.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Dit is niet coalitie-vorming waar ze het over hebben (dat een vogel een ander gaat meehelpen tijdens een conflict) maar "troost" na een conflict. Dus als het "gevaar" al geweken is zeg maar.
        Het nut daarvan is niet helemaal duidelijk (kan zijn dat de vogel die getroost moet worden hierdoor minder last heeft van stress... of dat het is om de kans op een nieuw gevecht te verminderen... of nog een andere reden?)

Ze hebben ook aanwijzingen gevonden voor verzoeningsgedrag (dat de twee vogels die bij het gevecht betrokken waren later naar elkaar toegaan om het weer "goed" te maken). Daar heb ik jaren geleden een scriptie over geschreven, maar toen was het alleen bij andere diersoorten aangetoond en nog niet bij vogels. Ik heb (eigenwijze vogelfreak als ik was) toen toch een klein hoofdstukje aan vogels gewijd, waarin ik o.a. zei verbaasd te zijn over het feit dat verzoeningsgedrag nog niet bij kraaiachtigen gevonden was. En nu dus wel (nog niet heel overtuigend bewijs, maar toch)

Opmerking

binnen een groep van dertien raven die waren opgevoed door mensen.
          Deze zin maakt het onderzoek in mijn ogen meteen nutteloos, dit troosten kan dus net zo goed volkomen onnatuurlijk gedrag zijn.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

Nutteloos zou ik niet zeggen. Het geeft namelijk wel aan dat de vogelsoort de capaciteit heeft om dat soort gedrag te ontwikkelen. Of het ook in het wild voor komt, is op dit moment inderdaad niet te zeggen, maar dit geeft zeker aanleiding om daar meer onderzoek naar te doen.

Opmerking

Het blijft natuurlijk interessant. En hoewel er geen raven bij mij in de buurt zitten ga ik toch wat meer letten op het gedrag van hun kleine neefjes, de kraaien.

Hans.
              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Working...
              X