Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wilde vogels helpen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wilde vogels helpen

Hallo,

Net als veel mensen koop ik elke winter van die pinda's en vetbollen en al het andere wat er te koop is om de wilde vogels die hier blijven door de winter te helpen.

Misschien een rare vraag, of anders een discussiepuntje, zouden de vogels zonder onze hulp het niet overleven????

de vogels redden het echt wel zonder mensen bij de mensen hebben ze het wat gemakelijker maar vogels die in de bossen en op de heide leven zoals hier bij ons redden het wel er zal wel wat dood gaan maar dat is de wet van de natuur zo blijven aleen de sterkste dieren over ik voer zelf de vogels niet bij huis

Opmerking

alleen in de winter

Hallo

Ik voer de vogels wel bij wat zaden en meelwormen en restjes vanuit de voliere bakjes. Heel veel vogels zullen het zeker wel redden maar ook heel veel niet met dit soort weer. Zoals andre 44 zegt het zijn de straffe wetten der natuur.
      mvg Gerard 6

Opmerking

Ik voer de vogels ook bij met vetbollen,pinda netten enz enz.
        Dit doe ik ook vooral voor mijn eigen plezier.
        Het is een prachtig mooi gezicht hoe de verschillende soorten zich te goed doen aan al dit lekkers.
        Er zijn er zelfs bij die met dit weer even komen badderen in het beekloopje van de vijver.
        http://michelsfotosite.weebly.com

Opmerking

ook ik help de wilde vogels een beetje mee ik hang vet bolletjes zaad wat de vogels vaker laten liggen gooi ik op een schaaltje en zet het buiten nou het snel op gegeten hoor vaker zittenz e al te wachten net of ze het weten he hang bolletjes pinda,s zodra die op zijn hang ik weer nieuwe .
          laten we trots zijn op het beetje natuurlijk vogels die we nog hebben kijk naar de mus eerst zag je je met trosssen nu moet je echt goed kijken er nog eentje tegen te komen jammer zeg .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door andre 44
            ..maar vogels die in de bossen en op de heide leven zoals hier bij ons redden het wel ..
            Veel van die vogels vliegen best ver naar een bewoond gebied om toch van de vetbollen e.d. te kunnen smullen

Maar ze zouden zich inderdaad ook best kunnen redden zonder onze hulp.
            Ik vind het gewoon leuk om de vogels vlakbij huis te kunnen bekijken

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Wendy106
              Hallo,

Net als veel mensen koop ik elke winter van die pinda's en vetbollen en al het andere wat er te koop is om de wilde vogels die hier blijven door de winter te helpen.

Misschien een rare vraag, of anders een discussiepuntje, zouden de vogels zonder onze hulp het niet overleven????
              Is helemaal geen rare vraag,Wendy.
              Zeker in de bebouwing is het heel nuttig om de vogels in de tuin
              bij te voeren.
              Vr.groeten van
              Antoni

homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door andre 44
                de vogels redden het echt wel zonder mensen bij de mensen hebben ze het wat gemakelijker maar vogels die in de bossen en op de heide leven zoals hier bij ons redden het wel er zal wel wat dood gaan maar dat is de wet van de natuur zo blijven aleen de sterkste dieren over ik voer zelf de vogels niet bij huis
                Zonder bijvoeren redden de vogels het echt niet.
                Er is te weinig natuur in de bewoonde gebieden ,,en de tuinen die er zijn worden veelal zogenaamd winterklaar gemaakt ,,wat betekend dat er voor de vogels helemaal niks meer te vinden is.
                Gewoon voeren dus ,,als je tenminste nog van vogels wilt genieten.

Opmerking

Bovendien is het gewoon erg leuk om de vogeltjes in de tuin te zien die normaal een stuk schuwer zijn.
                  Ik heb een zaak papegaaienvoer gekocht, een stuk rijker en gezonder dan "strooivoer".
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Tip: plant in je tuin ook eens wat besdragende struiken aan zoals vuurdoorn, schoonvrucht en hulst. Dit ziet mooi uit en de vogels hebben de hele winter te eten.
                    Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

Opmerking

persoonlijke visie

Nederland is een van de dichtst (over)bevolkte landen ter wereld.

Door allerlei maatregelen en subsidies is er veel veranderd ten aanzien van landschapsinrichting, intensieve veeteelt en landbouw.

Gevolg in dat er niet al te veel natuur meer over is en er vooral ook erg weinig restproduct als voedsel voor vogels overblijft.
                      Een en ander vertaald zich dan ook in de achteruitgang van zeer veel vogel- en plantensoorten.

Puristen zien graag dat 'alles wat zich buiten voltrekt, aan de natuur dient te worden overgelaten'. Dat is een mooie gedachte, maar dan moet er wel voldoende natuur zijn en dat is nogal de vraag.

Jaarlijks worden vele 'tonnen' voer (vetbollen, pinda's, strooivoer ect.)verkocht, hetgeen verdeeld over vele tuintjes aan de plaatselijke vogelstand wordt voorgezet.

Gezien deze gigantische hoeveelheid 'voerverwerking' kan een en ander niet zonder effect blijven.

Uiteraard dient te worden opgemerkt dat slechts een bepaald aantal soorten kan profiteren van deze onnatuurlijke aanvulling.

Gezien 'het oerwoud' aan menselijke invloeden op de restanten van wat wij natuur noemen denk ik dat er niet of nauwelijks gesproken kan worden van schadelijke invloed, als gevolg van bijvoeren.

Tot op heden is bijvoorbeeld niet bekend dat hierdoor een of enkele soorten
                      zich opeens buitenproportioneel (in de zin van overpopulatie) heeft/hebben ontwikkeld.

DUS

Lekker vogeltjes voeren, kijken en genieten.

N.B. recent op eigen voertafel:

huismus
                      merel
                      pimelmees
                      koolmees
                      boomklever
                      staartmees
                      roodborst
                      vink
                      grote bonte specht
                      heggemus
                      gaai

tot op heden vooral gemist: de groenling
                      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Als we niet bijvoeren gaan de koolmezen zich misschien tegoed doen aan vleermuisjes...

Dat doen koolmezen in Hongarije namelijk al:
                        BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door schulpen
                          Tip: plant in je tuin ook eens wat besdragende struiken aan zoals vuurdoorn, schoonvrucht en hulst. Dit ziet mooi uit en de vogels hebben de hele winter te eten.
                          Hier is de lijsterbes helemaal kaal. Andere jaren door de merels,die de bessen
                          opeten en de spreeuwen,die er op los hakken en de bessen verspillen. Nu gewoon afgevallen.
                          Nog een paar bessen aan de 3 vuurdoorns waar wat overgebleven bessen door merels worden gegeten.
                          Dus de hele winter eten,vergeet het maar.
                          Overal waar de grote ekster verschijnt is het de kleine vogel die verdwijnt.
                          Vr.groeten van
                          Antoni

homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

inmiddels heeft de winterkoning zich hier ook in de tuin gemeld.

en

gisteren werden we vereerd met een bezoekje van een houtsnip!
                            Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Overal waar de grote ekster verschijnt is het de kleine vogel die verdwijnt.
                              deze veel gehoorde stelling geeft een verkeerd beeld!

Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat predatoren,
                              afhankelijk van soort en omstandigheden iets meer of iets minder,
                              doorgaans slechts enkele procenten uitval veroorzaken.

Een en ander ondersteund overigens een tamelijk logische verklaring:
                              Wanneer de ekster alles in zijn omgeving zou uitroeien dan zou hij er als soort zelf ook aan onderdoor gaan in verband met voedselgebrek!

Veel predatoren, w.o. eksters, gaaien en kraaien zijn opportunisten als het gaat om voedsel.
                              Ze pakken wat ze te pakken kunnen krijgen.
                              Laat daar geen misverstand over bestaan, maar blijf het wel in juiste proporties beschouwen.
                              Het is een bekend gegeven dat vele pogingen om een prooi te vangen simpelweg mislukken.
                              Een en ander heb ik zelf ook meer dan eens kunnen observeren.
                              M.a.w. predatoren laten voldoende overleven.

N.B. deze vogels doen overigens ook erg veel goed werk, zoals bijvoorbeeld
                              het opruimen van hetgeen 'wij met elkaar' in het verkeer plat rijden!

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                              X