Het gaat erom dat de rups in de grond leeft.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Rupsen of larven?
Collapse
X
-
http://www.biolib.cz/en/taxonsubtaxa/id17318/
Deze lijkt er wel aardig op: http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?...ia_Glaucinalis
Lastig hoor, er zijn nog al wat soorten.
mvg. EelkeLast edited by ele; 02-11-2014, 16:41.
Opmerking
-
Vanuit eerdere berichten maak ik op dat jullie alleen de rupsen maar waarnemen en niet de vlinders.
Ik weet bijna zeker dat het om uilvlinders gaat ,want op motten lijken zij totaal miet.
Van de zomer had ik het hok er vol mee! .Vooral bij schemering vloog het hok vol met deze vlinders.
Op een middag/avond de gehele vloer vol water laten lopen en er kwamen honderden larven/rupsen tevoorschijn en enkele verpopten zich gelijk.
Gelukkig heb ik een nat/droog stofzuiger ,ook de kunststof beplanting met vlinders uitgezogen.
Bij mij was het een ware plaag ,volgend voorjaar/zomer ben ik hier alerter op.
Gr ,Hubert
Opmerking
-
Ele, ik had je geloof ik bij je vorige links nog helemaal niet bedankt voor je moeite.
Wederom heb je toch weer leuke links te pakken. De 2e had ik ook al gezien en die rups lijkt er wel erg op. Alleen zie ik daar geen hulsje/zakje wel een cocon en die laatste heb ik nog nooit gezien. Maar misschien liggen die wel verstopt in de grond uiteindelijk.
Ik moet nog een correctie maken in mijn beschrijving. Ik had vergeten te melden dat die zakjes ook voor een deel bovenop de grond liggen. Voor het andere deel zit het in de grond. Zal wel met kou te maken hebben zodat ze daar ook tegen bestand zijn.
Geen idee of ze zaadresten eten, het kan wel. Ook mestdeeltjes behoren misschien tot de voedingsstoffen. Maar ja het blijft wel moeilijk want niet overal op de bodem licht voer en mest. Dan zouden die rupsen zelf uit die slurf moeten komen en later weer terug. Geen idee of ze zo slim nog zijn.
Mijn parkieten zie ik nooit die rupsen opeten. Geen idee dus of die ze ook wel eens opeten. Er liggen nu na de opruimbeurt wel wat van die rupsen boven de grond af en toe. Ze bewegen dan niet erg meer zo zonder woonruimte.
Heel wat door te spitten weer. Wat heb ik me op de hals gehaald. Bedankt weer.
--
Hubert je kan ook best gelijk hebben. Inderdaad zie ik nooit een hok vol van die vlinders en een verpopte rups heb ik ook nog nooit waargenomen. uiteindelijk zal ie toch moeten verpoppen en zullen ze inderdaad in de donkere uurtjes op de vleugels gaan. Geen idee dus.
Opmerking
-
Welke vorige links Henk, ik ben het even kwijt. Maar altijd graag gedaan hoor.
Bij mij zitten ze er ook al een aantal jaren en ik heb nooit het idee gehad dat ze schadelijk zouden zijn.
Daarom heb ik mij er ook nooit in verdiept. Een keer enkele zie / zag ik enkele "motvlinders" en hoop dat de vogeltjes ze lusten, net als de rupsjes.
Ik ben geen fan van dit soort dieren, maar zolang de vogels, het hok, planten en ik er geen last van hebben ach dan maak ik zo nu en dan even de bodem een beetje schoon en los en hoop dat ze door de vogels worden gevonden en opgegeten.
Al maak ik ze niet allemaal in 1 keer vrij, dit om te voorkomen dat de vogels teveel in 1 keer zouden kunnen krijgen.
Coconnetjes heb ik ook nog niet gevonden.
De slurfjes zitten ook bij mij deels boven de grond (ca. 1 a 2 cm).
Onder en naast een boomstam zitten ze ook, maar niet vlak bij de beplanting die er in staat (daar is o.a. de zandlaag wat dunner, mocht dat invloed hebben).
Vlak nadat ze vrij komen blijven ze even rustig liggen en kruipen dan korte tijd later naar de schaduw van een buxusstruik. Wat er dan allemaal gebeurt met ze heb ik nog niet echt zitten volgen (behalve dan dat de vogels ze ook eten).
Ik denk dat ze verder niet echt voor overlast zullen zorgen en was niet van plan om rigoureuze maatregelen te nemen om ze weg te krijgen. Met enige regelmaat een beetje loswerken lijkt mij voldoende.
Of er moeten negatieve bijverschijnselen naar boven komen.
mvg. EelkeLast edited by ele; 03-11-2014, 00:54.
Opmerking
-
Ik denk dat ik zelf het spoor even bijster was Ele. Ik dacht dat je al eerder gereageerd had maar bij nader inzien was dit toch niet het geval.
Overlast: Bij mij zijn het er af en toe zoveel dat het er bijna vies uit gaat zien met al die zooi. Ze zitten erg graag langs de zijkanten maar in sommige delen zitten ze door de hele vlucht. Nou ja ik zie het verder wel aan. De parkieten zitten wel geregeld op de grond maar ik heb ze nog nooit zo'n rups zien opeten. Maar als ze dat wel doen zal het misschien wel goed zijn voor ze, geen idee of ze smaken.
Ze zitten ook onder en langs veldkeien waarvan ik er enkele in de vluchtje heb liggen.
Opmerking
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hubert62 Bekijk BerichtIk zeg je, ze houden niet van natte grond !!!
Opmerking
-
Ik maak de grond liever niet expres nat, vooral nu niet in deze tijd van het jaar. Dan bestrijd ik misschien die rupsen en krijg ik er eventueel wormen bij de vogels voor terug. Ik trek de grond nu af en toe wel even open met een tuinkrabber. Ik denk dat dat ook gaat helpen want dan missen ze hun vastigheid in de bodem.
Opmerking
-
kan je de grond niet afbranden Henk ? of is dat te rigoureus ?groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking