Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zijn mutanten altijd zwakker?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Zijn mutanten altijd zwakker?

In een ander topic kwam de vraag naar voren of een mutatie altijd ten koste gaat van formaat, gezondheid of andere kwaliteit.

Ik ben liefhebber van wildkleuren, van alle soorten, maar allereerst omdat ik die mooier vind.
    Wat denk jij, is een mutatie per defintie een verzwakking?

Zomaar wat vraagjes om mee te nemen in de overweging:
    hoe lang leeft een intensief rode kanarie gemiddeld?
    Brengt een eumo-zebravinkje met gemak 4 jongen groot?
    Kan een witte valkparkiet in de zon zitten zonder schade aan de ogen?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Hoi Ton, de ene mutatie is de andere niet dus je kan er niet over praten in de vorm van een mutatie veroorzaakt zus of zo. De gele kanarie die 20 jaar bij oma op de vensterbank stond is ook een mutant. Een inteelt albino valkparkiet is daarnaast ook een mutant. Die laatste zal zeker last hebben van de zon. Maar een bonte kanarie niet. Ook dat is een mutant.

Een geelkopbinzenastrilde is ook een mutant, de blauwe grasparkiet ook. Ik denk dat een mutant ongezond is als de mutatie schadelijk is. Denk dus aan albino, sommige bontsoorten (pigment is de basis van ons zenuwstelsel oa) en een verandering in bevedering om maar iets te noemen. Ja, die vogels hebben last van hun gemuteerde genen. Een inteelt gefokte mutant kan last hebben van de inteelt. Maar stellen dat een groene parkiet beter en groter is dan een blauwe (OMDAT de laatste een mutant is) kan niemand.

Als je een groene kanarie de kleurstoffen gaat voeren die mensen aan een rood intensief geven wordt deze kanarie net zo goed ongezond. Het verkrijgen van de rode kleur uit de kapoets maakt niet per definitie dat een rode kanarie een mutant zou zijn en dat deze zwakker zou zijn. Rode kleur is nl geen mutatie maar een ingefokt gen uit een andere soort.

Opmerking

Ik zeg ook niet dat een mutant altijd zwakker is ,maar ik denk dat het niet voor niets is dat men vaak een mutant aan een wildvorm koppeld.
      Misschien moet er een scheiding worden gemaakt tussen de wat oudere en nieuwe mutanten.
      Om een nieuwe mutatie sterker te maken is het wel van belang om niet te veel mutant maal mutant te kweken.
      http://michelsfotosite.weebly.com

Opmerking

Hallo Ton:

Natuurlijk is elke kleur mutatie een verzwakking.
        We kennen toch alleen maar domme blondjes.
        Een mutatie: die hebben geen melanine meer in het haar.

En daarop door geredeneerd: blonde man X blonde vrouw moet dan wel haast debiele kindertjes geven.

Het verlies van een pigment leidt natuurlijk NIET rechtstreeks tot een verminderde vitaliteit.
        Dat wordt veroorzaakt door onoordeelkundige selectie.

Wessel van der Veen.

Opmerking

De meeste mutanten zijn in het begin vrij prijzig.Mensen die ze kopen willen vaak zo gauw mogelijk jongen hiervan en zetten dus twee mutanten die vaak ook nog verwant zijn bij elkaar om er zo gauw mogelijk een paar te kweken zodat ze de aanschafprijs er uit krijgen voor die daalt dit heeft inderdaad tot gevolg dat de vogels kleiner en zwakker worden.
          Is de mutatie eenmaal verspreid en ruim voorhanden zal menigeen er wildkleur inkweken om het formaat op te krikken door splitvogels te gebruiken.Deze nakomelingen hieruit worden steeds beter als je zo af en toe zorgt voor fris bloed elders uit het land.Twee mutanten uit verschillende bloedlijnen hoeven niet kleiner of zwakker te worden.
          groeten eddie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door micheltje
            Ik zeg ook niet dat een mutant altijd zwakker is ,maar ik denk dat het niet voor niets is dat men vaak een mutant aan een wildvorm koppeld.
            Misschien moet er een scheiding worden gemaakt tussen de wat oudere en nieuwe mutanten.
            Om een nieuwe mutatie sterker te maken is het wel van belang om niet te veel mutant maal mutant te kweken.
            Sommige mutaties zijn schadelijk. Sommige lijnen waarin de mutatie optrad zijn slechter van kwaliteit om te beginnen. Vaak zie je dan dat mensen vinden dat die mutatie slechter is en zwakker. Dat komt dan niet door de mutatie maar door de lijn waarin deze optrad en de daarna gemaakte inteeltcombinaties om uberhaubt die mutanten te kweken. Stel je hebt een lijn kanaries en er ontstaat een aftekening die niemand kent. Witte koppen op gele lijven om maar iets te noemen. Dan gaat de eerste eigenaar vaak broer x zus of moeder x zoon doen om maar iets te noemen. Dan daarop weer verder om mutant x mutant te kunnen testen. Je hebt dan dus al flink inteelt toegepast om die mutant uberhaubt vast te leggen. Die inteelt is soms veel schadelijker dan de mutatie zelf. Wordt wel vaak in direct verband gebracht met de mutatie door liefhebbers die die vogels kopen.

Een mutatie kan zelf ook slecht zijn, dat zal ik nooit ontkennen. Zo is er bij honden een gen dat haarloosheid veroorzaakt. Dan heb je dus naakthonden. Die missen echter ook veel tanden en als je een naakthond x naakthond paring doet sterft 25% van de pups al af in de moederhond.

Opmerking

Opmerking

Verder is de hele evolutie gebaseerd op mutanten. Als er geen mutanten waren geweest waren wij strengetjes DNA-eiwitten in warme poeltjes. Dus mutatie heeft absoluut geen directe link met verzwakking.

Dan krijg je nog het fenomeen gevangenschap. Hierbij tellen veel veranderingen helemaal niet mee in de levensverwachting. Er is geen predatie en er is geen voedselgebrek. Het lichaam van onze vogels wordt niet gedreven tot de maximaal haalbare prestaties dus over het algemeen is zelfs een verminderde capaciteit niet merkbaar bij vogels in gevangenschap.

Dan is er nog het fenomeen uitgangsgenen. Stel je kweekt in lijn met een stam blauwe parkieten. Als die groot en gezond zijn en geen zieke genen hebben komen die er ook niet in. Je houdt immers alleen vogels binnen je lijn. Zorg je dat de inteelt niet te groot is dan is er niet eens een reden om aan te nemen dat je vogels zieker worden. Zieke genen moeten er ook in zitten om door inteelt tot uiting te komen.

Opmerking

We zouden het dus kunnen doortrekken naar de kweker. Een eumo-zebravink die ruim 3 cm kleiner is dan zijn grijze of bruine voorouder is dan dus een fout van de kweker.
                  Het beestje mist baardjes in de bevedering, het kan nauwelijks vliegen.
                  Toch zag ik zo'n vogeltje met 90 punten zitten. Waar gaat het dan fout?

Ik zag grasparkieten met 91 punten die niet kunnen vliegen, die met hun staart de bodem van de tt-kooi aanvegen als ze op het stokje zitten.

Willen we dit als liefhebbers?
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                    Het beestje mist baardjes in de bevedering, het kan nauwelijks vliegen.
                    Toch zag ik zo'n vogeltje met 90 punten zitten. Waar gaat het dan fout?

Ik zag grasparkieten met 91 punten die niet kunnen vliegen, die met hun staart de bodem van de tt-kooi aanvegen als ze op het stokje zitten.

Willen we dit als liefhebbers?

Opmerking

Ik wil het ook. Ik zeg dus ook. Ik ga nu proberen "gemuteerde" vogels vast te leggen. Zouden die niet kunnen vliegen dan had ik persoonlijk geen interesse. Maar zelfs dat is persoonlijk. Ik heb herdershonden en hou ook niet van een snurkende waggelende Engelse bulldog. Toch willen mensen ook dat hebben. Zelfs als dat KI en keizersnede inhoud. Ieder zijn ding.

Maar je kan niet zeggen dat een gele kanarie wat immers gewoon een mutant is gelijk staat aan een parkiet die niet kan vliegen toch? Mutatie is niet 1 ding met 1 gevolg. Als mutatie volledige verwrakking zou betekenen hield ik er ook niet van. Als het een kleur is die geen leed geeft heb ik er geen enkel probleem mee. Wat is er mis met een agaat putter? Een bruine merel? Ik denk niks

Opmerking

Natuurlijk heb ik het ook over mutaties die behalve in de kleur verder geen afwijkingen vertonen.
                        Dit jaar kweekte ik bijv. een zuiver witte merel. Net zo vitaal en gezond als een gewone zwarte merel, maar dan sneeuwwit met zwarte kraalogen en een oranje snavel. Een prachtbeest...

Opmerking

ik maak me wel eens zorgen over het feit of we over 30 jaar nog wel wildkleurvogels hebben want men stampt de ene mutatie naar de andere uit de vogels en dan nog weer mutatie x een andere mutatie; als je nieuwe vogels koopt en denkt echte wildkleuren te hebben dan blijken die vaak weer split te zijn en krijg je weer kleuren die je als wildkleurkweker helemaal niet wil hebben.
                          wat de formaten van de vogels betreft kijk eens in het wild als je daar het grasparkietje ziet of die wie hier gekweekt worden dan weet je toch niet wat je ziet de gekweekte is wel 2x zo groot,de zebravinken de goulds noem maar op, ze zijn alle in het wild een stuk kleiner en minder fors, heb ze zelf zien vliegen in down under, zijn de vogels in het wild eigenlijk niet de standaard vogel? Kijk naar de kanaries eerst moeten ze fijn gestreept zijn in de vleugels en dan komen de italianen weer met bredere strepen en moet iedereen zich maar weer aanpassen (of heeft het met geld te maken die belachelijke prijzen die ze er voor vragen)aan de nieuwe standaardregels die de bond weer eist,wie weet hoeveel mutaties er bij de zebravinken zijn als je kijkt naar het vraagprogramma voor de tt's ;wordt je toch bijna gek van en zonder boekje bij de hand kan bijna niemand uit het hoofd zeggen waar je naar zit te kijken.
                          Een ieder mag van mij kweken wat hij wil maar mijn liefde gaat echt uit naar de wildkleuren want die zullen we toch nodig hebben om in de toekomst nog gezonde vogels over te houden.
                          m.vr.gr. Harry
                          m.vr.gr. Harry

Opmerking

Ik gun beslist ook ieder zijn manier in de hobby, maar wat ik niet snap is dat mensen het leuk vinden om met mutaties door te gaan die wel duidelijk een verzwakking zijn.
                            Gekuifde of gefriseerde vogels die niet kunnen vliegen, vogels die zo groot zijn dat ze niet kunnen vliegen, voor mij is dat duidelijk een stap te ver.

Ik zou het goed vinden als meer kwekers ook daarop zouden letten.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Ik gun beslist ook ieder zijn manier in de hobby, maar wat ik niet snap is dat mensen het leuk vinden om met mutaties door te gaan die wel duidelijk een verzwakking zijn.
                              Gekuifde of gefriseerde vogels die niet kunnen vliegen, vogels die zo groot zijn dat ze niet kunnen vliegen, voor mij is dat duidelijk een stap te ver.

Ik zou het goed vinden als meer kwekers ook daarop zouden letten.
                              Hoi Ton, die discussie speelt in feite in elke diersoort die wij als mensen voor onze lol houden. Een bulldog is ook verre van een wolf. Die kunnen ook niet normaal lopen en zelfs niet normaal voortplanten. Wat te denken van een basset hound. Zoveel vellen dat ze niks meer zien en altijd ontstoken ogen hebben. Of iets heel anders, een paard. Een minipaard dat veel te klein is heeft ook allerlei problemen met zijn gezondheid. Kale cavia's. Kippen die te groot zijn om op hun poten te staan. Muizen die alleen rondjes lopen en rondspringen door een hersenafwijking, heel leuk dansende muizen genoemd. Wat te denken van de papegaaicichlide, een volledig vervormde vis met een kop en een staart. Om over sommige goudvissen maar niet te spreken.

En inderdaad, ook onze vogels hebben soms zwaar te lijden onder de drang van de mens zaken te veranderen. Ik ben er dus net als jij geen voorstander van. Ik heb niet voor niets een herder en een kruising poolhond om maar iets te noemen. Zou ik ineens een witte nachtegaal kweken dan zie ik daar weer geen probleem in. Dat zou ik wel mooi vinden. Kreeg ik in een nest een frisee nachtegaal die niet kon vliegen dan was ik daar dus meteen klaar mee. Die ging zelfs nergens heen om te zorgen dat een ander de soort er niet mee verminkt

Opmerking

Working...
                              X