Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste Kievitsei

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

""een goede traditie. Wel met eierraapkaart en nazorgpas.""

Niks daar van ,,ieder geraapt ei is er een te veel.
    Als je dan perse een nest/ei wil ontdekken ,maak er dan een foto van ,maar laat die beesjes met rust.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
      ""een goede traditie. Wel met eierraapkaart en nazorgpas.""

Niks daar van ,,ieder geraapt ei is er een te veel.
      Als je dan perse een nest/ei wil ontdekken ,maak er dan een foto van ,maar laat die beesjes met rust.

Tja, deze tijd, traditie. Als je zo verder kijkt kun je ook zeggen dat vogels houden in gevangenschap ook uit de tijd is.

Vergelijking met fransen gaat m.i. mank. Deze jagen alleen terwijl het eierrapen traditiegetrouw gepaard gaat met beheer.
      Ik weet ook niet hoeveel aandacht er zou gaan naar de weidevogels als de rapers er niet waren.

Echter zoals Hans al zegt de veranderde landbouw moet toch als hoofdoorzaak worden gezien. Een aantal boeren laten zien dat het ook boeren met wat aanpassingen in die richting aardig goed gaat.

Wat betreft het musje dat je niet mag uithalen etc. Geld ook bij andere soorten dat bepaalde dieren op bepaalde momenten wel bejaagd mogen worden en in de rest van het jaar .

Veel zaken zijn niet zwart wit maar hebben een grijistint.

Opmerking

Het gaat toch vooral om de "kick" van het vinden van zo'n nest (met ei(eren))? Waarom dan niet gewoon dat ei laten liggen?

Opmerking

Niks laten liggen,foto maken.
          Gewoon lekker opeten.
          Vr.groeten van
          Antoni

homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
            Het gaat toch vooral om de "kick" van het vinden van zo'n nest (met ei(eren))? Waarom dan niet gewoon dat ei laten liggen?
            Tja mijn idee, maar kan me wel wat voorstellen van traditie(wat je er ook van viind) en het beheer.

Overigens zijn deze eierzoekrs en er zijn er ook die 1 ei uitnemen en dan de rest laten liggen en min of meer bewaken. het legsel wordt dan compleet gemaakt door de kiwiet(4 eieren).

Maar nogmaals door deze traditie en dus betrokkenheid zijn deze soorten wel zeer goed bestudeerd.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
              Tja mijn idee, maar kan me wel wat voorstellen van traditie(wat je er ook van viind) en het beheer.

Overigens zijn deze eierzoekrs en er zijn er ook die 1 ei uitnemen en dan de rest laten liggen en min of meer bewaken. het legsel wordt dan compleet gemaakt door de kiwiet(4 eieren).

Maar nogmaals door deze traditie en dus betrokkenheid zijn deze soorten wel zeer goed bestudeerd.
              Klinkt toch weer positief. Extra aandacht en bestudering van e.e.a.
              Vr.groeten van
              Antoni

homepage:

Opmerking

Precies, grijs..... Tussen 'het 'kan wel' en 'het mag niet' ligt een heel gebied wat op veel manieren ingevuld kan/mag worden.
                Wij slaan ons bijvoorbeeld op de borst omdat we er in geslaagd zijn een goede populatie gouldamadines te kweken terwijl het in het land van herkomst slecht met de vogels gaat..... Maar het blijft wel vogeltjes in een klein hokje houden, wat volgens veel dierenbeschermers echt niet kan.
                En er zijn zeker zaken veranderd die bijdragen tot het herstel van de kivietenpopulatie. Ik kan me de tijd herinneren dat duizenden kievitseieren naar het buitenland werden geexporteerd - dat vond men overigens heel normaal - maar wat thans gelukkig niet meer voorkomt. En ook het aantal eierzoekers is aanzienlijk afgenomen.
                Het gaat misschien zoals met veel natuurlijke zaken, het is een golfbeweging en zien we over een aantal jaren weer een toename van het weidevogelbestand.
                En ach, als iemand legaal een eitje vindt en oppeuzelt.... van mij mag ie. Men moet voor zichzelf maar uitmaken of dat verantwoord is.....
                Ik heb liever een eendeneitje bij m'n ontbijt! Of mag dat ook al niet meer?

Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

REGELTJES REGELTJES en nog veel meer REGELTJES

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                    Precies, grijs..... Tussen 'het 'kan wel' en 'het mag niet' ligt een heel gebied wat op veel manieren ingevuld kan/mag worden.
                    Wij slaan ons bijvoorbeeld op de borst omdat we er in geslaagd zijn een goede populatie gouldamadines te kweken terwijl het in het land van herkomst slecht met de vogels gaat..... Maar het blijft wel vogeltjes in een klein hokje houden, wat volgens veel dierenbeschermers echt niet kan.
                    En er zijn zeker zaken veranderd die bijdragen tot het herstel van de kivietenpopulatie. Ik kan me de tijd herinneren dat duizenden kievitseieren naar het buitenland werden geexporteerd - dat vond men overigens heel normaal - maar wat thans gelukkig niet meer voorkomt. En ook het aantal eierzoekers is aanzienlijk afgenomen.
                    Het gaat misschien zoals met veel natuurlijke zaken, het is een golfbeweging en zien we over een aantal jaren weer een toename van het weidevogelbestand.
                    En ach, als iemand legaal een eitje vindt en oppeuzelt.... van mij mag ie. Men moet voor zichzelf maar uitmaken of dat verantwoord is.....
                    Ik heb liever een eendeneitje bij m'n ontbijt! Of mag dat ook al niet meer?

Hans.
                    Sjonge,Hans hoe verzin je het een eendenei bij het ontbijt.
                    Helaas was er een tijd,dat ik gedwongen was eendenei te eten.
                    Wel 15 minuten koken hoor Hans,anders bekomt dat eendenei je heel slecht.
                    Ik geloof,dat mijn moeder zaliger,destijds 20 minuten aanhield voor de zekerheid.
                    Vr.groeten van
                    Antoni

homepage:

Opmerking

In overijssel is gisteren het eerste kievietsei gevonden.De vinder heeft het laten liggen.Wel volgt een controle door een vertegenwoordiger van de provincie overijssel.
                      Zo kan het ook.
                      ik heb liever een uitsmijter met spek en gewoon een paar kippeeieren.

groeten eddie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                        Sjonge,Hans hoe verzin je het een eendenei bij het ontbijt.
                        Helaas was er een tijd,dat ik gedwongen was eendenei te eten.
                        Wel 15 minuten koken hoor Hans,anders bekomt dat eendenei je heel slecht.
                        Ik geloof,dat mijn moeder zaliger,destijds 20 minuten aanhield voor de zekerheid.
                        Hmmm, een eendeneitje is best te pruimen hoor! Beetje peper, beetje zout...
                        En ik weet het, van eieren welke te kort gekookt zijn kun je behoorlijk ziek worden. Maar 15 minuten, dan worden ze wel erg hard, niet dan?

Hans.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                          Hmmm, een eendeneitje is best te pruimen hoor! Beetje peper, beetje zout...
                          En ik weet het, van eieren welke te kort gekookt zijn kun je behoorlijk ziek worden. Maar 15 minuten, dan worden ze wel erg hard, niet dan?

Hans.

Ja Hans,daar worden ze zeker hard van. Eigenlijk 10 min. voor eendeneieren,ganzeneieren
                          15 min. Soms stoppen/stopten ze er kleine ganzeneieren tussen. Vandaar 15 min.
                          Ganzeneieren zijn qua smaak weer minder.
                          Ik houd het maar op een kippenei of er moeten kievitseieren worden aangeboden.
                          Vr.groeten van
                          Antoni

homepage:

Opmerking

eitje van je kwartels is ook best te pruimen hoor
                            Groet'n uut Drenthe

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door tropen kweker
                              eitje van je kwartels is ook best te pruimen hoor
                              Kris ik heb geen kwartels dus ook geen kwarteleitjes.
                              Ik heb ze wel eens gegeten,maar dat was in Frankrijk.
                              Maar ja,daar aten we ook vogeltjes aan een stokje ,lamshersens,pens en varkenspoot.
                              En natuurlijk pate de foie.
                              Vr.groeten van
                              Antoni

homepage:

Opmerking

We gaan geruisloos over van wel/niet kievitseieren rapen naar het Bourgondische gebeuren.....
                                Nog eentje dan; ooit bij de Belgen gegeten: Muskusrat met citroenthijm in sinaasappelsaus met Pomme Parisienne en salade van Brussels lof.....
                                Man, man, je blijft kanen!

Hans.

Opmerking

Working...
                                X