Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ideetje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• ideetje

goedemiddag,

ik kwam op het idee voor een voerbak, voor eigenlijk alle vogels.
    je kunt de voerbakjes van je vogels op de grond zetten, maar dat is zo ''saai''

hier het idee:

men neme -->

een schijf van een boomstam. (zie foto)
    een gatenboor
    een paar (bijv 2/3) rvs voerbakjes, dezelfde die ook in die draaiplateaus zitten. ze moeten wel een rand hebben van bijv 0,5 cm.

men neme de boomstam, en boort er gaten in ter grote van de diameter
    van de voerbakjes. boor zo diep dat de voerbakjes er in kunnen ''hangen'', ze moeten dus met de rand op de stam rusten. (als de voerbakjes een diameter van 8 cm hebben, en 5 cm hoog zijn, boor je dus 8,5 cm diep, en 5 cm breed.)

nu kun je eventueel nog poten aan de stam maken, maar dat hoeft niet.

ik heb het zelf nog niet gebouwd, maar ik ga het wel proberen.

plaats even een foto als het lukt

misschien leuk om hier een topic van te maken. een soort van ''handige tips'' topic

Gr. kris
    Bijgevoegde Bestanden
    Groet'n uut Drenthe

Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

ik ga het allezings eens proberen, het is veel natuurlijker dan in de gewone potjes

Opmerking

heeft niemand verder nog ideeen?? vast wel. met zoveel knappe koppen moet er iets te verzinnen zijn

Gr. kris
          Groet'n uut Drenthe

Opmerking

hallo

ik heb zelf een kubus gemaakt van gaas en die aan een ketting opgehangen daar doe ik dan groenvoer fruit of gewoon een stuk brood in. de vogels hangen er leuk aan en ze zijn lekker bezig .

Opmerking

en ja, ik heb weer een idee (speciaal voor de Tropenliefhebbers onder uns)

nouja... ik moet wel eerlijk zijn; ik heb het ergens gelezen op het forum

men neme;

- gaas
              - tang waarmee je het gaas kunt knippen
              - hooi
              - van die bandjes waarmee je het gaas zo mooi bij elkaar kunt houden (ben de naam kwijt)

men gaat als volgt te werk:

1. je maakt van het gaas een kubus, plusminus 30 X 30 cm is wel voldoende.
              2. de randen vijl je een beetje stomp, geen scherpe punten meer dus.
              3. de voorkant laat je open, een klein opstaand randje van 5 cm is voldoende.
              4. de kubus stop je vol met hooi

de meeste tropen, ( st helena's oranjekaakjes goudbuikjes enz) willen hier graag in broeden!

ik heb er zelf al een gemaakt, maar ik heb ruzie met de combinatie : foto's van mijn Telefoon, en de Computer...

veel knutselplezier
              Groet'n uut Drenthe

Opmerking

foto

je zal het moeten laten zien met een foto denk ik. het idee staat me wel aan, een natuurlijk nest, maar de afmeting is te groot denk ik voor tropen. ik gooi zelf in de broedtijd altijd een paar pakken hooi op de bodem van de voliere, de vogels zijn er gek op, ze bouwen er driftig mee op los.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Maak een kistje ,ongeveer 10 a 15 cm diep.
                  De grootte maakt niet zo veel uit ,desnoods een meter breed en 50 cm hoog.
                  Vul dat geheel op met hooi.
                  Maak de kist dicht met kippengaas.
                  Hang het geheel met de dichte achterwand tegen een dichte wand in je volliere.
                  Zebravinken en andere tropen kunnen nu diverse nesten bij elkaar in de buurt maken . Een broedflat dus . Dit is echt kolonie broed.

Opmerking

goed idee

dat vind ik een goed idee Animal, ik ga daar eens over na denken, om dat voor mij zelf in de voliere te maken. ik denk dat binsen, ik heb 3 koppels, er gek op zullen zijn. die zijn altijd aan het slepen, en aan het bouwen. lijkt mij wel mooi, als er van die koppies uit een nestje steken.
                    groeten Ton

Opmerking

zoiets bedoelde ik ook Ton het idee was dat ze dan een insluipgan konden maken...

maar dat idee van animal is ook erg goed
                      Groet'n uut Drenthe

Opmerking

Vogelflat

Animal:
                        Een broedflat dus . Dit is echt kolonie broed.
                        Idee is prima maar hoe ga je ze ringen: Vroeger toen ik nog kanaries had, deed ik eigenlijk ook zoiets maar dan niet met hooi. Ik had toen een lange bak gemaakt met allemaal open nesthokjes naast elkaar, werkte best goed. Alleen kan je het dan niet afzonderlijk schoonmaken. En tegenwoordig met al die luis enzo, nou ik weet het niet.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Ringen doe ik niet ,ik heb een gemengde volliere.
                          Degene waar ik deze broedflat heb gezien ringt ook niks en heeft ook de vogels echt alleen voor plezier ,niks geen tentoonstellingen ofzo.
                          Gewoon vanalles bij elkaar en kweken ze dan is dat leuk ,en wordt er weinig of niet gekweekt dan is dat nog steeds goed.
                          Ik denk ook dat je niet veel last van luizen hebt in een grote (buiten)volliere ,ik heb er tenminste nog nooit last van gehad.
                          Een volliere die er wat natuurlijk voor de vogels uit ziet heeft immers altijd schuilplaatsen voor luizen ,maar dat wil helemaal nog niet zeggen dat je dan ook echt luizen zult hebben.

Opmerking

Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

Opmerking

gelijk begonnen

ik ben maar gelijk begonnen met het maken van een bak zoals Animal beschreef. ik moet zeggen dat ik op mijn werk, nogal makkelijk dat kan doen. hij is 50 x 50 x 18 cm geworden. niet te groot,aangezien ik niet zoveel vogels heb,die er gebruik van gaan maken denk ik. ben nog even op zoek naar een stukje kippengaas, maar dat komt wel. ik zet het goed in de verf, aangezien het buiten komt te hangen. als het geheel klaar is, zal ik wat foto`s plaatsen.
                              groeten Ton

Opmerking

Working...
                              X