Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ringen bestellen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ringen bestellen

Ik heb vandaag mijn kweeknummer ontvangen.Eigelijk beetje laat want als ik heb het goed begrepen kan ik vanaf de derde ronde meedoen.
    Maar ik snap niet hoe kan ik ringen bestellen.Moet ik de vormulier downloaden of krijg ik dat thuis gestuurd??Download is voor mijn lastig omdat ik geen printer heb.
    Kan iemand een goede uitleg gewen hoe het moet??
    Alvast bedankt.

Oh ja.Ik wil voor mijn vogels een kleurringetje geven.Om inteelt te voorkomen (zo kan ik zien welke vogel uit dezelfde nest komt).Iemand heeft voor mijn uitgelegdt hoe het moet met een of ander RINGLEPELTJE.Maar waar kan ik deze ringlepeltje haalen??
    sigpic
    Excuses voor de tipefouten.

In het geval van de NBvV kun je nu direct bestellen. Nieuwe leden krijgen voorrang en krijgen de ringen met een week of 3 binnen. Daarna gelden inderdaad de rondedata.

Ringlepel heb ik nooit mee gewerkt dus kan ik je ook niet mee helpen.
    Is het nummer op de ring niet voldoende? Of wil je het kunnen zien zonder de vogel te hoeven vangen?
    Mijn Site

Opmerking

ringen

Roodmus,
      Nieuwe leden van de NBvV kunnen direct ringen bestellen en die worden ook met voorrang behandeld. Als je lid bent van een plaatselijke vereniging, vraag dan wie daar de ringencommissaris is en die zal je ongetwijfeld helpen.
      Ben je geen lid van een vereniging dan moet je even iemand vragen om het bestelformulier voor je te downloaden en af te drukken. Dat moet je dan naar het bondsbureau sturen. Anders bel je met het bondsbureau en sturen ze je wel een formulier.
      Om te kunnen zien of je mannen of poppen hebt gebruikt men soms inderdaad kleurringen. Dat zijn ringen die je open en dicht kan buigen. Die ringenlepel waar je het over hebt zal wel een grapje zijn, net zoiets als de plintenladder.

Vriendelijke groet,
      Henk, moderator

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door henk
        Om te kunnen zien of je mannen of poppen hebt gebruikt men soms inderdaad kleurringen. Dat zijn ringen die je open en dicht kan buigen. Die ringenlepel waar je het over hebt zal wel een grapje zijn, net zoiets als de plintenladder.
        Nee hoor, ik zal straks wat foto's plaatsen van mijn ringlepeltje. Die koop je gewoon bij je kunststofringen.

Opmerking

Ik denk geen grapje hoor henk,ik denk dat er bedoeld wordt zo'n soort lepeltje waar je de ring op schuift waardoor hij open gaat staan en je dan de poot in kunt leggen en dan terughalen zodat de ring afschuift op de poot.

Ik gebruik zelf helemaal geen kleurringen knip ze zelfs af als ik een nieuwe vogel aankoop met zo'n ding,heb er de schurft aan maar ieder het zijne.
          Kijk met 50 vogels of zo kan ik het wel begrijpen,zeker als ze dezelfde kleurslag zijn maar ik heb zelf zo'n 25-30 stuks en heb die kleurringen niet nodig zeker als je je administratie op orde heb en je eigen vogels kent.
          Maar zoals ik als zei,ieder het zijne.
          mvg,
          kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

het lepeltje

Opmerking

Bedankt voor jullie reacties.
              Ik ga morgen gelijk bellen voor de vormulier.
              En bedankt voor de foto's dit bedoel ik ook.
              Ik wil ook in een oogopslag zien welke vogel waar hoort of bij wie hoort.Dan hoef ik niet eerst alle vogels uitvangen.Lijk mijn heel handig.
              Nogmaals bedankt.
              sigpic

Opmerking

Laatst heb ik me ook plastic kleurringetjes met lepeltje aangeschaft.
                Had ik nog nooit gehad.Ik ring alleen de 2de ronde.
                Kan ik in een oogopslag zien van welke ronde de vogel is.
                Anderen doen weer een kleurringetje bij de jongen per pop.
                Niet perse nodig,maar wel handig.
                Vr.groeten van
                Antoni

homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Idd.Het is niet nodig maar wel handig.
                  Maar weet iemand waar ik deze ringlepe kan halen??
                  sigpic

Opmerking

er zijn wel 2 verschillende soorten ringen met alleen verschillende soorten kleurtjes die ik ken teminste, je hebt alluminium knijpringen, en de ringen van celluloid. maar celluloid (soort plastic) is heel instabiel en hoog brandbaar. wat is dan nou het beste om te nemen?

Opmerking

plastic ringen

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                      de alu ringen is dat er niet van die knijplipjes aan zitten,dit verhoogt weer de kans op vastblijven zitten aan takken dan wel nestmateriaal en ook is het mogelijk dat er met die uitsteeksels de eitjes beschadigd kunnen geraken.
                      De nagel op de kop!

Na enkele jaren aanprutsen met die aluminiumringen volledig overgeschakeld op plasticringen. Sindsdien geen enkele dode of gekwetste vogel meer door toedoen van een kleurring. Die aluminiumringen met lipjes zijn achteraf meer marteltuigen gebleken dan hulpmiddelen.

Enkel voor een braadkip zou ik ze afraden, ze smelten inderdaad wanneer ze ronddraait aan het spit en geven een onaangename smaak aan je vlees

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        quote rissotto:maar celluloid (soort plastic) is heel instabiel en hoog brandbaar.

tja......................waarvan zouden de ringen dan in de fik moeten vliegen/smelten ?
                        en wat zouden de veren/poot van een vogel dan doen(bij zo'n brandhaard/warmtebron?),ik heb wel een vermoeden.

plastiek ringen zijn in mijn ogen gemakkelijker (ook met het goed aanbrengen ervan).
                        bijkomend voordeel t.o.v. de alu ringen is dat er niet van die knijplipjes aan zitten,dit verhoogt weer de kans op vastblijven zitten aan takken dan wel nestmateriaal en ook is het mogelijk dat er met die uitsteeksels de eitjes beschadigd kunnen geraken.

bij mij krijgt elke man een standaard knijpring om (bij soorten met gelijk uiterlijk) en welk soort ring ?(want er zijn diverse uitvoeringen van plastiek/alu/rvs/staal) dat hangt af van de vogelsoort en als er duidelijke geslachtsverschillen zijn tussen man en pop dan laat ik dit dus gewoon achterwegen.
                        ik bedoelde met instabiel, dat de scheikundige formule van het stofje celluloid instabiel is, dat wil zeggen dat er "spontane decompositie" kan optreden.. maar dat klinkt ook allemaal een stuk ernstiger dan dat het is volgens mij..
                        en inderdaad, hoe moeten ze dan in aanraking komen met vuur, normaal gesproken komen de pootjes van mijn vogeltjes niet echt dichtbij vuur

ik denk dat ik voor de plastic ringen ga in plaats van de alu... hier heb ik een popje met een alu ring, en die ga ik er ook afhalen want ik wil gewoon niet dat de eireren gaan beschadigen etc. ga toch wel plastic ringen dan proberen kijken hoe me dat bevalt.

bedankt voor jullie reacties

Opmerking

Je moet alleen oppassen bij vuurvinkjes en de vlammenwever
                          groeten eddie

Opmerking

neem maar gerust van mij aan als je pastik ringen in de hens gaan dan hebben je gevleugelde vriendjes allang de beste tijd gehad,echt waar.

Garoeten theodoor

Opmerking

ringlepel

deze krijg je als het goed is bij de ringen
                              zelf heb ik 1 keer de ringen gekocht daarbij heb ik een ringlepel gekregen aangezien ik zebravinken en goulds kweek kan ik bij de speelgoed winkel de strijkkralen (hebben maat 2.7) kopen eenzijde door snijden en dan de lepel er in en om de poot .zo heb ik meer kleuren tot mijn beschikking
                              arjan

Opmerking

Working...
                              X