Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eigenkweek is eigenkweek.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Het lijkt erop dat kwekers het zelf niet willen.
    Als ik zie dat we al jaren achtereen OEK vogels vragen bij onze vereniging en dat er van de +/- 450 vogels er nog geen 10 OEK vogels zijn.
    Dit zijn dan ook nog kromsnavels.
    Het lijkt wel, dat kanariekwekers de vogels niet langer hebben dan 2 jaar.

Henk
    vriendelijke groet
    Henk

Opmerking

ek is ek

dit komt omdat deze vogels altijd apart in een klasse zitten. ik denk als er zo weinig vogels oek zitten dat je ze moet laten meedoen met de ek en dan bij gelijk aantal punten de jongste voor laten gaan, met de prijzen.
      waarom kan dit nu wel in de kleindieren sport en niet in de vogelsport?
      omdat dit even moet wennen, je zult eens zien wat er gebeurd als een oude vogel kampioen wordt.
      wij kletsen te veel en willen altijd problemen zien en durven nooit iets nieuws uit te proberen. het beste is gewoon een paar jaar proberen.
      baat het niet dan schaad het ook niet.

Opmerking

OEK klasse bestaat allang in Nederland

Oorspronkelijk geplaatst door Broto
        Het lijkt erop dat kwekers het zelf niet willen.
        Als ik zie dat we al jaren achtereen OEK vogels vragen bij onze vereniging en dat er van de +/- 450 vogels er nog geen 10 OEK vogels zijn.
        Dit zijn dan ook nog kromsnavels.
        Het lijkt wel, dat kanariekwekers de vogels niet langer hebben dan 2 jaar.

Henk
        Hallo Broto

Ik was net aan het brainstormen over de volgende vraag, toen ik je antwoord zag, met de aantallen.

Mijn vraag.
        Hoeveel verenigingen vragen op hun tentoonstellingen O.E.K. vogels, en in welke aantallen worden deze dan ingestuurd?
        Bij de A.N.B.v.V. staan ze in het vraagprogramma en is men dus vrij, en heeft de mogelijkheid om ze in te sturen. Een vereniging die dit vraagprogramma ook automatisch volgt, kan dus ook deze vogels verwachten.
        Er zijn echter ook verenigingen die dan alle ingezonden O.E.K. vogels onderbrengen in 1 groep. (uit kostenaspect, want het zijn soms maar 1 of enkele (maar zeker wel fraaie) vogels. En zoals je zegt Broto, meestal grote parkieten, en bijzondere exotische vogels, die door de liefhebber (extra) werden ingezonden ter verfraaiing van de show, om een grotere diversiteit aan vogels te krijgen.
        Ik ben dan ook zeker benieuwd naar de aantallen OEK zang / kleur of postuurkanaries die werden ingestuurd.

Sportieve groeten
        Bart Braam

Opmerking

En zoals je zegt Broto, meestal grote parkieten, en bijzondere exotische vogels, die door de liefhebber (extra) werden ingezonden ter verfraaiing van de show, om een grotere diversiteit aan vogels te krijgen.
          Dit klopt bij ons ook, het zijn vaak kromsnavels die je wat minder op een TT ziet, papegaaien en grote parkieten.
          Kanaries en tropen heb ik bij ons nog nooit gezien als oek vogel.

Henk
          vriendelijke groet
          Henk

Opmerking

EK is EK

Overjarige eigen kweek kanaries worden (door mij) niet ingezonden omdat ze in een aparte klasse worden ingedeeld. Als ze al worden gevraagd. En daar komt het sterke punt van Louis; als ze worden ingedeeld bij de niet overjarige vogels krijg je misschien wel meer aanloop. Echt veel ga ik er niet verwachten, maar zoals Louis volgens mij niet onterecht stelt kunnen we dat ook wel eens avonturieren. Maar wat mij betreft liever alleen op de onderlinge- of afdelingshow.

Groet,

Rob.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
              beste hans

ik heb het advies van ons kmv bestuur opgevold, omdat die zeiden dat de speciaalclubs naar voren brengen wat hun graag willen en er naar hun geluisterd wordt. wie er nu eigenlijk de invloed heeft om dit er doorheen te krijgen weet ik niet want een ieder probeerd de bal naar een ander toe te kaatsen.
              maar iemand moet toch proberen om wat te veranderen in onze sport, helaas ben ik dat dan vaak. en ik kan dan ook natuurlijk altijd van alles over mij heen krijgen. ik zou graag zien dat iemand anders eens met dergelijke voorstellen zou komen, dan hoef ik het niet te doen. maar helaas is dat niet zo.
              vandaar dat ik openkaart speel hoe het mij vergaan is met dit voorstel. ik bedoel het niet direkt als kritiek naar de speciaalclubs, want ook die weten helaas niet altijd hoe ze moeten handelen. maar ik wil wel naar buiten brengen hoe mijn ervaring tot nu toe is vergaan.
              ook wil ik niemand kwetsen, alleen wil ik dat het beter met onze vogelsport gaat en dat staat bij mijn bovenaan. helaas ben je dan dikwijls wel de gebeten hond. ook jij hebt dergelijke ervaringen aan den lijven ondervonden.
              het wordt ons nu eenmaal niet altijd in dank afgenomen al bedoelen we het dikwijls goed met de vogelsport.
              Dat van elkaar de bal toespelen is iets van deze tijd, van het kastje naar de muur via de sorry of afschuifcultuur. Dat rijmt ook nog. Ik begrijp best dat je het via de keurmeestersvereniging of de speciaalclubs probeert te spelen, want meerdere instanties warm maken voor een goed nieuw idee is altijd een goede zaak. Zoals gezegd hebben deze KMV en spec.clubs geen echte macht binnen de NBvV. En dat is jammer. Want het zijn de meest actieve leden van de bond.
              Maar nog beter zou zijn dat de heren uit de bondsraad, hier in grote getale aanwezig , dit soort goede ideeen adopteren, want die hebben wel de macht en invloed om zaken er door te krijgen.
              Want iets van onderuit proberen te veranderen via individueel lid, afdeling, district en AV is een hele lange weg die maar zeer zelden tot resultaat leidt.
              Zoals al vaker aangehaald is de vogelliefhebberij aartconservatief, alles moet het liefst bij het oude blijven.
              En dan zeg ik altijd met enig cynisme: jongens, het gaat ook al jaren uitmuntend met de vogelsport. Groeiende ledentallen, bloeiende verenigingen schieten als paddestoelen uit de grond.
              Zo geweldig gaat het allemaal niet.
              Het lijkt me zo langzamerhand wel eens de hoogste tijd dat er wat noodzakelijke veranderingen worden doorgevoerd.
              Enige zijn al de revu gepasseerd op dit forum, zoals kleine grasparkieten, het 'stempel' dat wij vogelkwekers hebben bij de overheid en dierenbeschermings organisaties, en zoals dit onderwerp. En zo zijn er nog tal van zaken die wat mij betreft op de helling mogen, dan wel anders zouden moeten.

Ik denk dat het de hoogste tijd is voor serieuze veranderingen in de liefhebberij en dat zullen niet altijd de meest populaire maatregelen zijn.
              Als je als individueel lid voorstellen doet om bepaalde zaken aan te pakken, af te schaffen of anderszins te veranderen, dan zal dit vrijwel altijd onderweg worden afgeschoten, omdat men toch vooral alles bij het oude wil laten.
              Als er van hogerhand, bondsbestuur, iets dergelijks wordt uitgedragen dan staat er een bepaalde autoriteit achter.
              Het is toch wat anders als een hotemetoot uit de hogere bondsregionen iets serieus aankaart dan dat een individueel lid dat doet. Meer kans van slagen.

Dus het is zeker zinvol om bepaalde voorstellen en ideeen hier aan de orde te stellen dan kunnen de heren bestuurders daar misschien iets van oppikken en eens kijken of er wat mee te doen valt.
              Ik heb ook nog wel wat ideeen, sterker nog, ideeen heb ik genoeg, alleen ik begin er niet meer aan om deze ideeen in voorstellen te gieten en helemaal van onder uit proberen er door te krijgen, vechten tegen de bierkaai begin ik niet meer aan.
              Want dan zeggen ze al gauw: Daar heb je hem ook weer.
              En aangezien ik een mening heb, heel gevaarlijk in de maatschappij van tegenwoordig, heb ik het toch al snel gedaan, ook omdat ik net als ene Polane wel eens mijn kop boven het maaiveld uitsteek.
              Ik ben er ook al helemaal aan gewend om de gebeten hond te zijn, dat ben ik al jaren en dat zal ik ook altijd wel blijven. Zit ik ook niet mee.
              Maar ik zou toch wel heel graag zien dat de hoofdbesturen van de vogelbonden eens serieus gaan nadenken over bepaalde zaken die hier aan de orde gesteld worden.
              Enige zachte dwang van hogerhand kan de besluitvorming aanzienlijk bevorderen.
              Ik heb het beste voor met de vogelliefhebberij, maar als we door blijven gaan op de manier waarop we de laatste jaaaaren bezig zijn dan komt het niet goed in de toekomst.
              kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

Opmerking

ek en oek

Bij de P.S.C. is dit jaar ook voor het eerst dat er met EK 1(laatste kweek jaar) en EK 2 (eerderekweek jaren) gespeelt gaat worden. begrijp ook uit het regelement dat in beide groepen stammen gespeeld kunnen worden waarbij in EK 2 vogels van div. kweekjaren geplaats mogen worden in de stam.
                Hier heb ik op zich niets op tegen want inderdaad een mooie vogel mag gezien worden.
                Waar ik wel op tegen ben is dat de kweekstatusen / klassementen al jaren voor sommige kwekers bepaald worden door de overjarige EK vogels. Ik ben persoonlijk van mening dat hiervoor uitsluitend vogels van het laatste en eventueel voorlaatste jaar (papegaaien en enkele grote parkieten soorten uitgezonderd) meegeteld dienen te worden. Hiermee bewijst een kweker n.l. dat hij het elk jaar weer voor elkaar krijgt om een degelijke stam vogels te kweken en niet voort borduurd op successen uit het verleden.

Coert.

Opmerking

E.k 1 E.k 2

Beste Coert dat ze bij de P.S.C. overgegaan zijn naar E.K.1 en E.K.2vindt ikbest maar laat ze dan het gelijk goed doen en de Status alleen op de E.K.1doentot de groten Parkieten vanaf Papegaaien zo moet iedere kweker bewijzen hoe hij met ze vogels er voor staat Antoon.

Opmerking

ek1 ek 2

Grasparkiet (Antoon),

Wat jij voorstelt is wat ik ook wil zien, echter bij de grote parkieten en papegaaien zien we in het eerste jaar (jaren) vogels die niet op kleur zijn. Daarom zou het zo moeten zijn dat de EK1 eigenlijk moet blijven zoals het vraagprogramma was zodat we volledig uitgegroeide en uitgekleurde vogels zien.
                    Dit ook om de vroege en de late kweek van een bij elkaar te houden zodat elke kweker gelijke kansen heeft en niet verplicht word om in oktober de jongen voor het volgend seizoen al op stok moet hebben. Als men namelijk laat kweekt (ikzelf en ik zal niet alleen zijn, heb nu pas door omstandigheden de eerste TT jongen voor 2006 uitvliegen) kunnen deze niet mee doen met EK1 omdat deze geen kans maken.

mvg Coert.

Opmerking

ek is ek

Ik hoop dat dit voorstel overgenomen wordt door verenigingen, die zeer zeker moeite hebben met de aantallen vogels op hun show. Op een dergelijke manier kun je al vlug meer en mooiere vogels op je show krijgen. Zeer zeker gaat dit op voor grote parkieten en vruchte-insekteneters. Natuurlijk mogen andere vogel soorten dit ook doen. Iedere vereniging moet dit eerst experimenteren en dan kijken in de toekomst voor welke vogel soorten dit het meeste nut heeft.

Opmerking

ek is ek

Ik hoop dat verenigingen op onderlingeshows hier nog aan denken. Het seizoen is bijna begonnen. En ze zullen wellicht meer vogels op hun show krijgen.

Opmerking

ek is ek

Ik ben lid van verschillende verenigingen, en kan dus mooi vergelijken hoe ze er verschillend voor staan. Ik bedoel dit niet financieel maar met vogels natuurlijk. Ik ben lid in Leiden, wat een kleine vereniging is, aangesloten bij de ANBVV. Toen ik vorig jaar voorstelde om vogels te gaan vragen met ek is ek, dus niet meer verbonden met het aantal jaren, stond ieder hier zeer kritisch tegenover, door mijn argumenten wilde men het best proberen. Het meeste bezwaar hadden de zangvogel mensen. Deze zijn helaas vaak nog orthodoxer dan de joodse kerk.
                          Normaal zitten we rond de tweehonderd vogels, met een afwijking van misschien 20 vogels. Dit jaar hadden we er 350 met veel overjarigen die normaal buiten de ek tt klasse vielen. Bij de zangvogels zaten de toppers wel bij de vogels die normaal te oud waren om mee te mogen doen in de ek klasse.
                          Na evaluatie van afgelopen show, is dus de kritiek direkt weg en wordt er dus de komende jaren met ek is ek gespeeld. De regels die gehanteerd worden zijn die als ik in het begin artikel heb aan gegeven.

Conclusie we hadden meer vogels niet zo maar een paar maar echt een hele boel meer, en er zaten gewoon veel meer mooie vogels dan normaal. En de overjarigen deden het goed. De keurmeesters genoten er met teugen van, want die willen mooie vogels zien.

Ik ben van mening dat eigenlijk iedere onderlingen show dit zou moeten doen. Niet omdat ik dit zeg, maar omdat de vereniging er door opleeft en er veel meer vogels kunnen mee doen.
                          Daar doen we het toch voor!

Opmerking

Ben je dan niet bang dat de overjarige vogels met de meeste prijzen gaan strijken en dat je hierdoor beginnende kwekers afschrikt dat gebeurde bij ons in de vereniging toen men overstapte naar twee jaar e.k en je ziet het nog steeds de tweejarige vogel is meestal rustiger en net iets groter en heeft alles al een keer meegemaakt er is toch ook een o.e k klasse tenminste bij onze vereniging deze worden ongeacht de soort in een klasse gekeurd. groeten eddie

Opmerking

overjarig

hier blijkt toch eigenlijk uit dat overjarige vogels pas op die leeftijd eigenlijk op hun beste zijn vergeleken met 1 jarige en dat is ook logisch want de 1 jarige hebben de grote rui nog niet gehad en de kleuren komen ook nog niet tot hun oorspronkelijke pracht.
                              Bij alle bonden mag men al jaren overjarige vogels inzenden en dit is voor de tropen kweker een idieale oplossing en voor grote parkieten en papagaai achtigen kan dat niet anders want daar zijn vogels die pas na 2 a 3 jaar op kleur zijn.
                              En echte liefhebbers laten zich toch niet afschrikken als ze het eerste jaar nog niet gelijk in de prijzen vallen die zien toch zelf ook dat de overjarige qua postuur en kleur veel beter tot hun recht komen,

m.vr.gr Harry
                              m.vr.gr. Harry

Opmerking

ek is ek

Het idee van Louis is zonder meer een prima idee.
                                Zeker voor de parkieten en papegaaien is het van toepassing.
                                Met betrekking tot kanaries weet ik het nog zo net niet. Ook van het pennen
                                trekken e.d. kom je toch niet af. Foute veertjes,gebroken pennen zullen ook
                                bij overjarige vogels worden geplukt.
                                Doorgekleurde pennen worden gevraagd. Moeilijk om hieraan te voldoen.
                                Vr.groeten van
                                Antoni

homepage:
                                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Working...
                                X