Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plotseling dode vogels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• plotseling dode vogels

Deze week lagen plotseling 2 valkparkieten bij elkaar dood in de binnenkooi en 3 Personata's lagen dood in hun nestkastje. 1 Personata is geheel verdwenen.
    Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak en vind het zeer vreemd allemaal. Wie kan mij tips geven om er achter te komen wat de oorzaak is?

Op het moment dat er (ook) vogels verdwijnen gaat mijn gedachte onmiddellijk uit naar predatie.
    (geen ziekte laat een vogel zomaar verdwijnen)

1. De dode vogels even heel goed nakijken op eventuele externe verwondingen.
    2. Het verblijf nog veel beter nakijken op sporen van rat/muis en dan met name doorgangen/gaten/holen.
    deze kunnen namelijk toegang verschaffen aan enkele kleine venijnige predatoren als b.v. wezel of hermelijn.
    Bij aantreffen van gaten/holen deze zeer grondig afdichten.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Last edited by Twan; 22-12-2014, 09:35.

Opmerking

opm. dergelijke gangenstelsels kunnen nogal gecompliceerd zijn. vergis u niet!

in antwoord op 2 vragen:

1. is niet onmogelijk, maar ook niet bijster waarschijnlijk.
        2. Ja, dat kan.

opm. in beide gevallen verklaard dit niet het verdwijnen van een vogel!
        Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Hoi Twan,

Als je de mogelijkheid hebt om met tuinslang of iets dergelijks water in de gangen te laten lopen kun je misschien zien waar het water zijn weg langs kiest.Als er onder de tegels geen maatregelen zijn getroffen om ongedierte te weren kun je wachten op bezoek.Bij mij in de border woelen de mollen zelfs de sierstenen nog naar boven.Toen ik je oproep voor tips las dacht ik in eerste instantie aan een Wezel dit zijn echte sluipmoordenaars.
          Groet, Jan.

Opmerking

Last edited by Twan; 22-12-2014, 16:55.

Opmerking

Opmerking

Je was 1 ding vergeten? Kippen kunnen kannibalen zijn.En zijn sterker tegen ziekte verwekkers die ook siervogels kunnen besmetten.Kort samengevat geen ideale combinatie.

Opmerking

Dat kannibalisme is mij wel bekend Jan, vandaar mijn advies.

Opmerking

Ja prima advies Drum.Mijn opmerking was ook meer voor Twan,je glipte er net tussen door.

Opmerking

maar een kip eet niet een hele vogel, met botten en al op, toch ?
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                        maar een kip eet niet een hele vogel, met botten en al op, toch ?

Jazeker wel, kippen zijn omnivoren dus eten alles op. Maar vergeet de eerdere suggestie van een wezeltje of hermelijn ook niet, die kunnen met gemak door klein gaaswerk vooral als ze nog jong zijn..

Als mijn kippen in hun hok een muis pakken vindt ik heel soms nog een klein velletje terug maar meestal vreten ze het beest helemaal op.
                        Met vriendelijke groet,

Sandra

Opmerking

maar niet in 1 nacht toch ?
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ton er is 1 personata spoorloos en er zijn 3 kippen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                              Ton er is 1 personata spoorloos en er zijn 3 kippen.
                              En inderdaad hier is je antwoord..
                              Met vriendelijke groet,

Sandra

Opmerking

Working...
                              X