Mededeling

Collapse
No announcement yet.

keurmeester(es) worden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• keurmeester(es) worden?

hallo allemaal;
    quot alexd uit topic oneens keuring;
    Ik geloof dat er inderdaad nog wel wat keurmeesters en keurmeesteressen bij kunnen. Misschien laat men zich ontmoedigen door het constante commentaar van inzenders?

nu is mijn vraag aan u;
    wat zouden de voordelen zijn om keurmeester(es) te worden?
    wat zouden de nadelen zijn om keurmeester(es) te worden?
    hoe kan je keurmeester(es) worden?
    ik stel deze vragen dus in de algemeenheid en publiekelijk zodat andere hier ook kennis van nemen en mischien andere mensen dan wel interesse hebben om keurmeester(es) te worden.
    ik kan dit dus ook in /aan mijn kennissenkring vragen (menig keurmeester zit daarin) maar nogmaals dan heeft u als belangstellende niks aan.
    mvg:winterkoning

keurmeester worden

Ik raad een ieder aan die met de gedachten rond loopt om ooit keurmeester te willen worden, dit te proberen. Als er dus een oproep in ONZE VOGELS staat, kun je het altijd proberen. Je zult een toelatingtest moeten doen, je weet dan vanaf dat moment of je basiskennis genoeg is,of dat het toch dan al tegenvalt.
    Het voordeel is dat je kennis er door toeneemt en je een veel ruimere kijk geeft op vogels. Mensen die altijd lopen o h over keurmeesters zullen dan vaak te weten komen, dat de meesten keurmeesters het toch wel bij het juiste eind hebben, op dat moment. Ik ken zelf mensen die het altijd veel beter wisten dan de keurmeester. Op mijn advies zijn ze dus die opleiding gaan volgen, en kwamen er dus achter dat het toch wel tegen viel. Het eerste jaar vallen dit soort mensen dan ook meestal af. Het voordeel van dit soort mensen is dan wel dat ze na die tijd toch wel een stuk rustiger geworden zijn met commentaar leveren op keurmeesters.
    Het enige wat je niet moet doen is je zelf schijnheilig op stellen, je moet gewoon je zelf blijven in al je hoedanigheden. De een waardeerd dat de ander niet, maar ik heb geleerd dat je toch niet ieders vriend kan zijn in het leven.
    Als je je zelf eerlijkopsteld en open staat om de vogelsport te promoten dan is het een leuk verlengstuk van je hobby.
    Het nadeel is, als je dit een nadeel vindt, is dat de opleiding veel tijd vraagt en je intensief huiswerk moet maken. Dit is maar goed ook want je wil toch wel graag die keurmeester worden, die die kritiek niet krijgt die je zelf altijd wel geeft? Daar naast schept het verplichtingen, met het bezoeken van technische dagen en avonden, en altijd willen bijblijven met de laatste nieuwe mutaties en soortenkennis. Je moet niet uit de weg gaan voor een eigenmening, als je vindt dat jij er zo over denkt. Dat houd anderen scherp.
    Het enige nadeel is, als je eenmaal keurmeester bent dat je geen extreme hekel aan files moet hebben, om voor ander vogelliefhebbers, vroeg je bed uit te moeten en tegen kritiek kunnen. Als je aan deze eisen voldoet zou ik iedereen zeker aanraden om de keurmeestersopleiding te gaan volgen wanneer er weer een oproep staan in ONZE VOGELS.

Ik zou zeggen doe je best!

(Keurmeester is zo wel mannelijk als vrouwelijk, dit is ook het geval met secretaris.)

Opmerking

Ik heb er nu een jaar opzitten en kan zeggen dat ik het jaren eerder had moeten doen.
      Er gaat wel veel vrije tijd inzitten, maar daar krijg je ook weer veel voor terug.
      Je krijg een andere kijk op de vogels , kritischer ook op de vogels die je zelf al jaren houd.
      En files was ik toch wel aangewend, dus daar laat ik het niet voor, sta er nu ook al elke dag 's ochtends en 's avonds in.

Een aspirant keurmeester
      vriendelijke groet
      Henk

Opmerking

keurmeester worden

Wie oh wie wil later het keurmeesterskorps komen versterken? Wat is het opeens rustig in deze topic geworden? Niemand?
        Je ziet maar weer, wel een keurmeester onderuit proberen te halen, maar om het zelf te gaan proberen is toch wel een ander verhaal. Want reken er maar op dat als je eenmaal keurmeester bent, en je nog zo integer te werk gaat, er altijd mensen zijn die je bekritiseren, ze zullen het altijd beter blijven weten. De oorzaak is dat men niet weet hoe het keurtechnische gedeelte in elkaar zit, en hoe er dikwijls daarom aan bepaalde punten gekomen wordt.

Maar ik zou zeggen, als je met de gedachten rond loopt, om het ooit te proberen, wacht niet en geeft je op. Ook hiervan leer je al, ook al wordt je niet toegelaten. Je kunt dan zien dat het dan misschien mee-of tegenvalt.

Opmerking

wil beginnen met de zang, van de waterslager wel te verstaan, hoop voorjaar er verder mee te gaan.

Opmerking

keurmeester worden

Prima, want in deze tak van de vogelsport is het helemaal hardnodig, dat er keurmeesters bijkomen.

Opmerking

de meester,haha, die me les moet geven, had wat lichamelijk ongemak, was vorig jaar al wat begonnen, als de drukte voorbij is, gaan we verder, ik kweek zelf dus ook waterslagers, al 1 keuring geweest, nog 2 te gaan.

Opmerking

Keurmeester worden

Ook ik ben bezig met de opleiding van keurmeester vorm en postuur, het is een flinke opgave.
                Maar ik kan iedereen aanraden dit te gaan doen, dan zul je zelf wel ervaren wat keuren eigenlijk inhoud.
                Het keuren is inderdaad een moment opname, maar je moet een vogel wel de kans geven zich te presenteren.
                Een echte topper presenteert zich wel en valt meteen op.
                Een slechte vogel haal je er ook meteen uit, maar de tussen exemplaren moeten het echt hebben van het moment, het tijdstip, het licht en conditie.
                Ook ik heb ervaren dat een vogel soms te veel of te weinig verdiend, maar dat is achteraf gezien,het is en blijft mensen werk.

Norwich.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
                  Je ziet maar weer, wel een keurmeester onderuit proberen te halen, maar om het zelf te gaan proberen is toch wel een ander verhaal.
                  Vandaar ook mijn opmerking in het topic oneens met keuring. In plaats van commentaar geven kun je ook zelf eens actie ondernemen.
                  En ik blijf erbij; het is en blijft mensenwerk, heb altijd respect voor de mensen die het aandurven dit werk te doen.

Overigens ben ik van plan ook hier in dit topic uit te leggen waarom ik nu nog geen keurmeester kan/wil worden maar dat komt nog wel als ik een beetje meer tijd heb.
                  Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Opmerking

En ik ga me komend najaar aanmelden voor de opleiding tot tropenkeurmeester, van de week al prima info ontvangen.

Zo goed Louis?
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

keurmeester worden

Prima plan!

Opmerking

keurmeester(es) worden?

nou als het zo door gaat is het keurmeesters probleem gauw opgelost.
                        als deze mensen slagen mogen we in de toekomst verwachten dat we met keurmeesters krijgen te maken die van de hoed en de rand weten (zij zijn immers aktief op dit forum) dus de problemen zijn ook in de toekomst de wereld uit
                        mvg:winterkoning

Opmerking

Ton je zal er geen spijt van krijgen

Henk
                          vriendelijke groet
                          Henk

Opmerking

keurmeester worden

Het enige advies wat ik aspirant of aankomend aspirantkeurmeesters wil geven, is om veel shows te bezoeken mn de bondshows, maar ook die van de speciaalclubs. Want hou er wel rekening mee als je de opleiding tropenkeurmeester gaat volgen dat de volgende groepen vogels onder jouw selectie gaan vallen. prachtvinken, japanse meeuwen, zebravinken, duiven en kwartels, alle europese cultuurvogels,vruchten en insekten etende vogels, bastaarden, en erfrlijkheidsleer. Als je naar deze shows gaat, probeer dan alle vogels te herkennen die onder deze groepen vallen, zo ook hun mutanten. Op deze manier krik je meteen je soortenkennis op, en kun je voor je zelf uit maken hoe hoog je de lat al heb liggen en waar je anders je kennis nog van op moet krikken. Ook bij de toelatingtest moet je zo'n 40 vogels herkennen en een schriftelijke test doen, welke gericht is op al deze groepen die ik hier boven genoemd heb. Zo worden mutaties gevraagd van bvb zebravinken, of andere soorten, leefgebieden van de vogel soorten en de voeding die ze eten. Kortweg een algehele kennis in de vogelsport is zeker een voordeel als je aan deze opleiding begint. Als je dit weet kun je je zelf hier met gemak op voorbereiden en kun je met gerust hart de toelatingtest doen.

Het is meer dan de moeite waard om er aan te beginnen. Je zult na enkele maanden zien dat je een totaal andere kijk op het keuren gaat krijgen, en je zal dan ook steeds meer begrip krijgen voor die keurders. Maar dat begrijpt je pas echt goed als je eenmaal bezig bent. Je zult er geen spijt van krijgen en krijgt er een heleboel vogelkennis voor terug.

Opmerking

keurmeester worden

Je moet als je een goede keurmeester wilt zijn,moet je je eigen smaak uitschakelen en de vogels beoordelen zoals de standaard die omschrijft of puur keuren op conditie bij natuurvogels. Kliekjes zoals jij dat noemt doe ik ook niet aan mee, ik ben iemand met een uitgesproken eigenmening en ga daar ook niemand voor uit de weg. Ze nemen mij maar zoals ik ben, zolang je kunt aantonen dat jij het beter weet of je gelijk kunt aantonen blijf je altijd boven ieder staan. Daar moet je zelf aan blijven werken. Het is niet zo, van nu ben ik keurmeester en nu hoef ik niets meer te doen. Je moet steeds blijven leren, zo moet een arts dat ook doen. en wij net zo. Je moet bijblijven, en ook naar vogelsoorten ge-interesseert zijn die je zelf niet houd of gekweekt heb. Je staat nu eenmaal ten dienste van de vogelsport, en de liefhebbers die daar aan vast zitten. Dit is toch echt niet zo moeilijk?
                              Ook mutanten zijn van liefhebbers, dus ook hier eigensmaak uitschakelen en keuren naar hun waarde.

Opmerking

Working...
                              X