Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tortelduifjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

@Troetelduifje : ja dat was een beetje dom van me Was erop gefocussed dat het 14 dagen zou duren net als de vorige keer.

@gijsie : ach wat sneu voor de ouders en ja ik vind het ook zo mooi om te zien hoe goed ze voor hun kuikens zorgen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door TortelMarja
      @Troetelduifje : ja dat was een beetje dom van me Was erop gefocussed dat het 14 dagen zou duren net als de vorige keer.

@gijsie : ach wat sneu voor de ouders en ja ik vind het ook zo mooi om te zien hoe goed ze voor hun kuikens zorgen.
      @ Marja: Waarom zou dat dom zijn? Als het warm weer is komen eitjes soms inderdaad na 14 dagen uit. Andere keren met 18 dagen. Ik heb daar nooit goed peil op kunnen trekken. En soms heb je ook niet in de gaten dat ouders al zo goed broeden, omdat ze toevallig elke keer dat je kijkt beiden van het nest zijn. Vooral zomers gebeurt dat wel eens.

Ik heb ooit een koppeltje diamantduifjes laten broeden en toen wilde ik op de door mij uitgerekende datum eens kijken of er al wat uit het ei gekropen was..... had 1 van de 2 jongen de oogjes zelfs al een beetje open, dus die was al zo'n dag of 5 oud!!

@ Gijssie; broeden kost toch wel energie en zo warm is het nou ook weer niet, dus beter het onbevruchte ei weghalen. Dan kunnen ze een nieuw ei leggen. Maar dus wel een heel goed ouderkoppel als ze zelfs een verplaatst ei nog willen uitbroeden.
      Wat het bevruchte ei betreft; jammer dat het nu stuk is, maar dat was een ongeluk. Als je had geweten dat er 2 duiven in broedden had je vast heel anders te werk gegaan.
      'Vliegde ik?'
      -'Nee, je valde.'

Opmerking

ja ik heb het ei al vanmiddag weggehaald. de ouders zitten nu al in een andere dennenboom die er nog wel staat

Opmerking

Fijn dat ze al weer nieuwe plannen hebben. Vogels zijn flexibel.
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
            @ Marja: Waarom zou dat dom zijn? Als het warm weer is komen eitjes soms inderdaad na 14 dagen uit. Andere keren met 18 dagen. Ik heb daar nooit goed peil op kunnen trekken. En soms heb je ook niet in de gaten dat ouders al zo goed broeden, omdat ze toevallig elke keer dat je kijkt beiden van het nest zijn. Vooral zomers gebeurt dat wel eens.

Ik heb ooit een koppeltje diamantduifjes laten broeden en toen wilde ik op de door mij uitgerekende datum eens kijken of er al wat uit het ei gekropen was..... had 1 van de 2 jongen de oogjes zelfs al een beetje open, dus die was al zo'n dag of 5 oud!!
            ooooooooh dus met 5 dagen gaan de oogjes open!! Ook weer een leuk weetje, thanks

Opmerking

Ook dat kan weer verschillen, afhankelijk van de temperatuur, maar met een week zeker hoor.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ook dat kan weer verschillen, afhankelijk van de temperatuur, maar met een week zeker hoor.
                ah okay, bedankt Vorige keer viel het me op dat ze op een gegeven moment om zich heen keken en ook mij leken te kunnen zien in de huiskamer. Ze zitten minder dan een meter van mijn raam af.
                Ze zijn nu zo klein als mijn pinkvinger. Hoop zo dat ze zich goed ontwikkelen...

Opmerking

Moet je elke dag een foto maken, dan zie je dat ze ontzettend snel groeien. Moet ook wel, want met 2 weken moeten ze al helemaal bevederd zijn en uit het nest hoppen.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Moet je elke dag een foto maken, dan zie je dat ze ontzettend snel groeien. Moet ook wel, want met 2 weken moeten ze al helemaal bevederd zijn en uit het nest hoppen.
                    Ik kon het gewoon al zien met het vorige nestje, ze groeiden bijna terwijl ik naar ze keek Dit keer lijken ze gewoon dieper te liggen en zie ik een stuk minder, moet dan echt de trapleer pakken en dat doe ik liever niet, wil ze niet onnodig bang maken. Beide ouders zitten al uren op het nest samen. Misschien vanwege de kou of de wind die vandaag harder is....Ik hoop maar niet dat het gaat vriezen, voorlopig lijkt het er niet op volgens de weervoorspellingen. Ook probeer ik me niet te veel aan ze te hechten maar of dat echt mogelijk is....

Opmerking

Er komt geen echte vorst meer hoor, winter is voorbij.
                      Ach...hechten mag. Ik vind het ook altijd leuk als er weer bepaalde vogels 'terugkomen' in de winter en die voer ik ook bij.
                      Vooral duiven zijn zo gewend aan mesnen, dat het bijna huisdieren zijn.
                      Er landt altijd een koppeltje Turkse tortels in mijn achtertuin. Maar nu komt er steeds maar 1. Ik denk dat de ander ergens broedt... Dus ook hier inderdaad broedse taferelen, al kan ik er niets van zien.

En er landden ook 3 dikke vette houtduiven in mijn achtertuin..... die zie ik ook graag altijd terugkomen.... vooral als we ooit een hongerwinter krijgen...
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

Opmerking

Er komt geen echte vorst meer hoor, winter is voorbij.

Ach...hechten mag. Ik vind het ook altijd leuk als er weer bepaalde vogels 'terugkomen' in de winter en die voer ik ook bij.
                        Vooral duiven zijn zo gewend aan mesnen, dat het bijna huisdieren zijn.
                        Er landt altijd een koppeltje Turkse tortels in mijn achtertuin. Maar nu komt er steeds maar 1. Ik denk dat de ander ergens broedt... Dus ook hier inderdaad broedse taferelen, al kan ik er niets van zien.
                        IK hoop echt dat de winter voorbij is!

Ik kan moeilijk omgaan met tegenslagen maar ik denk wel dat met de info die ik nu heb, in vergelijking met bv een half jaar geleden, ik er beter mee om kan gaan mocht er iets mis gaan. Vorige zomer hadden ze een ei gelegd in het mandje en het mandje was er af gevallen, ei kapot en ik kapot voor een dag of 3. Heb het mandje daarna vastgezet maar voor maanden hadden ze geen interesse, ze vertrouwden het niet en begrijpelijk. Toen ze dan in december wel besloten er eieren in te leggen zat ik dagenlang op de bank, en maar kijken, was niet bij ze weg te sleuren Deze rond ben ik er een beetje aan gewend, ik weet meer en weet ook dat het net zo makkelijk fout kan gaan en ik daar niets aan kan doen. Al verheug ik me er wel op dat de kleintjes wat groter zijn Ze zijn dan net als alles wat jong is, zo aandoenlijk en grappig.

Nou ja, hopelijk komt er nooit meer zoiets als een hongerwinter....dan zijn er wel meer dieren onveilig vrees ik...

Opmerking

Nou, het is ook niet leuk als een bebroed ei stuk valt. Vooral als je het idee hebt dat het jouw schuld zou zijn, omdat het mandje niet vast zat... maarja, wist jij veel dat er duiven in gingen zitten, toch?

Over de hongerwinter gesproken: Ik woon in Helmond en Helmonders staan erom bekend dat ze 'kattenmeppers' zijn, omdat ze katten opvraten in de hongerwinter van de 2e wereldoorlog (geef ze eens ongelijk).
                          Nu kwamen we laatst bij een man aan de deur tijdens de prediking (Ik ben namelijk Getuige van Jehovah) en die zei: 'Eeuwig leven? Helmonders hebben al het eeuwige leven.'
                          Dus wij een beetje verbaasd: 'Hoe bedoelt u?'
                          'Nou,' zegt die Helmonder, 'Als wij dood gaan, worden we begraven..... dan komen de pieren en vreten ons op..... dan komt er een vogel.... en die vreet de pieren op..... en dan komt er een kat.... en die vreet die vogel op...... En dan komt er een helmonder.....'

hahaha. We hebben gelachen hoor. Maar op die manier is het waar en hebben Helmonders het eeuwige leven.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Nou, het is ook niet leuk als een bebroed ei stuk valt. Vooral als je het idee hebt dat het jouw schuld zou zijn, omdat het mandje niet vast zat... maarja, wist jij veel dat er duiven in gingen zitten, toch?

Over de hongerwinter gesproken: Ik woon in Helmond en Helmonders staan erom bekend dat ze 'kattenmeppers' zijn, omdat ze katten opvraten in de hongerwinter van de 2e wereldoorlog (geef ze eens ongelijk).
                            Nu kwamen we laatst bij een man aan de deur tijdens de prediking (Ik ben namelijk Getuige van Jehovah) en die zei: 'Eeuwig leven? Helmonders hebben al het eeuwige leven.'
                            Dus wij een beetje verbaasd: 'Hoe bedoelt u?'
                            'Nou,' zegt die Helmonder, 'Als wij dood gaan, worden we begraven..... dan komen de pieren en vreten ons op..... dan komt er een vogel.... en die vreet de pieren op..... en dan komt er een kat.... en die vreet die vogel op...... En dan komt er een helmonder.....'

hahaha. We hebben gelachen hoor. Maar op die manier is het waar en hebben Helmonders het eeuwige leven.
                            LOL ja, zo kun je het ook bekijken Ben blij dat ik niet in Helmond woon met m'n katten, al komen ze niet buiten.

Vanmiddag en vanavond is weer storm voorspeld, daar let ik nu ook veel meer op sinds ik duiven heb. Want hoe hard het ook waait, ze blijven zitten hoor.

Opmerking

In sommige buurten in helmond kun je inderdaad beter geen katten houden.
                              Er is al vaak genoeg bericht van gif dat gestrooid is (gelukkig geen kinderen van gegeten), of dat er zakken met verzopen katten ergens liggen of erger.

Hier valt het wel mee.
                              'Vliegde ik?'
                              -'Nee, je valde.'

Opmerking

Dag 10 ongeveer leeftijd duiven kuikentjes. Vanmiddag na visite te hebben gehad wilde ik boodschappen gaan doen en keek even of er nog genoeg eten lag voor de vogels. Het bord was bijna kaal dus ik eten halen en erop gooien en zag opeens een duiven kuikentje op de grond, tegen de muur/raamzijde. Ik heb het opgepakt en terug in het nest gezet. Hij voelde zacht en warm aan en zette zich af op mijn hand toen ik bij het nest was.

Het was een grote schrik en ik heb instinctief gehandeld; mijn zusje is ervan overtuigd dat je geen vogels terug kunt zetten omdat de ouders de geur niet herkennen met alle gevolgen vandien. Heb daarna gegoogled en kwam berichten tegen dat dit niet waar is. Ik heb ingegrepen in de natuur en wat kan ik anders als ik er met mijn neus bovenop zit. Ik gun die blije vogeltjes het leven. Later zag ik een ouder ze voeden, weet niet zeker of het beide kuikens was maar denk het wel. De tijd zal het leren.

Dit nest gaat weer zo anders dan het nest dat ik in december had, zo bizar...maar alles zal wel een reden hebben

Opmerking

Working...
                                X